beste annemarie, ik heb een aantal vragen. florine is vandaag precies 9 maanden. ze krijgt volledige BV, en drinkt daarnaast niets anders omdat ze geen enkele fles/tuit/speen/rietje whatever wil. eigenwijsje! wel oefenen we met een bekertje en dat gaat slokjeswise OK. maar daar kan nooit een hele gekolfde voeding in worden gedronken.. nu pieker ik een beetje of ze wel genoeg vocht krijgt. dit komt doordat ze op het CB zo opkeken van dat ik nog immer volledig Bv'de en dat ze door het nietsnappen van de fles/beker nog, geen ander drinken als water, sap, thee enz binnenkrijgt. ik begreep dat ze +/- 800 ml moet hebben? weet natuurlijk totaal niet hoeveel borsten dat zijn. ongeveer 8 a 10?? oftewel toch wel 5 voedingen?? NB florine geeft geen honger aan. ik moet haar echt op de klok/eigen gevoel voeden. dus ik kan niet ' kijken naar mijn kindje ' op dit gebied. (aan wachten tot ze uithongert doen we niet ) nog iets: sinds gisteren weer ongesteld. hoe voorkom ik een BV dip? .. vragen, vragen ze is overigens lang en licht, altijd al geweest (net als haar ouders); gisteren 72 cm en 7400 gram. verder enorm blij, gezond en happy. zou je alsjeblieft willen kijken naar mijn schema? en heb je nog tips? bijvoorbeeld over de volgordes, en of de BV nog steeds voor het vaste voedsel moet, of meteen ervoor of erna? dank je wel!!! 07(30) BV 0900 vers fruit slapen 1100 BV 1215 boterhammetje (soms wel 2), oefenen met drinken (water/sap) slapen 1400 evt vers fruit 1500 BV 1600 rijstwafel/soepstengel, oefenen met drinken ( thee ) soms hazenslaapje 1730 bordje vers eten, redelijk goed, yoghurt met moeite, misschien 10 hapjes/slokjes? dan clustert ze meestal; rond 1900&2000 BV momenteel komt ze nog maar 1x per nacht, ik voed haar niet altijd. ze is maanden wel 3,4 keer per nacht (=00-06) gekomen en toen voedde ik op een gegeven moment, te moe om iets anders te doen, wel... dat doen we dus sinds 2 weken niet meer. ze drinkt en slaapt sindsdien veel beter, als ze drinkt/slaapt! meer per keer. een heel verhaal, sorry belangrijkste om te weten vind ik: - zou ze genoeg vocht krijgen? (3 a 4 plasluiers) - moet er iets veranderen in de volgorde drinken/eten? - heb je tips of ervaringen (gehoord) hoe ze kan leren drinken? ook een BV in een bekertje ofzo? dank dank dank!!! een blije en trotse maar soms teveel nadenkende BVmama
heheh, ik had ook gewoon kunnen vragen: hoeveel/hoevaak BV heeft een flesweigerende baby van 9 maanden als enige vochtbron? en welke wondertips zijn er om een baby van 9 maanden toch uit iets anders dan de tit te leren drinken? (hopeloos, die lange schrijfsels van mij )
Hahaha nee heel duidelijk hoor en ik denk dat er veel moeders met jou zo denken... Schema lijkt mij prima, probeer bij elk eetmoment ook drinken aan te bieden (dus borst of beker). Ik ben een enorme voorstander van direct de beker ipv eerst tuit. Dus gewoon spelender wijs water laten drinken/knoeien. Goed moment verder om met de beker te oefenen is in bad: geef hem dan gewoon als speelgoed in de handen. 3-4 plasluiers per dag is wellicht wel wat krap, maar hoe vaak verschoon je? Zijn het volle luiers? Eventueel zou je het yoghurtje nog op een ander moment kunnen doen (dus los van maaltijden).
lieve annemarie, dank je wel voor je reactie! jij zegt dus, BV bij de maaltijd? ervoor of erna dan? dat voelt voor mij wel een beetje gek, want dan veranderen alle BVtijden. of bedoel je, de drink/BVtijden handhaven en bij lunch&diner ook nog de borst? tuitbeker snapt ze sinds een week dus er is een boel veranderd! ongelooflijk! ben ook meer fan van beker, maar het is erg fijn (ook voor mijn gevoel) dat ze ook ' zonder mij ' nu zelf wat binnen kan krijgen. nu krijgt ze nog steeds gemiddeld 5 x BV, en dan een bekertje slappe thee of water. kan er een BV vervallen? ik dacht van wel? twijfel of dat die van 11 of 15 moet worden. (drinkt rond 7,11,15,19,(23)(soms snachts) is de 11 nog voedzamer dan de 15 uur Bv denk je? ik verschoon een keer of 5 per dag denk ik. sinds de tuit zijn de luiers beduidend voller. yoghurtje/andere zuivel dan ' tit ' wil ze niet lijkt het. dank je wel voor je meedenken!
Met vocht bij de maaltijd kan je ook los zien van de BV momenten die je al hebt: dus bij de maaltijd in een beker/tuit en erbuiten de borst. Voedzaamheid maakt niet uit per tijdstip, het zal zichzelf ook wellicht verminderen als ze meer eet en drinkt. Maak je haar om 2300 wakker? Anders kan je dat eens weglaten.