Beste verloskundige, Sinds een week houd ik steeds meer vocht vast. Vooral 's nachts lig ik hiervan wakker, omdat het gewoon heel vervelend is. Iedere ochtend word ik wakker met dikke voeten/enkels en handen. Soms neemt het in de loop van de dag wat af, soms ook niet en dan zakt t pas af als ik in bed lig 's avonds om dan 's ochtends weer opgezwollen te zijn. Nu weet ik dat vocht vasthouden een normaal verschijnsel is in het laatste trimester. Maar wanneer is het zorgwekkend? Ik heb verder nauwelijks andere klachten (op de standaard kwaaltjes na). Bij de laatste controle van 1,5 week terug was mijn bloeddruk prima (118/69) en mijn kindje beweegt volgens mij goed. Kortom: waar moet ik extra opletten nu ik zoveel vocht vasthoud en wanneer moet ik aan de bel trekken? Bedankt alvast voor je reactie. Groet Roosje
Goedenavond Roosje wat vervelend dat je zo'n vocht vast houdt. Als je ineens veel vocht vast gaat houden is het wel belangrijk om je bloeddruk te laten checken. 1,5 week geleden was het goed, maar een bloeddruk kan ineens gaan stijgen. Ik zou je aanraden toch contact op te nemen met je eigen verloskundige of gynaecoloog om het te laten controleren. Indien de bloeddruk goed is, kan je het vocht soms reduceren door veel water te drinken en vochtafdrijvende producten te eten, zoals asperges, wortel, tomaat, komkommer, ananas, venkel, bleekselderij, peterselie en selderij. Wat ook goed helpt is bij het slapen een kussen onder de voeten te leggen. Succes! Groetjes Monique