mag je luuf of dampo gebruiken bij zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door emje, 9 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emje

emje Niet meer actief

hoi,

mag je luuf of dampo gebruiken tijdens de zwangerschap? om het te smeren? of anders in een bakje heet water naast het bed?

ik kan snachts niet slapen van de verkoudheid

2. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Volgens mij wel, wordt zelf beroerd van die lucht.. Een ui misschien naast je bed?

Succes er mee!

3. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    luuf mag zowiezo wel en anders idd stomen of een doorgesneden ui naast je bed.
    beterschap!

4. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

luuf sowieso. dampo weet ik niet

5. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Je mag ook neusspray gebruiken. Niet te lang natuurlijk, maar net voor slapen gaan kan wel.

6. Jel

Jel Niet meer actief

Ik meen dat in de bijsluiter van Vicks stond, dat je het beter niet kon gebruiken bij zwangerschap. En dat is weer net zoiets als Dampo en Luuf.

Edit: dit staat in de bijsluiter van Vicks Vaporub:

Zwangerschap

Dit middel kan, voor zover bekend, zonder bezwaar volgens voorschrift worden gebruikt tijdens de zwangerschap, mits het middel niet op grote huidoppervlakken wordt toegepast.

Borstvoeding

Dit middel niet gebruiken tijdens de periode van borstvoeding.

Algemeen
    Ook zelfzorg-medicijnen kunnen een schadelijke werking hebben tijdens de zwangerschap. Gebruik daarom tijdens zwangerschap bij voorkeur alleen medicijnen op doktersrecept .
    Ook zelfzorg-medicijnen kunnen in de moedermelk terechtkomen. Gebruik daarom tijdens borstvoeding bij voorkeur alleen medicijnen op doktersrecept .
    Vraag eerst uw arts of u tijdens zwangerschap of borstvoeding medicijnen die u al gebruikte, zelfzorg-medicijnen of homeopatische en andere alternatieve middelen mag (blijven) gebruiken.
    Lees altijd eerst de bijsluiter in de verpakking om te zien of u dit zelfzorg-medicijn mag gebruiken tijdens zwangerschap of borstvoeding.

7. mama c

mama c Niet meer actief

Toen ik nog borstvoeding gaf, wilde ik ook dampo kopen voor mezelf, maar voor de zekerheid even gevraagd. De drogisterijverkoopster vertelde dat dampo tijdens borstvoeding niet mag, maar producten die voor baby's geschikt zijn wel. Dus ik gebruikte voor mezelf de zalf van luuf. Je kan dus na je bevalling sowieso producten gebruiken die eigenlijk voor geschikt voor baby's zijn. Net als de otrivin baby neusspray.
    Nu ben jij nog zwanger, dus in dit geval anders.
    Jammer dat het net weekend is, anders had je even naar de assistente van de huisarts kunnen bellen om het te vragen.
    Beterschap met je verkoudheid!

8. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    Volgens mij gaat het met dat Dampo/Luuf vooral om de (als het goed is) menthol die erin zit. Kleine kinderen kunnen het daarvan benauwd krijgen en erger. Daarom mag je die niet gebruiken bij kindjes beneden de twee jaar. Luuf baby mag wel, hier zit namelijk die stof niet in.

Als je borstvoeding geeft en je smeert iets op je lichaam, dan ademt de kleine dat ook in, vandaar dat dampo (schadelijk) niet mag en luuf baby (veilig) wel.

Tijdens de zwangerschap is het inademen door de baby natuurlijk niet van toepassing.
    Het enige dat zou kunnen (en dat durf ik niet met zekerheid te zeggen) is dat de stoffen opgenomen worden door je lichaam. Maar het is volgens de bijsluiter, zoals Jel opschreef, veilig om te gebruiken mits je het niet op hele grote oppervlakten doet.

Anders kan inderdaad een ui naast je bed helpen, het stinkt alleen verschrikkelijk.

Beterschap

Deel Deze Pagina