Hier moest ik echt ff door die zure appel heen. In de kraamweek moest iedereen weg als ik ging kolven (kolfde toen ook fulltime) want voelde me er gewoon niet goed bij. Toen ik haar aan de borst had ging ik in het begin wel apart zitten als ik bij mensen op bezoek was. Maar op een gegeven moment wilde ik dat niet, zit je gezellig in een gesprek,moet je weg. Dus gewoon gaan voeden en ging prima. Als je het eenmaal gedaan hebt wordt het telkens makkelijker. De eerste keer in het openbaar (bij de La Place) gevoed met 5 weken. En vanaf toen ben ik gewoon overal gaan voeden. Als je het eenmaal doet is het ZO fijn! Ik ga overal naartoe, al moet ik in de supermarkt voeden, interesseert me niet. Ik heb pas 1 keer een rare opmerking gehad en dat zegt in mijn ogen meer over de persoon die die opmerking maakt! Je kind borstvoeden is heel normaal en hoewel je het tegenwoordig (helaas ) veelste weinig ziet, is het toch véél normaler dan er een fles met KV in te duwen...... Maargoed dat is mijn mening.
Ik voed ook overal en vraag geen toestemming. Wel meld ik het indirect doordat ik mijn kindje meld dat ze lekker drinken van mama krijgt. Zodra ik daarna aan mijn shirt begin te prutsen is de boodschap wel duidelijk denk ik. Mijn ervaring is dat het de eerste keren wat spannend en onwennig voelt, maar hoe vaker je het doet hoe normaler het voelt. Ik vond het ook het meest raar voelen bij mijn schoonfamilie (stom eigenlijk, maar ze zijn met alles zo preuts) en de eerste keren ging mijn schoonvader wel opvallend vaak de kamer uit als ik begon met voeden. Hij vond het denk ik nog spannender dan ik . Inmiddels zijn we het allemaal zo gewend dat zelfs mijn schoonvader weer met me durft te praten als ik aan het voeden ben . Je moet voor de gein eens voor de spiegel gaan voeden en bekijken wat je ziet. Een vriend van Treesman maakte vorige week de opmerking dat mijn dochter zo vredig tegen me aan lag te slapen. Ik was al 20 minuten aan het voeden en hij had het niet eens gezien! Ik heb trouwens nog nooit een rare opmerking gehad en voed echt overal. Het is zo ontzettend handig en ben blij dat ik geen gepruts heb met flesjes en magnetrons die ik mee moet slepen.
wat fijn dat jullie allemaal goede ervaringen hebben hiermee. ja, ik vind het inderdaad ook fijn...geen geknoei met flesjes etc. de 11e is mijn schoonvader jarig, ik zal eens vragen of ik dan wel mag voeden en anders blijf ik niet lang en dan ga ik wel naar huis.
Ik voed zelf ook overal; er is bijna niemand bij wie ik me niet genoeg op m'n gemak voel om m'n dochter aan te leggen. Als je het op die verjaardag toch niet fijn vindt om bij je schoonfamilie te voeden, kun je toch ook vragen of je even ergens apart kunt zitten? Ze hebben vast wel een logeerkamer, of een studeerkamer, of voor mijn part een badkamer waar je even apart kunt zitten met je baby. als het druk is, raken sommige kindjes nogal afgeleid en gaan ze lekker om zich heen kijken ipv drinken, en dan zit je er gauw ietsje bloter bij dan je zou willen. maar om er voor naar huis te gaan, gaat misschien ook weer wat ver, dan kun je volgens mij beter vragen of je even ergens apart kunt zitten. Ik geloof niet dat m'n schoonouders het vreemd vinden; zij zijn ook enorm niet preuts. Alleen m'n schoonvader maakt er nogal eens een opmerking bij zoals: moet je nu alwéér drinken? kleine zuiplap, dat soort dingen. Ik trek me daar gewoon niets van aan. ja, ze moet alweer drinken. En dan mag ze rustig d'r gang gaan.
Ik vind buiten ook nog eng, al is dat meer omdat ik me opeens realiseer dat ik gemakkelijk leerlingen tegen kan komen. Hoe ik dat op ga lossen weet ik nog niet. Bij andere heb ik niet veel moeite mee. Zelfs mijn broertje, die echt een aversie tegen voedende vrouwen heeft, maakte er niks van. En al deed ie het wel, dan ging ik toch wel lekker door
Ik voedde in het openbaar omdat ik anders in een isolement terechtkwam. Kyra wilde namelijk heel vaak drinken en ik zou het huis anders niet meer uitkomen. Het was even wennen maar daarna had ik er geen moeite meer mee. Voor erg openbare plekken had ik een opengewerkte poncho zodat je letterlijk niets zag tenzij je er met je neus bovenop zou zitten. Dat vond Kyra fijn omdat het binnen de poncho lekker rustig was en ze geen last had van drukte in bijvoorbeeld het restaurant van de Ikea (niet de meest onbevolkte plek op de aardbol ). Laatst hadden we bezoek en zij gaf haar dochtertje altijd 's avonds op bed bv. Geen probleem, ik heb ze lekker bij ons op bed geinstalleerd en een kopje thee/glas water aangeboden als ze dat wilde. Al zou ik een wildvreemde op bezoek hebben, voeden mag bij mij overal (als ze maar geen bezwaar hebben tegen de rondslingerende sokken van mijn man ).
