Voeden in het openbaar

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Moesjemuis, 20 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moesjemuis

29 jan 2015
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi dames,

In het derde trimester van de zwangerschap heb ik besloten om te gaan borstvoeden, een besluit waar ik heel blij mee ben! Het begon wat moeizaam maar met een tepelhoedje en na het knippen van het tongriempje van ons (toen 2 dagen jonge) meisje gaat het als vanzelf. Ze is inmiddels 12 weken. Ze komt goed aan, slaapt al lang door en zit op 5 voedingen op een dag. Ik vind het heerlijk. Ik ben thuis blijf mama dus kolven ivm werken is niet nodig en ik heb dus ook geen kolf. Er is alleen 1 dingetje.. Ik vind het nogal ongemakkelijk om te voeden in het openbaar. Meestal probeer ik dus thuis te zijn wanneer ik moet voeden of ga ik even apart zitten als ik bij familie ben. Afgelopen week waren we een weekendje weg ik heb toen steeds in een restaurantje/eetcafé gevoed, heel discreet met een sjaal om, maar toch voel ik me daar ongemakkelijk bij. Doordat ze alleen met een tepelhoedje kan eten moet ik toch altijd even mijn tepel er helemaal uit halen. Ik zoek wel een zo rustig mogelijk plekje op maar soms lukt dat gewoon niet helemaal en dan zitten we dus tussen andere mensen. Vooral met bekenden vind ik het nog moeilijker.. Ik ben nogal preuts wat dat betreft. We gaan over een paar weken een weekje weg met schoonfamilie en ik weet dat ik niet op mijn gemak kan voeden in hun bijzijn, omdat ik me dan opgelaten voel.. Ik zit er aan te denken om 2 voedingen langzaam te gaan vervangen door kv maar ik vind het eigenlijk ook weer heel jammer om dat om die reden te moeten doen.. Ze doet het nu zo goed en ze is zo'n makkelijk tevreden meisje. Ben bang dat het helemaal anders wordt met kv. Zou ik kunnen kolven en dat invriezen en meenemen als we een dagje weg zijn? Dan zit ik natuurlijk wel op dat moment met een voeding die weg valt.. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet gaan doen. Tips zijn dus meer dan welkom!! Alvast bedankt!

2. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Niet afbouwen als je dat jammer vindt! Zou je spijt van kunnen krijgen.

Kan je echt niet een rustig plekje opzoeken? Of inderdaad oefenen met voeden met een sjaal om of zo? Dan valt er toch weinig te zien. Ga maar eens voor een spiegel voeden, dan kan je zien hoe veel of weinig een ander kan zien.

Met tepelhoedjes heb ik geen ervaring (ik kan me voorstellen dat dat iets meer gedoe is), maar aan voeden in het openbaar moest ik ook wennen. De eerste keren vond ik best spannend. Maar door het gewoon te doen werd het steeds minder eng. Dus mijn tip: gewoon voeden, thuis op de bank als er mensen zijn en als je weg bent ergens in een horecagelegenheid of zo.
    Gelukkig heb ik nooit negatieve reacties van anderen gehad, dat maakte het makkelijker voor mij. Eigenlijk letten de meesten mensen ook niet zo op je, tenzij je met je borsten gaat zwaaien :D;).

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb geen ervaring met een tepelhoedje, maar ik heb wel veel in het openbaar gevoed, met een grote xxl hydrofiel eroverheen. Ik zat echt keurig bedekt, ook met aanleggen en had er daardoor geen enkele moeite mee.
    PS: over dat weekje weg... ik neem toch aan dat jullie niet allemaal met elkaar op 1 kamer slapen. Dus dan kun je toch op je slaapkamer voeden?

4. Moesjemuis

29 jan 2015
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het idd eens proberen voor een spiegel. M'n man zei al wel dat er niets te zien valt hoor maar toch vind ik het moment van borst eruit halen en aanleggen wat lastig. Zo'n grote hydrofiel doeken heb ik wel maar wordt het dan niet heel benauwd voor het kleintje?
    Haha natuurlijk liggen we allemaal op een aparte kamer, maar ik bedoel meer als we uit eten gaan of een dagje de stad in oid. We zijn met een behoorlijke groep dus dan kan het lang duren en zal ik dus soms in hun bijzijn moeten voeden.

5. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Hoihoi!
    Even oefenen voor de spiegel, dan zul je zelf waarschijnlijk ook zien dat er niks te zien is.
    Ik voed zelf ook met een tepelhoedje en het is misschien iets meer 'gedoe' maar het kan ook gewoon heel discreet.

Bh los maken, hemdje naar beneden trekken
    Shirt omhoog, baby ervoor, shirt nog verder omhoog
    tepelhoedje erop en aanleggen
    evt doek erover, deed ik in het begin ook maar al snel niet meer.

Even oefenen en dan kan jij het ook :) Het zou zonde zijn om te stoppen omdat je op vakantie gaat toch?

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Is het geen optie om het voeden met tepelhoedje af te bouwen?

Ik snap je gevoel wel. Het is een goede tip om een paar keer voor een spiegel te gaan zitten. Dan zie je dat het erg meevalt wat je ziet. En verder denk ik dat je ook zelf moet nadenken over hoe erg het nu daadwerkelijk is als iemand wel een stukje borst ziet. Tepel kan ik me voorstellen dat je dat vervelend vindt. Maar trek eens een bikini aan. Hoeveel borst zie je dan? Veel meer dan bij menig vrouw die borstvoeding geeft. Alleen voelen veel mensen zich bij dat laatste ineens ongemakkelijk.
    Borstvoeding geven is net zo normaal als een kop koffie drinken of fietsen. En als je er zelf ontspannen mee omgaat en het niet bijzonder / vreemd maakt, kan ik me nauwelijks voorstellen dat een ander er raar over doet. Dus probeer ook bij jezelf aan dat gevoel te werken. Dat jij je ongemakkelijk voelt, zegt denk ik meer over jezelf dan over de mening van de ander. Die ander heeft waarschijnlijk niet eens in de gaten dat je zit te voeden.

Dat is tenminste mijn ervaring, na (alles bij elkaar) ruim 3 jaar borstvoeding geven. Nooit een vervelende reactie gehad. En dat kwam doordat de meeste mensen in openbare gelegenheden het niet eens in de gaten hebben. En bekenden... Tja, die wisten dat ik bv gaf. Dus in mijn eigen huis zei ik het gewoon als ik ging voeden en elders vroeg ik even of ik het ter plekke kon doen of dat ze me liever even ergens anders parkeerden. Ik ben nog nooit gevraagd naar een andere kamer te gaan. Mensen lieten me rustig voeden en de reacties waren eigenlijk altijd neutraal of juist positief.

7. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Ik voedde in t begin met een sjaal om, gewoon over m'n schouders.
    Had m of in de verzorgingstas of gewoon om en vouwde m dan als soort van omslagdoek.
    Kan baby prima bij ademen. Uiteindelijk vond ik t zo'n gedoe en had ik t idee dat de sjaal omslaan meer opviel dan iets anders dat ik dacht, boeien! Ik geloof in bv als beste voeding voor mijn kleintje (ieder mag t van mij zelf weten qua voeding maar ik vind dit, wil niemand voor t hoofd stoten!) en dus voed ik gewoon als ik dat wil.

Heb nog nooit een negatieve reactie gehad en ondertussen al op heel veel plekken gevoed (terras, strand, subtropisch zwemparadijs, restaurants, kleedhokje, auto).
    Maar jij moet je er fijn bij voelen want een gestresste mama en bv werken vaak niet zo handig haha

8. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Wat zou het jammer zijn voor jou en voor je meisje als je om deze reden zou moeten afbouwen. Ik heb 2,5 jaar met tepelhoedje gevoed en ook altijd discreet in het openbaar. Ja, het is even wat lastiger met aanleggen, maar dat is toch maar een paar seconden en daarna is er echt niks te zien. Ik zou echt proberen om je over dit gevoel heen te zetten.

