Gezond eten dus misschien wat kilo's kwijt raken: niet doen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door MBongers, 4 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MBongers

MBongers Actief lid

4 aug 2010
    292
    0
    16
    Misschien is het nog niet aan de orde omdat ik nog niet zwanger ben maar vroeg het me al wel af.

Ik ben ong. een jaartje geleden 14 kilo afgevallen. Ik was toen tevreden maar wilde misschien nog 4 kilo. Inmiddels (door huwelijk, huwelijksreis, vakantie's etc.) zijn er wel weer 5 kilo bij gekomen. Ik ben 20 juni gestopt met de pil. Ben nu circa 1 week bezig met wat gezonder te eten. Nou at ik zeker niet ongezond maar let nu meer op mijn fruit, zuivel en water drinken. Dus ik volg zeker geen crash dieet maar ben wel weer begonnen met het "dieet" wat de dietiste heeft samengesteld.

Zijn er meiden die ervaring hebben met afvallen door gezond eten voor of tijdens de zwangerschap? Of hebben mensen tips en adviezen?

Ik hoor graag jullie reactie!

Groetjes!

2. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    zolang je gewoon gezond eet, dus niet onnodig veel laat staan kan dit geen kwaad. je moet wel opletten dat je er niet in door slaat, dus dat je maaltijden gaat overslaan of dat je bepaalde stoffen niet meer binnen krijgt..
    maar gezond eten en niet te veel kan nooit kwaad!

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.090
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Geen probleem hoor. Je kunt nu inderdaad beter niet lijnen door (te) weinig te eten. Maar gewichtverliezen door wat minder te snacken, gezond te eten en voldoende te bewegen is echt geen probleem. Houdt wel je gewichtsafname in de gaten. Het mag namelijk niet te snel gaan. En zeker als je straks zwanger bent: geen honger lijden! Je eet niet voor twee, maar je hebt wel wat meer voedingsstoffen nodig. Je mag dan dus best wat extra's eten. Maar ook dan kies je gewoon voor iets gezonds.

4. MBongers

MBongers Actief lid

4 aug 2010
    292
    0
    16
    Oke! Thanks!

Ik denk dat ik zoiezo tot dat ik zwanger niet heel veel risico loop.
    Staat het het eventuele zwanger willen worden niet in de weg door af te vallen?

5. Sahi

Sahi VIP lid

4 apr 2010
    5.186
    0
    0
    Dordrecht
    gezond eten is alleen maar gezond en een gezond gewicht is ook beter voor je voor en tijdens je zwangerschap. overgewicht is alleen maar een risico.
    echt afvallen moet je toch met beweging doen en alleen daarmee moet je op een gegeven moment gaan uitkijken. Maar als je geen crash dieet doet, kan het echt geen kwaad. En tijdens je zwangerschap moet je ook niet bunkeren, dus ook dan moet je blijven opletten.

6. Femsiejj

Femsiejj Niet meer actief

ik ben ook gezonder gaan eten. Meer fruit en verse groenten en niet te veel snoepen. Ook ben ik meer water gaan drinken en ik ben inmiddels ruim 4 kilo afgevallen. Zolang je gezond blijft eten en idd niet doorslaat in maaltijden overslaat en zorgt dat je alle voedingsstoffen die je binnen moet krijgen ook echt binnenkrijgt is er niks aan de hand. Veel succes ermee!

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.090
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Mbongers: slik je al wel foliumzuur, trouwens? Dat is wel iets om zeker te doen, naast gevarieerd eten!

8. MBongers

MBongers Actief lid

4 aug 2010
    292
    0
    16
    @Tupp, ja daar ben ik nu 1,5 week mee begonnen. Trouw elke dag :) Los van de zwangerschap voelt het ook wel goed dat je in ieder geval alle nodige vitamine binnen krijgt. Dus heeeel veeel vitamine voor mij met het fruit, groente etc. + vitamine en foliumzuur :).

Thanks voor de tip!

Hoe gaat het met jou?

9. Janneke

Janneke Actief lid

5 jul 2010
    134
    0
    0
    Ik had ergens gelezen dat overgewicht je een verlaage kans op zwangerschap geeft, maar ondergewicht ook....

10. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Gewoon gezond eten hoor, als jij je beter voelt door wat meer op je voeding te letten dan vooral doen, maar wat ik ooit als tip kreeg is toch minimaal 3 kilo boven je gewicht te zitten.