Ik heb ook altijd en overal gevoed en ben nu van plan om het weer te gaan doen. In het begin was het best een beetje wennen. Zeker in de kraamtijd als de kamer vol visite is en het aanleggen nog niet zo goed lukte. Dan werd ik vaak zenuwachtig, ging de melk alvast 'lopen' en hapte de beeb natuurlijk niet niet goed.... Toen het eenmaal op rolletjes liep voedde ik overal. Ik heb ook nooit ergens toestemming gevraagd, zeker in mijn eigen huis niet. Soms weet je al van te voren dan mensen zich er minder makkelijk bij voelen als je bij hen thuis voedt. Dan vroeg ik gewoon of ik even boven mocht voeden, geen probleem hoor. Het enige echt lastige moment was een keertje op het strand. Ik had een badpak aan en wilde BV gaan geven. Dat ging het dus niet worden.... Me dus eerst maar voor de helft aangekleed.
ik vraag het wel altijd even aan het bezoek of zij het vervelend vinden als ik gewoon in hun bijzijn voed...maar tot nu toe geen enkel negatief antwoord! (in Griekenland dus he?!) bij anderen ben ik nog niet geweest (afgezien van aan het strand waar ik het gewoon doe), omdat de kleine pas 7 weken is, maar zou ik altijd ff vragen of ik apart zou kunnen zitten in een kamertje. lijkt me niet dat iemand zou zeggen: nee mag niet!
wat fijn dat er zoveel positieve reacties zijn. hier een kleine overwinning! ik kreeg gisteren nog kraamviste, van de planning van me werk. en toen wilde hij net voeding hebben. ze zei geen probleem hoor, bv is iets heel natuurlijks. ze had zelf ook bv gegeven. dus gevoed in het bijzijn van haar.
Hier ligt het er ook net aan wie het is of ik gewoon in de kamer blijf met voeden. Als er hier meerdere mensen zijn trek ik me toch liever even terug. Als ik bij andere mensen ben ga ik sowieso vragen of ik even ergens rustig kan zitten of er moet maar 1 persoon zijn bij wie ik me op mijn gemak voel. In het openbaar kan ik me nog helemaal niet voorstellen maar las net iets over een poncho en dat klonk wel handig.. Maar moet er wel bijzeóggen dat het hier ook niet helemaal normaal gaat en we niet even "ongemerkt" kunnen voeden aangezien dochterlief na een paar minuutjes altijd de borst loslaat en niet meer goed kan aanhappen met als gevolg een gefrustreerd meisje die om zich heen slaat en schopt en daarbij ook nog eens grommende geluiden maakt... Ik denk dat wij juist alle aandacht zouden trekken.. Dus voor de zekerheid toch maar een flesje bv meenemen al weigert ze sinds 3 dagen opeens het flesje!??
Mijn ervaringen zijn eigenlijk ook alleen maar positief. In het begin was ik een beetje kieskeurig met waar ik ging voeden. Heb goede ervaringen met kindvriendelijke plekken zoals bagels en beans en pannekoekenrestaurants. Verder zijn yuppen plekken zeer geschikt. Ik heb zelf het idee dat juist hogeropgeleide vrouwen weer vaker pro-borstvoeding zijn. Hema en V&D heb ik goede verhalen over gehoord, slechts 1 keer zelf gedaan, ging inderdaad prima. Ik ga wel een beetje achteraf zitten, een goede voedingsbeha en een hemdje onder mijn kleding. Ik deed geen aparte borstvoedingskleding aan, maar lette wel een beetje op met wat ik aanhad. Schoonfamilie was bij mij heel makkelijk, beide schoonzussen hebben bv gegeven. 1 van de 2 was een maand voor mij bevallen dus we hebben regelmatig samen gevoed. Zij stopte eerder dan ik, maar toen was ik en de rest van de familie er al aan gewend. Mijn ervaring is dat het niet gaat om hoe preuts men is, maar of men borstvoeding goed vind voor een kindje. Als je schoonouders er wel voor zijn, dan vinden ze het denk ik geen probleem.
Hier ook altijd en overal gevoed tot nu toe. Binnenkort wel een nieuwe vuurdoop. Ik ga op kamp met mn groep 8 en 1 van de 2 nachten komt de jongste bij me slapen (handiger met de nachtvoedingen) Ben nog aan het twijfelen of ik ga voeden met de kids erbij. Denk namelijk dat ze het erg interessant zullen vinden Maar goed is alvast een les op jonge leeftijd voor ze dat bv de normaalste zaak van de wereld is!