Voeden in het openbaar

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door OemHudaifa, 7 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    Hallo,

Ik lees regelmatig topics of berichten in topics over het 'taboe' rondom openbaar voeden.

Ik ben mijzelf er nooit bewust van geweest dat het een taboe was. Vind het wel raar, want ik zie anders genoeg 'onnodig' bloot op straat. Dat vind ik pas ordinair, maar goed.

Ikzelf ben een moslim en ik bedek mijzelf dus ook volgens de islamitische normen. Desondanks heb ik er nooit een seconde over getwijfeld om mijn kind niet de borst te geven als ik niet thuis ben (i.e. in het openbaar). Als hij honger krijgt dan krijgt hij gewoon eten.

Flesjes afgekolfde melk is ook echt niet mijn ding. Ik blijf speciaal thuis voor mijn echtgenoot en kindje. Om er voor hun te zijn. Dus het is helemaal niet nodig. Ik vind het gewoon horen, een kind aan de borst.

Wel zorg ik dat er niets te zien is van mijn eigen lichaam als ik voed.

Dat is voor mij vrij eenvoudig gezien de kleren die ik draag.

Daarom dit topic ook. Misschien dat men tips voor elkaar heeft mbt kledij e.d. als je op reis gaat, zodat je toch openbaar in privé kan voeden(klinkt tegenstrijdig, maar jullie snappen mij vast wel).

Ik zelf draag een hoofddoek, dus die valt over de blote gedeelte aan de bovenkant. Verder heb ik een lange jas. Daaronder draag ik gewoon een blouse of iets wat ik makkelijk open kan knopen zonder dat ik heel mijn blote buik hoeft te laten zien. Dan eventueel nog een sjaal ervoor en er is echt niets te zien.

Zo heb ik een keer mijn zoontje gevoed op een buitenbankje. Ik deed voor mijn eigen rust nog de kinderwagen ervoor. En als ik de maxicosi bij heb, dan zet ik die op een tafel ervoor.

Mensen hebben volgens mij niet eens door dat ik voed hihi. Die denken misschien ze heeft haar kindje gewoon beet.

Het is dus vrij simpel en je hoeft niet in de weer te zijn met flesjes en opwarmen e.d.

Dus....Kom maar op met de tips.

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

volgens mij doe je het al heel discreet, mensen hebben juist wel wat aan jouw foefjes ;) geen tips verder, hihi!!

3. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Totaal geen problemen mee om te voeden in het openbaar!
    Ik probeerde altijd wel een beetje op een plek te gaan zitten waar niet iedereen om mij heen hoefde te lopen omdat mijn zoontjes dan afgeleid konden worden.
    Verder droeg ik alles waar ik me gewoon prettig bij voelde..
    Heb nooit bepaalde voedings kleding aangehad .
    Ik deed mijn boven kleding iets omhoog en het enige wat ze eventueel konden zien is een stukje van mijn buik.
    Verder konden ze geen borst zien omdat mijn zoontje aan drinken was dus zijn hoofdje ervoor heeft.

Verder eigenlijk dus geen tips... je moet er niet te veel bij nadenken dat mensen je zien... en nou en dan zien ze wat ??
    Denk dat over het algemeen de meeste wel een borst gezien hebben ;)

4. appeltje

appeltje Niet meer actief

Het is inderdaad het meest natuurlijke en het zou raar zijn als je er op aangekeken wordt. Ik heb er nooit vervelende opmerkingen over gehad. Maar goed, op de leeftijd van jouw kind is het vaak nog wel 'sociaal aanvaard'. Als je een kind van 6 maanden openbaar voedt, dan zijn de blikken alweer anders.

Hier inderdaad de eerste maanden ook gewoon in het openbaar gevoed, met 7 maanden niet meer, maar meer omdat ik toen meer rondom de slaapjes voedde en hij dan toch thuis was. (ik heb hem overigens gevoed tot 17 maanden).

