kan mijn sport kwaad?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door tweetylove, 13 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo,

    Ik beoefen sinds een tijdje de schietsport, ik schiet met een klein kaliber geweer, dit doe ik zo'n 3 keer per week. Nu vroeg ik mij af of dit een gezondheidsrisico is voor de baby. Ik lig met het schieten op mijn buik, dat is denk ik niet zo'n probleem. Maar hoe zit het met de kruitdampen?
    En het aantal decibel wat vrijkomt, zelf draag ik gehoorbescherming maar hoe zit dat met de baby. Ik ben nog maar kort zwanger en sinds ik het weet ben ik niet meer wezen schieten, maar ik mis het wel.

    Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is,

    groetjes van mij
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Tweetylove,

    ik weet eigenlijk niet wat voor soort stoffen er in kruitdampen zitten en of dat kwaad kan. Kijk op de website van het RIVM(www.rivm.nl) en bel hen eventueel op: 030-2749111 (vraag naar de afdeling toxicologie).
    Wat het geluid betreft, als je zelf gehoorbescherming moet dragen komt er waarschijnlijk toch aardig wat herrie bij kijken. Het gehoor van de baby ontwikkelt zich al vanaf het begin. Vanaf een week of 17 kan de baby harde geluiden van buitenaf horen, vanaf deze tijd dus moet je dus extra voorzichtig zijn met (te) veel herrie van buitenaf.
    Uit experimenteel onderzoek is gebleken dat langdurige blootstelling van het ongeboren kind aan hard lawaai gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van het gehoor op latere leeftijd en dat vooral lage frequenties schadelijk kunnen zijn.
    Dus af en toe lijkt geen kwaad te kunnen, maar wees er toch voorzichtig mee.

    Mirjam
     
  3. Dankjewel voor je snelle en duidelijke antwoord, ik zal er rekening mee houden.
     

Deel Deze Pagina