9. Bloeme

Bloeme Bekend lid

16 jun 2012
    583
    154
    43
    Ik zou niet gaan afbouwen als je dat eigenlijk niet wilt.
    Voeden in het openbaar vond ik altijd ongemakkelijk. Net als jij ben ik wat preuts, en dat gerommel met je kleding, kind aanleggen, doek erbij.... Zucht... En dan heb jij nog een tepelhoedje ook. Ik kan me voorstellen dat je ertegen op ziet. Maar laat dit je niet tegenhouden. Het is ongemakkelijk en onhandig, maar je zal zien dat het je steeds makkelijker zal af gaan.

Mijn tip: voed je kindje altijd vlak voordat je weg gaat. verder zocht ik altijd een rustig hoekje op en draaide mijn rug naar het 'publiek'.

10. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Misschien hele stom me vraag maar heb je recent nog geprobeerd zonder tepelhoedje te voeden? Vaak gaat dat makkelijker als kindjes wat groter worden en als je borsten zachter zijn dan in het begin.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Hier ook 3 kids met tepelhoedje gevoed.
    Echt waar: oefening baart kunst!
    En vergeet ook niet dat waar je kindje de eerste tijd ook zelf wat moeite kan hebben om meteen goed te happen (met zo'n hoofdje dat lekker half voor je borst zwabbert :p), op een gegeven moment is het gewoon borst, tepel, hap, drinken.
    Aanleggen kan je doen met een doek er voor, als je er niet prettig bij voelt.
    Maar mijn ervaring is, des te meer uitgebreid en overduidelijk bedekken, des te meer het opvalt. Wat OOK niet erg is, als jij je daar goed bij voelt.

Kortom, oefenen voor de spiegel, en bedenken wat voor jou de beste manier is om in het openbaar te voeden.
    Echt.....niet stoppen hoor, als jullie zo'n topteam zijn!!:D

12. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oh heel herkenbaar hoor! Maar niet stoppen als je eigenlijk niet wilt, dan krijg je zeker spijt.

Als ik de deur uit ga en ik weet dat ik moet voeden, dan zorg ik dat ik handige kleding aanheb. Ik heb wat leuke borstvoedingshirtjes, en wat shirtjes met knoopjes aan de bovenkant. Evt. een handige sjaal om en niemand ziet dat ik aan het voeden ben.

13. Moesjemuis

29 jan 2015
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi dames. Zonder tepelhoedje heb ik regelmatig geprobeerd maar mijn tepels zijn echt te kort en daarbij begint ze te kokhalzen als ik dat probeer. Ze lust blijkbaar geen vlees 😉. Ik heb voor de spiegel geoefend en inderdaad, er is eigenlijk niks te zien. Ook heb ik een kolf gekocht en een koeltasje, zodat ik haar af en toe een flesje moedermelk kan geven. Het kolven gaat heel goed en de fles daar zijn we nu af en toe mee aan het oefenen. Ik ben blij dat ik niet aan de kv begonnen ben. Dank voor jullie reacties!

14. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Wat fijn zeg! Ik kon ook echt niet zonder tepelhoedje voeden, maar ik heb het toch 2,5 jaar volgehouden, ging prima! Ga zo door!

15. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ik heb ook zelden in het openbaar gevoed hoor, had overproductie en een kindje met reflux dus het was een heel gedoe met melk die alle kanten opspoot, toeschietreflex opvangen, tussendoor laten boeren enz.. Veel te veel gedoe voor het openbaar, en toen hij ouder werd was hij erg snel afgeleid door alle geluiden om zich heen.
    Ik heb heel veel in de auto gevoed, als we ergens heen gingen, voor we uitstapten even aanleggen en zodra we terug waren. Bij familie altijd even apart gaan zitten. Is altijd prima gegaan en dit voelde goed voor ons:)

16. Moesjemuis

29 jan 2015
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wow Tara 2.5 jaar dat is lang! Tepelhoedje is hier eigenlijk ook geen probleem hoor gelukkig. Er tegen leggen, baby ervoor, HAP en het loopt als een tierelier 😀 Het is dan alleen ietsje lastiger om discreet aan te leggen. Maar in de auto voeden is ook goed te doen dat heb ik idd ook 1x gedaan. Bedankt voor jullie tips! En Jillzz gefeliciteerd met je zwangerschap!

Deel Deze Pagina