Ik heb ook veel gehad aan de voedingstops icm bloesjes en vestjes. Je kindje wordt na als ie wat ouder is wel wat sneller afgeleid door de omgeving met het gevolg dat je weleens zichtbaar bloot bent als hij zijn hoofd wegdraait omdat hij wat ziet of hoort. Maar goed, daar heb je ook weer trucjes voor. Ik ken vrouwen die dan opzichtige langere kettingen droegen waar het kindje mee kon spelen. Ik gaf hem vaak mijn borstpad, dat vond hij lekker om over zijn bolletje mee te wrijven. En daarnaast sloopte hij dan mijn beha niet. :p

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Tja, ik maak me er gewoon niet meer druk om... Net wat jij zegt, Oemhaidifa: ook ik (als christen) stoor me aan het vele onnodige bloot in onze maatschappij. Dat zou dan allemaal maar moeten kunnen, (vind ik dus niet: wat een onzin dat je zeepreclame maakt met bijna naakte vrouwen), terwijl voeden in het openbaar dan niet zou kunnen.

Ik ben dan momenteel wel zover dat ik denk: mijn blote borst tijdens het voeden zal heus weinig seksuele gevoelens losmaken bij mannen... Dat doet het bij mijn eigen man al niet, (die vind het wel mooi, maar opgewonden wordt hij er echt niet van ;)), laat staan bij andere mannen.
    In andere (warmere ;)) culturen is het normaal dat mannen EN vrouwen met ontbloot bovenlijf lopen en dus kunnen vrouwen daar continu BV geven. Nou pleit ik daar niet voor hoor, maar het kan me daarom dus echt geen donder meer schelen of anderen mijn blote borst zien.
    Ik voed overigens wel discreet, ik ga dan weer niet pontificaal alles bloot halen om vervolgens Thirza aan te leggen... Ik haal onder mijn kleding mijn BH los, leg Thirza klaar op mijn arm en trek dan m'n shirt omhoog. Als ik weg moet, (stad in, feestje ergens, enz) houd ik wel altijd rekening met de kleding die ik aantrek: iets van blousje/vestje over een shirtje met spaghettibandjes dat je weer gemakkelijk opzij kunt trekken, zodat je idd niet gelijk bloot zit. Maar dat is mij meer om de kou te doen, hihi.
    En ik heb vaak wel een sjaal ofzo bij me, zodat ik het allemaal wat af kan dekken, maar dat is dan weer meer om te voorkomen dat Thirza door alle afleiding van nieuwe omgevingen niet meer aan drinken toekomt.

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb ook heel erg gemerkt dat er nog steeds mensen zijn die 't niet vinden kunnen dat kindjes in 't openbaar bv krijgen.

Zelf ben ik nooit een fan geweest van voeden in 't openbaar. Als anderen het doen heb ik er totaal geen problemen mee, ik vind het juist mooi om te zien dat kleintjes zo geniet van moedermelk en dat 't overal gegeven kan worden. Maar ik voelde me er niet prettig bij om zelf in 't openbaar te voeden. Totdat Milan 6 maanden was heb ik alleen maar thuis gevoed (of bij mijn ouders/schoonouders/mijn zusje thuis) en 2 x op 't cb (omdat daar toen ook anderen aan 't voeden waren). Toen Milan 7 maanden was, besloot ik voor mezelf dat 't genoeg geweest was, het altijd thuis voeden, en dat ik dus voortaan overal zou gaan voeden als 't nodig was. Wel discreet! Voedingsbh, hempje, vestje, eventueel een sjaal of hydrofiele luier er ook nog overheen.

Vol goede moed ben ik Milan gaan voeden in 't bos op een bankje. Er was niks te zien, alleen een hoofd voor m'n tiet, maar geen bloot dus. En toen kwam er een man aan: "het moet toch godverdomme niet gekker worden, als ik hier tegen een boom zou gaan staan pissen, heb ik gelijk een bekeuring aan m'n broek, en dit mag was!" En mij dan helemaal verontwaardigd aankijken, alsof ik degene was die gek was. Pff, dat was dus echt de eerste en de laatste keer voeden in 't openbaar voor mij.

Ik vind het super dat er heel veel vrouwen zijn die het wel doen, maar voor mij is 't niet weggelegd!

7. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Je hebt nodig:
    1. shirt dat je aanwilt (liefst rekbaar, of ruim genoeg om over 1 borst omhoog te doen)
    2. een top met spaghettibandjes, rekbaar genoeg om over 1 borst omlaag te trekken.

