Keizersnede en een peuter. Graag tips

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door piepelien, 4 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piepelien

piepelien Lid

22 jun 2015
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hebben jullie tips of andere dingen waar je rekening mee kunt houden wanneer je een keizersnede krijgt en je hebt al een peuter van 2,5?

Op de dag zelf bijvoorbeeld. Je peuter komt en gaat daarna s avonds weer naar huis. Gaat papa dan . Of regelen opa en oma dat?
    De dag van de keizersnede blijft papa dan slapen of gaat thuis slapen, zodat hij bij peuter is?
    Hebben jullie je peuter voorbereid op dat mama in het ziekenhuis ligt?

We hebben zelf al wel hierover nagedacht, maar vroeg me af of er nog dingen zijn waar je rekening mee kunt houden of waar je zelf tegenaan liep of wat je anders had gedaan bij een volgende keer

2. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

Hier bleef papa in het zkh slapen de eerste nacht en grote zus ging logeren. Achteraf hadden we hier spijt van. Opa en oma hadden beter hier in huis kunnen laten, was vertrouwder. Hoewel ze vaak logeert en dit heerlijk vindt, was ze nu compleet overstuur door alles

3. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    #3 Demino, 5 jun 2016
    Laatst bewerkt: 5 jun 2016
    Ik heb hier zelf ook al over nagedacht. De eerste was een ks bij mij, dus ging het automatisch door mijn hoofd dat dit bij de tweede natuurlijk weer zou kunnen gebeuren..
    Ik zou dan zeggen dat papa naar huis gaat met de oudste, idd om de reden die hierboven genoemd werd. Niet alleen jullie leven maar ook die van je kind staat op zijn kop! Denk dat het in dat geval het fijnste is om de oudste lekker in zijn eigen vertrouwde omgeving te laten slapen, zoals alles was. Er verandert al genoeg en er gebeurt zoveel!

Ik denk zelf dat ik het zo zou doen:
    Peuter van tevoren idd voorbereiden. Je bereidt hem of haar al voor op de komst van de baby en bij jou betekent dit dat mama en de baby eerst een paar nachtjes in het ziekenhuis logeren.
    Op de dag zelf zou ik oppas regelen in de vorm van opa en oma. Zodra ze langs mogen komen eerst peuter erbij, zodat je even met zijn viertjes bent. Later mogen natuurlijk opa en oma ook komen kijken.
    Achteraf papa met peuter mee terug naar huis.

4. Mieleke

Mieleke Actief lid

5 feb 2016
    293
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is papa ook de aa'gewezen persoonlijke om bij de kinderen te blijven. De groten kunnen dit keer heus wel gaan logeren bij oma en opa, maar voor mijn kleine ventje vind ik het belangrijk dat zijn papa er is voor hem, het is al vreemd genoeg, een week zonder mama en ineens zo'n klein prulleke erbij dat zijn plaats inneemt.
    Praktisch kwam papa (vorige ks) 1X per dag met de kinderen, en dan nog de avond alleen. Oma en opa kwamen ook langs met de kindjes. Maar een ziekenhuis is geen plek om lang met drukke kinderen te blijven dus het waren steeds korte bezoekjes. Mijn oudste was ook tweeenhalf toen de tweede geboren werd en ik had een zakje vol kleine cadeautjes mee voor hem, zodat ie elke keer iets nieuws en leuks had om zich mee bezig te houden. Werkte perfect!

5. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Bij de oudste bleef mijn man 3 nachten slapen in het ziekenhuis maar dit lag nu anders. Tuurlijk had ik hem het liefste bij de jongste ook lekker bij me gehad maar dit vonden we niet fair tegenover de oudste. Een nieuw broertje of zusje heeft een hele inpact op zo'n kleintje en dan is ze liever bij papa dan bij opa en oma. De oudste genoot ook echt van de 1 op 1 tijd met haar papa.

6. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik heb bij vrienden de oudste een dag of drie opgevangen toen de tweede geboren werd. Zo kon papa veel tijd in het ziekenhuis doorbrengen en kon grote broer naar huis voor zijn middagdutje. Dat ging eigenlijk heel goed. Hun autostoeltje ging bij mij in de auto, en telkens als we naar het ziekenhuis gingen hebben we de naam van kleine broer geoefend en liedjes bedacht om papa mee te vermoeien.

7. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Onze peuter is een dag of 4 bij mijn ouders geweest, zolang als ik in het ziekenhuis was. Ging prima. Ze kwam dan met mijn ouders naar het ziekenhuis en papa hadden de handen vrij voor mij en de baby en alles wat geregeld moest worden.

8. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    En nog even iets anders. Je mag/kan je peuter dus eerst niet dragen na de keizersnee. Terwijl hij/zij dat misschien wel wil. Ik heb er een spelletje van gemaakt bij bijvoorbeeld in de kinderstoel zetten: eerst op een Ikea-opstapkrukje stappen, van daaraf op een stoel klimmen die naast de kinderstoel staat, en van daaraf in de kinderstoel klimmen. Hoef je alleen maar even een handje/armpje vast te houden voor de balans. En in bed: eerst op een Ikea-krukje (zo eentje met 2 treden). En een klein krukje in het bed zelf zetten. Zo kon ze in etappes over de rand van het ledikantje in bed klimmen en er weer uit.
    Tip: oefen dit al voor de bevalling, dan zijn ze er al aan gewend als het echt nodig is.

9. Charlie

Charlie Actief lid

7 dec 2012
    454
    1
    16
    Mijn zus paste overdag op. Mijn man kwam sochends en ging ergens in de middag weer weg, at thuis met de kinderen en mijn zus en kwam savonds weer. We hebben alles zo normaal mogelijk gehouden voor de kinderen (2 & 1 jr). Man sliep dus gewoon thuis, ook de 1e nacht. Op deze manier wat het goed te doen.

10. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Mijn man is niet blijven slapen in het ziekenhuis.
    Wij hadden er voor gekozen om het voor onze dochter zo normaal mogelijk te houden.
    Dus gewoon naar school en papa kwam haar ophalen na de keizersnede, 's avonds met papa naar huis.
    Als dochter op school zat kwam mijn man en daarna haalde hij haar op van school kwamen ze samen langs en na het eten kwamen ze ook weer samen langs.

De eerste 6 weken mag je niet tillen gelukkig is mijn dochter 5 en hoeft niet getild te worden.
    Vanwege de wond mag je de eerste 6 weken ook niet in bad of het zwembad in.

11. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ja, dat is dan weer handiger als je oudste kind al wat ouder is :D Bij ons was het echt: mama tillen, mama tillen. En af en toe flinke peuterpuber-uitbarstingen.

Deel Deze Pagina