Overproductie: wel of niet kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Dot, 3 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Mijn zoon van twee weken lukt het niet mijn grote productie bij te houden.
    Nu krijg ik pijnlijke harde knobbels in mijn borsten.
    Ik ben bang voor verstoppingen en andere problemen. Zal ik al een kolf kopen en wat afkolven om de knobbels uit mijn bordten te krijgen of wat zal ik doen? Zo gaan mijn borsten wel weer nog meer produceren......

2. Misha85

Misha85 Fanatiek lid

17 dec 2013
    1.326
    0
    0
    Je kan ook een dubbele kolf huren bij een thuiszorg instantie in de buurt ik heb er een van medela de symphony ideaal ding 15 min en ik ben klaar t is een dubbele kolf

3. Jo33

Jo33 Actief lid

20 jul 2011
    382
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou om borst ontsteking te voorkomen toch even de ergste spanning van je borsten afkolven. Niet helemaal leeg kolven, want dan gaat je productie nog verder omhoog. Even de spanning er af helpt je van die harde plekken af en het drinkt waarschijnlijk ook fijner voor je zoontje omdat het dan niet meteen met hoge druk er uit spuit.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb bij m'n tweede zoon -tegen het advies van de kraamverzorgster- wel gedaan. Twee keer 's avonds vlak voor het slapen (en na een voeding) mijn borsten helemaal leeg gekolfd. Zaaaalig joh, op 'lege' borsten kunnen liggen. De meningen verschillen hier wel een beetje over. Bij mij heeft het goed uitgepakt, de stuwing werd daarna minder. Eén van de laktatiekundige omschreef het al 'even resetten'. De ander dacht juist dat ik de productie er mee zou stimuleren.

Als je kiest om te kolven, zorg dan in ieder geval dat dit geen extra 'voedings'moment wordt. Vaker kort drinken/kolven, stimuleert de productie meer dan minder vaak, maar langer (meer) drinken/kolven. Dus als je aansluit bij een voedingsmoment, krijgen je borsten geen extra signaal om melk te gaan produceren. Dat seintje hebben ze dna toch al gehad door het echte voeden.
    Volgens de lactatiekundige die er wel voor was, moest ik wel echt leegkolven dan en niet alleen de druk eraf. Even de druk eraf halen is wel prima om te doen vóór een voeding, zodat je baby beter kan aanhappen. Maar voor het 'reset-effect' is het van belang om echt helemaal leeg te kolven. Maximaal 1 keer per dag en niet meer dan een dag of twee - drie achter elkaar, was haar advies toen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je zoveel melk produceert dat je harde knobbels krijgt kun je het beste m.b.v. kolven je borsten 'resetten'. Dat betekent dat je vlak voor je gaat slapen je borsten helemaal leeg kolft, en vervolgens je kind helemaal op verzoek voedt (dus geen flessen of zo!). De gekolfde melk vries je gewoon in als voorraad.
    Vaak hoef je dat maar 2 of 3 keer te doen. Als je elke keer voor een voeding de spanning zou wegkolven zou je de productie stimuleren en nog meer overproductie krijgen, maar met resetten is dat risico vrij klein (en je slaapt meteen een stuk beter :) )

Een huurkolf is heel sterk en doet het waarschijnlijk het snelst. Je kunt ook kijken of je met de hand kunt kolven, zonder apparaat. Op Youtube kun je uitleg vinden hoe dat gaat (kijk op hand expressing milk, marmet technique of met de hand kolven)

6. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Ik heb het bij beide kindjes ook gehad. Ik heb toen een aantal avonden (2-3) de borsten goed warm ingepakt, daarna helemaal leeggekolfd en daarna me koude compressen in mijn bh gaan slapen.

Inderdaad met dubbelzijdige symphonie. Na 2-3 dagen ging het al stukken beter en kon ik het verdragen helemaal niet meer te kolven en werd de stuwing ook snel minder.

(beide kindjes overproductie door couveuze kindjes en vaak moeten kolven met uiteindelijke overproductie tot gevolg)

Deel Deze Pagina