Ik heb er geen probleem van gemaakt, "buiten" voeden. kWoon niet in NL, maar in AFrika, en mischien is het hier toch meer geaccepteerd dat kindjes met de borst gevoed worden.

Toen onze kleine nog jong was en in het openbaar voeden best regelmatig voorkwam zorgde ik wel altijd voor kleren waarmee ik niet helemaal bloot kwam te zitten.
    Ik had onder mn shirt altijd een elastische top aan, spaghettibandjes. Die trok ik omlaag over mn ene borst (hij trekt strak onder je borst). Dan bh los, kindje klaarleggen, shirt omhoog, voila!
    Zo is je buik bedekt, en dat stukje borst dat onder je shirt uitpiept zit in baby's mondje. Je ziet niks zo! tIs door die top onder je shirt nl net alsof je shirt gewoon helemaal omlaag zit (als de kleuren een beetje hetzelfde zijn natuurlijk, zwart werkt altijd, trekt nooit de aandacht).

Evt. een hele lichte sjaal over je schouders leggen en over ukkies koppie. Maar het is hier vaak knetterheet, en dan zweet de kleine zich kapot met zo'n sjaal.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Linda86: Wat een *^%$#$# Ik zou geloof ik in zijn voortuin zijn gaan voeden!!!! :D

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik voed ook waar en waneer het mij uitkomt en idd wat jij en rozemarijke ook zeggen. er is mega veel bloot opstraat vooral nu met zulks weer wat we hebben gehad. en dat mag wel?
    ze celutitus (ofzoiets)hangbillen etc komt je tegemoet wandelen. of een bh onder een (vis)net shirt mag wel. en als ik ergens zit te voedenwaar je niets van ziet!omdat jij er wel rekening houd dat je niet teveel bloot laat zien!

10. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik heb er toch wel moeite mee, om te voeden in het openbaar. Ik begin het wel minder vervelend te vinden, maar ik plan toch wel om de voedingen heen. Ik voel me daardoor soms wel wat belemmerd, maar dat is dan maar zo. Ik voed wel bij bv mijn ouders, naaste familie en goede vrienden. Maar als ze het meer kennissen zijn ga ik boven zitten.
    Ik vind het ook niet altijd fijn om te zien. Ik was laatst op een feestje en iemand was zo "zichtbaar" aan het voeden, dus half bloot dat ik het niet kon waarderen. Ook voor de baby leek me dit niet fijn. Hartstikke onrustig.

11. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ik ben ook niet zo'n fan van voeden in het openbaar...maar meer omdat Mila zo snel afgeleid is. Thuis kan ik niet eens voeden als haar grote zus rondloopt, alles is interessanter.

Ik heb altijd een rekhempje onder mijn kleding die ik naar beneden kan trekken, het andere shirt kan dan omhoog en zo zie je al bijna niks. Als ik toch voed in het openbaar ga ik met mijn rug naar de menigte zitten en ik laat haar met iets spelen....

12. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    trouwens wat een belachelijke vent in dat bos zeg!

13. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    ik was ook abosoluut niet van het in het openbaar voeden, ons mannetje is een loslatertje en daar word ik echt nerveus van als ik in het openbaar zit en dan drinkt hij helemaal niet meer goed.. Maaaar... langzaam aan ben ik in de 7 maanden die ik nu bv geef toch makkelijker geworden. We zijn een week weggeweest naar landal greenparks en daar heb ik ook buiten gevoed en pas heb ik ook op het strand gevoed en zelfs in het zwembad, wel met een doek eroverheen hoor, maar dat was een hele overwinning voor mezelf en het voelde minder eng als ik in eerste instantie dacht...
    Nu ben ik wel heel trots dat ik bv geef en als iemand een opmerking zal maken zal hij/zij er ook een terug kunnen verwachten, maar tot nu toe gelukkig nog niks negatiefs!

En wat een eikel in dat park!!
    Alsof pissen met bv geven te vergelijken is????
    Wat een gek!

14. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik voed regelmatig in het openbaar. dit kan heel discreet. soms is het bij het aanleggen even lastig, als ze eenmaal drinken sjaal eroverheen en klaar. je moet ook zorgen dat je geschikte kleding draagt om het subtiel te houden. zoals van die speciale bv shirtjes, dan heb je niet eens een sjaal nodig.

ik weet nog dat we op vakantie gingen naar een moslimland (Oman) en ik me afvroeg of ik daar wel in het openbaar kon voeden. Nou, dat was dus juist de gewoonste zaak van de wereld daar, ik heb het meerdere vrouwen zien doen. Juist met al die doeken die ze dragen kun je het extra goed discreet doen.

15. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    Kaatje K: Ja precies. Bij mij is er echt niets van te zien en dat wil ik ook absoluut niet. Maar de kleding die wij dragen is gewoon handig om mee te voeden zonder dat er iets is te zien. Zelfs als hij zijn hoofdje wegdraait zie je er niets van.

16. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik zag eens een jongetje van anderhalf in Oman. hij zat in de auto en verdween opeens helemaal ergens in de kleding van zijn moeder, ergens tussen de bende lappen die ze droeg. mijn man keek nogal vreemd, wat doet die nou.. Ik zo, haha, ik weet het wel, en dat zou jij ook moeten snappen! Ik vond het zo grappig!

Tja, da's een voordeel van een hoofddoek inderdaad!

Ik heb ook het idee dat buiten Europa BV geven veel normaler is en als heel natuurlijk wordt beschouwd. En dat het alleen hier een beetje taboe is. Ik las laatst de statistieken en ik was geshokeerd over hoe weinig vrouwen BV geven in nederland. Ik woon zelf in engeland en het is hier veel hoger. Het valt me op dit forum ook op, bij de mei mamma's hoeveel er bewust voor flesvoeding kiezen. Ik zal niet snel iemand veroordelen over haar keuze, dat is je goed recht, maar ik snap het niet goed.

Maar dat verklaard ook wel het taboe op openbaar voeden, dat heel het bv geven als iets raars en onnatuurlijks wordt gezien, terwijl het tegendeel waar is!

17. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

14 jun 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Ik draag standaard een hempje onder mijn t-shirt/trui/jurkje/vest. En ik zorg dat mijn bovenkleding makkelijk iets naar beneden kan.

Voor het voeden doe ik een sjaal om, zoek ik een rustig plekje op met mijn rug naar de mensenmassa, boventruitje trek ik iets onder mijn borst... voedingsbh open, sjaal over mijn blote borst en zoonlief ligt rustig te drinken. Meeste mensen hebben het niet eens door hahah.

18. Robijntje82

5 nov 2008
    64
    0
    0
    Ik voed ook gerust in het openbaar, wel heb ik een manier gevonden om dat onopvallend te doen , het lijkt dus net alsof ik mijn zoontje in slaap wieg. Ik heb wel eens gevoed in een tram of bus waar het echt niemand opviel :)

19. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    Heb mijn dochtertje laatst in de metro gevoed haha.
    Nooit gedacht dat ik dat zou doen, maar je verlegd je grenzen als je kind honger heeft, was wel iemand bij die haar kon aannemen ed.
    Heb een vest over haar heen gedaan en toen ik haar aanlegde was de metro haast leeg, maar toen ze eraf ging was die best vol en zag je mensen ook raar kijken. nja boeiend mijn kind heeft tenminste gegeten toch?
    Maar het is wel eens irritant als je mensen zo ziet kijken. In ieder geval meiden is het het normaalste wat er is en het is juist raar als mensen er raar over doen!!

20. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik draag ook meestal een topje onder mijn bovenkleding omdat mijn buik graag warm blijft ;) .

Maar waar ik nog steeds heel blij mee ben is mijn poncho. Het is een gebreide doek met flink wat 'gaatjes' van ongeveer 1 cm2 erin waar Kyra wel heel goed door kan ademen, en ook nog kan zien maar waar niemand echt doorheen kan kijken (tenzij ze er met hun neus bovenop zitten, hehe). Ze is gelijk heel wat minder afgeleid en al laat ze los is er niemand die wat ziet.

Ik heb hem altijd bij me als ik wegga en hij heeft al dienst gedaan in de Ikea, bij de tandarts, in restaurantjes en overal waar mijn meisje honger had en ik discreet wilde voeden.

Deel Deze Pagina