Tegen borstvoeding opzien

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Wasrek, 14 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Hallo,

Binnen nu en 4 weken ga ik bevallen van ons tweede kindje. Ik ben van plan om gewoon te beginnen met borstvoeding en te kijken hoe lang het voor iedereen leuk blijft. Ik zie er echter zo erg tegenop dat ik steeds meer neig naar kunstvoeding. Toch wil ik het graag proberen en zou daarom vantevoren alvast wat tips willen hebben om een herhaling van de vorige keer te voorkomen.

Bij mijn oudste ben ik vol enthousiasme begonnen aan de borstvoeding. In het ziekenhuis lieten ze me kolven om het op gang te brengen, maar het begon pas echt te lopen toen ik thuis was. Meteen had ik toen een gigantische productie! Mijn kraam adviseerde me op dag 2 of 3 de borsten helemaal leeg te kolven vanwege de stuwing. Resultaat: ruim 300 ml(!!). Mijn zoontje kon het ook totaal niet bijhouden en het stroomde heel erg over, ik moest elke voeding een badhanddoek eronder houden om het bed of mijn kleding nog enigszins droog te houden. Hij groeide overigens wel heel goed ;) Maar hij leerde niet goed drinken, doordat het er ook zo makkelijk uit kwam. Hij kon goed slokken nemen, masr hoefde er niets voor te doen verder. Op een gegeven moment liet hij ook steeds los en had hij heel erge krampen en huilde de hele dag, was onverzadigd terwijl hij meer dan genoeg kreeg. Na drie weken was ik helemaal stuk en toen ik voor de zoveelste keer een badhanddoek van het droogrek trok voor een voeding heb ik toen besloten af te bouwen en flesvoeding te geven. Ben rustig begonnen met 1 voeding vervangen, maar op dag twee had ik opeens helemaal geen borstvoeding meer! (terwijl er dus maar eem voeding vanaf was). Uiteindelijk bleek daarna vrij snel dat mijn zoontje koemelkallergie had. Of dat er iets mee te maken had weet ik niet, maar dat er iets niet goed zat lijkt me wel duidelijk. Van veel te veel melk naar helemaal niets meer in twee dagen tijd lijkt me wel een beetje raar.
    En kan het kolven die eerste dagen er iets mee te maken hebben?

Ik hik er nu behoorlijk tegenop en zie mezelf alweer elke voeding met badhanddoeken en tepelhoedjes is de weer en drie wassen per dag met handdoeken en mijn eigen kleding... Toch wil ik het graag proberen, vooral vanwege de hogere kans op allergie bij de kleine.

Heeft u tips zodat ik vantevoren al wat opties heb om meteen toe te passen mocht er nu weer hetzelfde gebeuren. Ik ben trouwens ook behoorlijk ruim voorzien in borstomvang dus ben ook benieuwd naar de beste houding daarbij.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Een ruime productie is lastig in te stellen en een ruime overproductie zoals jij beschrijft helemaal. Dat duurt ook langer dan gemiddeld.... Daarnaast houden we er rekening mee dat je deze keer makkelijker en snel weer veel melk aan zult maken. De eerste dagen extra kolven zou ik dus even achterwege laten, tenzij er geen stimulatie is aan de borst. (als je kindje dus wel aan de borst drinkt niet extra kolven)

Houd je borsten goed in de gaten, zorg voor een goed steunende beha zodat het ook niet alle ruimte krijgt om vol te lopen, en ik vermoed zonder jullie gezien te hebben dat de rugby houding voor jullie goed zal passen. Let hierbij op dat de billen lager liggen dan de schouders!
    En dat je kindje goed gesteund is met zijn billen, op een kussen bijvoorbeeld.

Laat je helpen door je kraamverzorgende en vraag vast iemand aan met veel kennis van zaken en ervaring bij begeleiding van borstvoeding!

Verder het nummer van een lactatiekundige vast in je telefoon zetten, zodat je direct kunt overleggen als je het even niet weet of je wilt even sparren.

Verder vast een mooie bevalling gewenst!
    Succes!

3. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Bedankt voor het antwoord. Waar ligt de grens mbt het kolven? In het ziekenhuis kwamen ze meteen met dat ding aanzetten nadat hij niet goed wilde drinken (hij was misselijk). Was dat juist of kun je wel een dag proberen aan te leggen voordat je gaat kolven?

Ik zet een lactatiekundige onder speed dial ;)

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Dag 1 en 2 kun je met je hand signaal geven dat er melk mag komen. Voorzichtig masseren en kolven met de hand aan beide borsten is voldoende. (Ik gok dat je nu ook al merkt dat er melkproductie vormt in de laatste weken zwangerschap)

Vanaf dag drie ga je starten met een kolf om je productie een boost te geven.
    Dat het ziekenhuis dat doet klopt, dat staat in het protocol. Protocollen zijn gemaakt voor standaard gemiddelden. Jij hebt ervaring dat je meer dan gemiddeld melk aan maakt dus mag je eigen pad kiezen ;)

5. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Super ik weet voorlopig voldoende! Mijn gevoel zei al dat dat kolven geen goed idee was. Ik ga het gewoon proberen en schakel als het niet goed gaat meyeen een lactatiekundige in. Bedankt!!!

6. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Wilde even laten weten dat ik nu alweer twee weken borstvoeding geef en dat het supergoed gaat!! Af en toe een kleine lekkage, maar geen badhanddoeken meer. Heb nog steeds ruim voldoende en supergoede melk (10 minuten drinken aan 1 kant en hij is al ruim 400 gram over geboortegewicht). Ik ben echt superblij dat ik het geprobeerd heb en zonder kolven en tepelhoedjes etc aan de slag ben gegaan.
    Bedankt!

7. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    wat leuk om te horen! En leuk dat je even terugkoppelt :)
    Van harte gefeliciteerd met je kleintje en geniet er van. Als je vragen hebt weet je me te vinden ;)

Deel Deze Pagina