Na twee eerdere mislukte pogingen bij onze eerste twee dochters is het me bij onze derde dochter gelukt om borstvoeding te gaan geven. Ik ben daar heel erg blij mee en hoop dat lang vol te mogen houden. Door een cyste in de rechterborst kwam de melkstroom daar waarschijnlijk niet goed op gang en na een paar dagen ging mijn dochter deze borst weigeren. We hebben alles uit de kast getrokken met alle tips die we kregen maar ze bleef pertinent weigeren. Ze werd boos, verdrietig en gefrustreerd dus we waren eigenlijk van plan om helemaal te stoppen en alleen de linkerborst nog te geven omdat ze daar wel goed bij dronk en dan aan te vullen met flesvoeding. Tot onze grote verbazing, ook die van de kraamverzorgster, had ze na elke voeding weer genoeg aan die ene borst. Zo is het gekomen dat ik volledig voed met die ene borst. Ze groeit goed en is er tevreden mee. Ik heb zelfs perioden van teveel voeding gehad. Bij mijn vorige dochter ben ik gestopt na een borstontsteking dus ben hier erg alert op. Na drie weken kregen we spruw. Ze dronk onrustig waardoor ze de tepel beschadigde en de borst niet goed leegdronk met een eerste (bijna) borstontsteking tot gevolg. Ik herkende het gelukkig op tijd dus goed leeg gekolfd en één nacht koorts gehad. Helaas nog een tweede en derde keer spruw gehad en het lijkt nu vanzelf weg te gaan (nystatine hielp maar voor even). Heb wel voor de zekerheid Gentiaan besteld. Eergisteren sliep ze 's nachts in één keer zeven uur achter elkaar en werd ik wakker met een overvolle, rode borst. Weer een borstontsteking. Gelukkig was mijn man vrij (vakantie) dus kon hij voor onze kinderen zorgen. Ik heb aangelegd, gemasseeerd, gekolfd, met kwark in de weer geweest en na twee dagen lijkt de ontsteking weer te zijn overwonnen. Toch is het al met al erg intensief en energievretend geweest: drie keer spruw en twee keer ontsteking in 8 weken tijd. Ik wil dolgraag doorgaan met de borstvoeding maar met mijn drukke gezin zijn er ook grenzen. Daarnaast is de productie lager na de borstontsteking en omdat ik maar één borst heb, is dat ook een nadeel. Tijdelijk een ontevreden meisje en zeer veel aanleggen tot gevolg. Is er meer ervaring met het voeden met één borst? Kan het zo zijn dat je meer kans hebt op een ontsteking omdat alle voeding, dus ook alle mililiters, uit één borst komen? Wat kan ik doen om een derde ontsteking te voorkomen, mocht ze gaan doorslapen? Nog tips voor spruw of tips in het algemeen? Aanleggen gaat trouwens prima, dus dat lijkt me geen oorzaak. Ze hapt goed aan en het doet ook geen pijn, zelfs nauwelijks tijdens de ontsteking.
Ja, herkenning en ervaring met voeden uit 1 borst. Bij de oudste 8 maanden mee gevoed, het kan zeker! Ik zit nu even met dochterlief op schoot, ik zal straks even uitgebreid reageren.
Lijkt me niet onlogisch dat de kans op ontsteking zo groter is. Wat ik zou doen, is je wekker steevast zetten 's nachts. Slaapt je dochter dan door, dan kan je een beetje kolven. En het tijdstip daarvan dan steeds wat later zetten, zodat je je borst rustig laat 'uitbollen' 's nachts.
Bedankt voor de tip! 5 uur tussen de voedingen trok m'n borst tot nu toe wel. Die ene nacht liet ze er dus 7 uur tussen en dat was dus té veel... Verder ben ik twee dagen ervoor een avond weggeweest en heb daarvoor in een paar fases een voeding afgekolfd. Vervolgens merkte ik direct dat m'n borst op een voeding extra rekende en ik dus telkens wat over had. Dat kan ook de oorzaak geweest zijn van de ontsteking. Extra kolven ga ik dus ook proberen te voorkomen en zoveel mogelijk m'n dochter zelf het evenwicht laten regelen.
