Hoi Annemarie, Vooropgesteld: de bv gaat heel goed! De Freestyle die ik bij je besteld heb bevalt prima en het kolven op werk verloopt ook naar behoren. Soms, op drukke dagen maak ik gebruik van zo'n neusspray, maar vaak is dat niet nodig. Sinds een aantal nachten begint ons zoontje echt lekker door te slapen. Hij krijgt dan rond 20u de laatste voeding en komt dan pas weer rond 6.00 of 7.00 uur. Doordat er nu ineens geen nachtvoeding meer tussen zit, staan mijn borsten dan echt op ontploffen! (ik lek gelukkig haast nooit, maar ze voelen erg gespannen en soms een beetje pijnlijk aan) In het weekend heb ik eerst met de handkolf even 'de druk eraf' gekolfd, maar gisterochtend had ik daar geen tijd voor en heb ik hem maar gewoon 1 borst helemaal laten leegdrinken. daar had hij ook genoeg aan. Die tweede heb ik toen gekolfd. Vandaag heeft m'n vriend 'm heel vroeg al naar z'n ouders gebracht en krijgt hij daar straks als ze aankomen meteen een fles gekolfde melk. Ik zit nu te kolven intussen. Mijn vraag is nu: moet ik gewoon kolven totdat m'n borsten weer enigzins slapper aanvoelen, maar niet helemaal leeg zijn. Ik ben namelijk bang dat ik als ik bijvoorbeeld nu de dubbele hoeveelheid dan normaal ga kolven de vele voeding in stand hou, terwijl ik graag wil afbouwen zegmaar. (alleen die nachtvoeding hoor, verder wil ik nog sowieso een maand volledig blijven voeden/kolven) Dus: kolven tot ik ongeveer 200 ml heb (=ruime voeding voor hem, hij drinkt meestal 170/180) of echt tot borsten leeg aanvoelen? Sorry voor het lange verhaal weer!
Ja dit is even een aanpassing voor je lichaam: ik zou kolven zolang de melk stroomt. Als het stromen ophoudt dan stoppen (wel in ieder geval de hoeveelheid van zijn voeding maar daar zal je makkelijk overheen gaan). Als hij bij je drinkt zou ik de andere borst inderdaad ook kolven, niet perse nodig maar anders echt niet fijn voor je. Ook dan kolf je zolang het stroomt. En alle melk kan dan natuurlijk in de vriezen! Fijn dat de kolf zo goed bevalt!
Dank voor je antwoord! Inmiddels begint het wat te 'settelen' en zijn de plofborsten weer eventjes verleden tijd. Als hij straks 6 maanden is, wil ik denk ik verder gaan afbouwen. Is het mogelijk om dan nog wel een tijdje om 7.00u en om 19u live te voeden en de andere voedingen te vervangen door de fles? Het kolven op werk vind ik namelijk best wel een gedoe (ik heb het nog graag voor m'n zoontje over hoor, maar ik zal het later niet gaan missen zegmaar )
Vanaf 6 mnd gaat je kindje ook bijvoeding krijgen, soms gaat ht aantal voedingen aan de borst dan snel acheruit. Wellicht iets om even af te wachten?