Ik wil voor mijn zoontje van 7 maanden een extra prik halen . Wij wonen in Leiden in zuid Holland . Ik lees dat er in zuidholland al oproepen zijn voor een extra bmr maar dan alleen in een paar plaatsen ongeveer 35 min hier vandaan . Dat vind ik toch wel erg dichtbij komen ! Nou vind ik het onzinnig om de hele bmr prik te geven op deze leeftijd en is mijn vraag of er ook alleen een prik tegen mazelen gegeven kan worden . En dus niet de hele cocktail !
De vaccinatiegraad in Leiden is zeer hoog dus je zult geen oproep krijgen.Het gaat alleen om de inwoners in gemeenten waarvan de vaccinatie graad laag is. Volgens mij bestaat er geen vaccin met alleen de mazelen.Als die al bestaat zal die heel kostbaar zijn en moeilijk te krijgen.Wij wonen nabij Den Haag en ik laat voorlopig niet vaccineren mits er een oproep komt van het RIVM maar ik verwacht niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Ik woon ook in zh. maar kan nergens vinden welke plaatsen er nou worden aangegeven? Ik dacht Bodegraven/Reeuwijk? Dat is hier 5 min. vandaan
Apart mazelenvaccin bestaat wel (al staat er op de site van het RIVM van niet), dat moet je via de apotheek bestellen en kan dan door de huisarts gezet worden.
Ja die moet je wel zelf betalen denk ik. Ik woon zelf in de gemeente Werkendam waar de vaccinatiegraad wel onder de 90% ligt. Gelukkig heeft mijn zoontje de BMR al gehad maar ik ben inmiddels 25 weken zwanger van de volgende en ze verwachten dat de piek nog moet komen en dat het waarschijnlijk nog wel een paar maanden duurt. Pfff vind het zo lastig, moet ik dan m'n kleine ukkie wel of niet enten. Klopt het dat ze tot 6 maanden een natuurlijke bescherming hebben?
Tot 6 maanden hebben ze waarschijnlijk een bescherming vanuit de antistoffen van de moeder, MITS die de antistoffen heeft opgebouwd vanuit de ziekte zelf. Hoe het zit met moeders die zelf gevaccineerd zijn, weten ze niet zo goed. Er wordt nu aangenomen dat die wel wat bescherming doorgeven aan hun kind, maar waarschijnlijk wel minder en dus ook voor kortere duur dan moeders die zelf de mazelen gehad hebben.
Thanks Rozemarijke. Vind het dus echt lastig. Ik wil geen risico nemen maar om zo'n heel klein prulleke al te enten... Ze krijgen al zoveel entingen. Mijn zoontje heeft behoorlijk last gehad van de BMR, hoge koorts en helemaal onder de uitslag. En die was gewoon 14 maanden. Blijft moeilijk
Kan iemand mij vertellen hoe dat bestellen precies in zijn werk gaat? Met wie kan ik het overleggen: apotheek, huisarts, GGD of het consultatiebureau? Ik kan namelijk via Google alleen maar vinden dat het solo-vaccin vorig jaar juni is afgeschaft? Als dat zo is dan baal ik dubbel, want vind het nogal wat om zo'n heftige cocktail in zo'n klein poppetje te laten jassen terwijl die Bof en Rode hond best nog wel even kunnen wachten
Bedankt voor de reacties . Ik zou het toch graag doen ik vind de kans toch groot aanwezig dat er iemand uit die omgeving hier iemand besmet . Mijn vriend werkt op het ziekenhuis kan dus van alles meenemen . En als hij er niet werkte had ik het alsnog gewilt . Marvb , zowizo Alblasserdam en nog 3 zal het zo even opzoeken . Julia , wil ook antwoord op jou vraag . Als jij er achter bent gekomen wil je het me dan vertellen ?
Toevallig kom ik uit voorschoten en ik heb cb vandaag de vraag voorgelegd van ik wil mijn zoon beschermen. Ze doen het niet omdat we hier geen risico groep vormen. Dus ik ga denk ik even huisarts bellen wat die er van zegt dan maar zelf die prik betalen maar mijn kind word wel beschermt
Vond hierover de volgende link, toepasbaar op de belgische situatie. Ben wel benieuwd naar meer onderzoek hierover! Maternale antistoffen : Hoe lang worden pasgeborenen beschermd door maternaal verworven antistoffen? - Vax Info
Schijnt wel te kunnen. Zou het even met je huisarts overleggen, het vaccin kan door de apotheek of huisarts bij een buitenlandse apotheek (duitsland dacht ik) besteld worden. Je moet het dan wel zelf betalen
Ik woon in de omgeving van r'dam en ga er morgen bij het cb ook even navraag naar doen. Ondanks dat de kans klein is, maak ik me toch wel zorgen.
Wij wonen in de omgeving waar 2 kindjes besmet zijn met mazelen en het is ons sterk aangeraden om al te enten. Helaas wel de BMR prik en niet alleen voor mazelen.
Op de site van het RIVM staat nog meer informatie; Gemeenten waar het heerst: http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=rivmp:210295&type=org&disposition=inline&ns_nc=1 Mazelen: Mazelen 2013 - Nationale Atlas Volksgezondheid Veelgestelde vragen: Veelgestelde vragen Mazelen - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Het is niet een kwestie van een prik halen, als je niet in een risicogebied woont of je onder mensen begeeft die niet ingeënt zijn, dan kun je 'm simpelweg niet halen Via het CB dan. Ik wilde het ook wel graag maar in mijn gemeente heerst het niet en de vaccinatiegraad is >90% dus kom ik niet in aanmerking. Tenzij het met de tijd hier wel heerst, maar dat is nu nog niet zo. In 3 omliggende gemeenten hier heerst het wel. Maar via de huisarts zou het dus eventueel wel kunnen? Alleen is je kindje dan wel weer minder goed beschermd dan wanneer je het met 14 maanden zou doen..
Maar als je kind voor de 12 maanden gevaccineerd wordt voor BMR, moet je sowieso na 12 maanden ergens nog een keer, om zeker te zijn van voldoende opbouw van antistoffen. Dus over dat minder beschermd hoef je je dan niet zo druk te maken: dat wordt goedgemaakt met nog een tweede vaccinatie voor de 2e verjaardag dan dus