O fijn, een ervaringsdeskundige! M'n kraamverzorgster doet het werk al 20 jaar maar ik was voor haar de eerste... De arts op het consultatiebureau had het ook nog nooit eerder meegemaakt. Dus van hen weinig tips gekregen...
Zo, iets meer tijd nu Ik heb mijn oudste dochter ook met 1 borst gevoed. Na een week beide borsten geprobeerd te hebben bleek dat rechts bijna niks uitkwam. Links des te meer Dus toen ben ik gestopt met rechts en heb ik met alleen links nog 8 maanden gevoed. Ook ik heb toen een borstontsteking gehad. Vanwege de antibiotica die ik daarvoor kreeg was de kans op spruw groter en ja hoor, aansluitend inderdaad spruw. Ik had niet het idee dat door de ontsteking mijn productie omlaag was gegaan, maar kan natuurlijk dat dat bij jou wel het geval is. Ik had het ' geluk' dat mijn dochter nog heel lang een nachtvoeding heeft gehad. Dat was prettig voor mij, want dan hoefde ik snachts niet te kolven. Even aanleggen en allemaal weer vrolijk verder slapen is sneller dan midden in de nacht te moeten gaan kolven. Toen dochter wel door ging slapen moest ik wel echt kolven snachts. Ik deed dit op het moment dat ik wakker werd van mijn lekkende borst. Een wekker zetten had misschien ook gekund, maar ik had altijd de hoop dat ik zonder wekker lang kon slapen. Was natuurlijk nooit, maar toch, ik heb er een hekel aan om van een wekker wakker te worden. Dat snachts kolven heb ik gedaan totdat ik de hele bv ging afbouwen. Eerder een hele nacht zonder kolven ging echt niet, dan lekte er gewoon alles uit (is niet fijn slapen op een nat matras met nat dekbed, haha). Afbouwen ging heel langzaam trouwens, ik kon niet zomaar even een voeding laten vallen. Ik kolfde dan gewoon steeds korter totdat ik op een voedingsmoment niet meer hoefde te kolven. Dan weer afbouwen van een ander voedingsmoment. Nu bij mijn 2e dochter (nu 3 maanden) heb ik niet eens geprobeerd rechts de voeding op gang te krijgen en ben meteen begonnen met alleen links. En weer gaat dat als een dolle. Ik zorg dat ik voordat ik ga slapen nog alles leegkolf. Nu komt ze dan meestal nog ergens tussen 3 en 4 voor een voeding, dat is voor mij nu goed te doen. Ik merk dat ik na 3 a 4 uur een prima volle borst heb, na 5 uur gaat ie erg vol zitten (meer dan 1 voeding erin), en na 6 uur gaat ie echt lekken. Dus ik zorg dat als dochter snachts nog niet wakker is zo'n 5 a 6 uur nadat ik savonds gekolfd heb, dat ik dan even handmatig kolf. Gewoon zo dat de ergste druk eraf is. Even boven de wastafel beetje masseren en dan sprietst er zo heel wat mililiter uit in 6 straaltjes, hihi. Tegenwoordig is dat bijna nooit meer nodig, dochter komt vrij stabiel tussen 3 en 4, dat redt mijn borst dus wel. Mocht ze binnenkort of ooit gaan doorslapen, dan neem ik gewoon de kolf weer mee naar boven savonds en ga ik kolven. Ook niet verkeerd om een voorraadje in de vriezer op te bouwen. Ik nam dan het koeltasje met koelelement ook mee, dan hoefde ik niet midden in de nacht de melk beneden in de koelkast te gaan zetten. Met spruw voorkomen heb ik niet echt ervaring of tips daarvoor. Ik denk dat dat niet veel te aken heeft met uit 1 of 2 borsten voeden. Gewoon je handen en borst voor en na de voeding wassen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik overdag mijn borst niet was voor elke voeding, maar als je bang bent voor spruw zou je dat wel kunnen doen. Al met al: het is misschien iets omslachtiger dan met 2 borsten, maar het kan zeker, ik hoop het deze keer zeker weer zo lang, of liever nog langer, vol te houden!