Zelf altijd moeite gehad met aankomen, ben momenteel ook amper 55 kilo, ik moet dus weer terug na de 60 en heb dan nog 3 kilo speling, volgens mijn huisarts is die 3 kilo best belangrijk voor mensen die in het begin van een zwangerschap toch wat misselijk zijn en moeilijk kunnen eten.

11. Maulona

Maulona Actief lid

22 jun 2010
    195
    0
    0
    Dit vind ik wel even interessant..
    Wat bedoelt je huisarts precies: dat je 3 kilo boven je eigen gewicht moet zitten voordat je zwanger word?
    Ik heb zelf namelijk ook al jaren veel problemen om aan te komen en ben een paar jaar geleden zelf 46 kilo geweest omdat ik heel snel afval als ik het druk hebt etc.
    Nu zit ik op 51,2. En zit net tegen ondergewicht aan en mn vetpercentage zit ook echt net op het randje..
    Ik wil zelf eigenlijk wel tot 53 kilo aankomen voordat ik zwanger word (daar moest ik toen die tijd ook heen toen ik bij een dietist zat)Lijkt mij gezonder en ondergewicht heeft ook invloed op de vruchtbaarheid toch?

12. Janneke

Janneke Actief lid

5 jul 2010
    134
    0
    0
    Jep ook ondergewicht is niet goed....

13. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik vraag me dit ook wel af... Ik ben in februari begonnen met 'lijnen', maar op een hele rustige manier. Voornamelijk door gezond te eten en wat meer te sporten. Ik heb absoluut geen honger. Ik ben nu op meer dan een half jaar iets van 10 kilo kwijt. Maar ik zou hier eigenlijk wel mee door willen gaan... Zou dat kwaad kunnen als ik eenmaal zwanger ben?

14. MBongers

MBongers Actief lid

4 aug 2010
    292
    0
    16
    Meiden, thanks voor jullie reacties! Fijn om van meerdere meiden te horen hoe ze daar mee om gaan!

Mrs Hair, ik denk dat het geen kwaad kan. Als je maar wel voldoende calorien en de benodigde voedingsstoffen binnen krijgt.

Ik heb trouwens 16 augustus een afspraak met de dietiste en dan ga ik haar die vraag ook stellen.

Zal ik je op de hoogte houden?

Groetjes!

15. C78

C78 Niet meer actief

Ik ben juist door de gyneacoloog verwezen naar een dietiste. Afvallen vergroot de kans op een zwangerschap als je overgewicht hebt! Ook tijdens het zwangerzijn schijn je je gewicht te kunnen beheersen. Echt lijnen mag dan niet meer...
    Ook bij ondergewicht heb je kans op minder makkelijk zwanger worden.

De dietist waar ik loop werkt samen met het ziekenhuis. Zij helpen zwangeren en mensen met een kinderwens.

Als je echt iets aan je gewicht wil doen kan ik je aanraden contact op te nemen met een dietiste en te vragen of ze kunnen helpen met afvallen terwijl je ook een kinderwens hebt.

Veel succes met afvallen!

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.090
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat het verstandig is om niet helemaal af te vallen tot het laagste gezonde gewicht. Je hebt van die BMI metingen met van die gekleurde vakken, dan zou ik proberen een beetje halverwege het groene vak te zitten. Zeker niet te laag, in verband met mogelijk extra gewichtsverlies in de eerste maanden. Het is wel handig als je lichaam een beetje reserve heeft!

17. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Gezond eten is altijd goed en ook als je zwanger wil worden.

Ik ben 173 en weeg 68kilo, prima gewicht! En tijdens de zwangerschap ging het in het begin heel goed alleen had ik heel veel last van maagzuur, maar mocht geen medicijnen slikken.
    Met 26 weken kon ik helemaal niks meer binnen houden omdat mijn maag ontstoken raakte.
    Toen kreeg ik gelukkig wel medicijnen maar mijn maag wilde niet meer........
    Om te voorkomen dat ik nog meer ging afvallen en in het ziekenhuis zou belanden ben ik op een vetvrij dieet gezet.
    Wat heel belangrijk is bij dieeten tijdens een zwangerschap is dat je de juiste voeingstoffen binnen krijgt en vet is ook belangrijk.
    Als ik boter of margerine nam dan bleef het er niet in. Dit heb ik vervangen door frietsaus en dat ging wel goed :D

Succes met afvallen en zwanger worden! Als je zwanger bent stop je of je gaat naar een dieetiste toe.

18. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Graag! Aangezien ik inmiddels positief getest heb :D

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009