Zijn er dames die door omstandigheden hun kindje de eerste 48 uur niet hebben kunnen aanleggen. Ook zelf niet kolven of überhaupt kindje heeft kunnen zien. En toch succesvol kunnen voeden? Wil niet teveel in detail vertellen omdat het niet over mezelf gaat. Maar zoek zoon zelfde verhaal om haar een hart onder de riem te kunnen steken. En te weten dat ik niet voor niets aan het aanmoedigen ben.
Ik zelf niet. Wel bv met behulp van alleen een kolf op gang brengen uit ervaring. Na 48 uur moet nog prima kunnen. Het kan namelijk zelfs na 3 maanden, of überhaupt als je niet zwanger bent geweest, maar dan is het wel met wat meer moeite. Nu kan ze nog gebruik maken van de aansturende hormonen en heeft het kindje nog de goede drinktechniek. Wel zou ik een lactatiekundige raadplegen. De juiste informatie is van wezenlijk belang voor het doen slagen. Aanleggen, aanleggen, liefst zo veel mogelijk. (Bij)voeden het liefst dmv fingerfeeding of mbv een borstvoedingshulpset. En geduld is ook erg belangrijk. Het kindje zal al iets meer kunnen drinken dan nu uit de borst te halen valt. Dus het duurt waarschijnlijk even voordat dat afgestemd is. Dus liever vaker aanleggen omdat het snel weer honger heeft dan om de 3 uur willen voeden en dat door een tekort maar aanvullen met de fles, want dan wordt de borst niet extra gestimuleerd. Maar het kan zeker!
Lactatiekundige laten komen. Die hulp is echt wel nodig. En geduld hebben. Want het zal waarschijnlijk wat tijd nodig hebben om de boel op gang te krijgen. Als je dat weet, sta je er ook relaxter in.
Helaas ligt ze in een ziekenhuis in het buitenland en gaat het er daar heel anders aan toe dan hier. De enige hulp op dit moment is dus telefonisch.
Met de hand kolven. Via YouTube kun je kijken: Handexpression marmet. Daarmee breng je het kolven makkelijker en sneller op gang. En je kunt direct de druppels opvangen ipv dat ze in het apparaat komen. En kolven met dubbelzijdig elektrische kolf en laat haar borstvoeding.com lezen. Hopelijk lukt het haar.
Ik zou ook proberen telefonisch contact te laten leggen. En echt aanleggen, aanleggen, aanleggen. Liever om de 1-2 uur in het begin. Beide borsten aanbieden en nakolven als dat mogelijk is. Tweede borst is vaak minder uit, dus die weer als eerste aanbieden de keer erna. Gekolfde melk z.n. via spuitje of cupje nageven.
Ik zou ook proberen telefonisch contact te laten leggen. En echt aanleggen, aanleggen, aanleggen. Liever om de 1-2 uur in het begin. Beide borsten aanbieden en nakolven als dat mogelijk is. Tweede borst is vaak minder uit, dus die weer als eerste aanbieden de keer erna. Gekolfde melk z.n. via spuitje of cupje nageven.
Toevallig had ik het hier laatst met een vriendin over. Borstvoeding kwam niet op gang na keizersnede, kind schreeuwende honger na 48 uur en alleen wat druppels en toch maar paar flesjes gegeven uiteindelijk, maar borstvoeding is uiteindelijk wel gelukt! (Ging ookallemaal niet helemaal lekker qua begeleiding in ziekenhuis, is al weer paar jaar terug). Al die schrik verhalen dat als je eenmaal een flesje hebt gegeven het niet meer lukt zijn echt onzin heb ik begrepen. Geloof wel dat het lastig is, dus hopelijk kan ze hulp krijgen. Succes voor haar!
Dank jullie wel. Wat het beste is weet ik zelf eigenlijk ook wel. Maar de plek waar ze ligt mogen babies niet eens bij de moeders blijven. Hopelijk kan ze snel daar weg. En kan ze dan echt beginnen. Maar voor nu is ze helemaal over geleverd aan dat rot ziekenhuis. Ik blijf maar vertellen dat het wel goed gaat komen, maar betwijfel het zelf ook.
Bedankt dames! Ze heeft nu eindelijk toegang tot haar kindje maar hij mag nog steeds niet bij haar. Ze word ongeveer elke 2 en half uur bij hem gebracht. Hopen dat ze zo snel mogelijk naar Nederland mag.