na geboorte gelijk kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door sherly182, 9 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sherly182

sherly182 Bekend lid

13 jul 2009
    944
    0
    0
    brabant
    Hoi

ik heb een vraagje:
    Wij zijn 23 weken zwanger van ons eerste kindje, nu heb ik vroeger een koemelk allergie gehad gelukkig ben ik daar over heel gegroeid. Maar nu vind ik het wel belangrijk dat ons kindje borst voeding gaat krijgen al het geboren is. Maar nu wil ik graag gelijk gaan kolven als het geboren is.
    Maar nu heb ik van de kraamhulp gehoord dat ze eigenlijk adviseren om een paar weken borst voeding te geven voor ik ga kolven. Maar dat ze ik niet zitten. Ik wil best een dag of 4 borst voeding geven om het op gang te brengen maar daar na wil ik toch echt gaan kolven.
    Ik weet nu niet meer wat ik het beste kan doen. Als het kolven dan zo moeilijk is dan besluit ik over te gaan op fles voeding.

Wat is jou advies daar over????
    Hopenlijk kun jij mij helpen.

groetjes sherly

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
    Ik begrijp dat je graag moedermelk wilt geven met oog op allergie. Dat is een heel goed voornemen!

Als ik je verhaal goed snap dan wil je alleen je kindje niet aan de borst. Mag ik je vragen waarom niet?
    Je wilt wel fulltime kolven.

Je schrijft zelf:
    Maar nu heb ik van de kraamhulp gehoord dat ze eigenlijk adviseren om een paar weken borst voeding te geven voor ik ga kolven. Maar dat ze ik niet zitten. Ik wil best een dag of 4 borst voeding geven om het op gang te brengen maar daar na wil ik toch echt gaan kolven.
    Ik weet nu niet meer wat ik het beste kan doen. Als het kolven dan zo moeilijk is dan besluit ik over te gaan op fles voeding.

Er is niemand die zegt dat kolven moeilijk is. Toch heeft de kraamverzorgende wel voor een groot deel gelijk omdat een kindje nou eenmaal de melkproductie veel makkelijk en beter op gang kan krijgen dan een kolf. BV is een principe van vraag en aanbod en dat zal op gang moeten komen en er zal zoveel melk gemaakt moeten worden als dat jouw kindje nodig heeft. Dat regelt een kindje veel makkelijker als een kolf.

Wat niet wegneemt dat je met een goede dubbelzijdige kolf ook goed de melkproductie op gang kan brengen. Wij zien dat dan meer voor de situaties als het niet lukt een kindje aan de borst te krijgen dan is de kolf een alternatief.

Ik stel je voor om (evt via een LK) je te laten informeren over het geven van borstvoeding. Als je daar meer over weet dan kan je ook beter invullen waarom je wel of niet zou kunnen kolven. Het is (ook als je alleen wilt kolven) goed om meer over het geven van BV af te weten. Veel vragen kun je daarna zelf goed oplossen.

Ik hoop dat ik je wat op weg heb geholpen. Mijn advies, ga gewoon bevallen. Leg je kindje aan en kijk wat er gebeurt. Je kan altijd nog fulltime gaan kolven.

Succes

Ilse

3. sherly182

sherly182 Bekend lid

13 jul 2009
    944
    0
    0
    brabant
    hoi Ilse

bedank voor je snelle reactie.

En jij vroeg waarom ik het kindje niet aan de borst wil. dat is omdat ik vind dat mijn man ook een goede band met het kindje op moet bouwen, nu weet ik dat de vaders meestal een goede band met hun kind krijgen door het in bad te doen en te verschonen. maar ik denk dat het eten geven ook belangrijk is om die band teversterken.

nu gaan wij ook nog naar een bijeenkomst voor aankomende ouders die gehouden word in het ziekenhuis hier en daar is ook een lactatie kundige dus ik ga daar ook nog eens de vraag voor leggen en dan maak ik een keuze wat ik er mee ga doen.

Maar ben erg blij dat je een snelle en kundige reactie hebt gegeven, ik ben weer voor even geholpen

thx sherly

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Sherly,

Bedankt voor je reactie terug.
    Het is goed om inderdaad je vraag ook eens aan de LK in het ziekenhuis te stellen. Ik ben blij dat je reden "alleen maar" is omdat je graag je man ook een band wil laten krijgen met jullie kindje. Soms ligt er veel meer "ellende" achter een simpele vraag als die van jou. Dus daar ben ik erg blij mee dat het alleen maar die reden is.

Ik weet dat het gek klinkt maar ik zou even proberen alles straks stap voor stap te doen. Nu (nog niet bevallen en nog met beide benen op de grond) hebben wij (als vrouwen) een geheel ingevuld beeld van hoe en wat we gaan doen als de baby er is.

En dan komt de bevalling en de hele periode daarna. Je zit dan middenin een wervelstorm die veroorzaakt wordt door hormonen. Wat die dingen met je doen, dat kan je nu gewoonweg nog niet bevatten. (Ik spreek uit ervaring met 3 kids)

van alle plannen die ik zo mooi in theorie had bedacht (3 maanden BV geven omdat ik daarna weer ging werken is daar 1 van, ik heb veel langer gevoed) is niet veel terecht gekomen.

Na de bevalling gebeurt er veel. Je bent moeder geworden!
    Dat doet veel met je hoe nuchter je voor de bevalling ook was.....

Start met het geven van BV en kijk hoe het gaat. Je kan altijd besluiten een voeding te kolven en die laten geven door je man.
    In de praktijk blijkt dat (ook bij kunstgevoede kinderen, de meeste voedingen door de moeder worden gegeven. Alleen in de eerste weekjes misschien nog wat meer verdeeld maar daarna moet meestal de man weer fultime aan het werk) .

Als je dan gewoon live aan de borst kan voeden scheelt dat heel veel gedoe van eerst kolven en dan ook nog geven met een flesje. Bovendien houdt je kindje je productie beter in stand als alleen kolven (dat blijft hoe dan ook een hulpmiddel).

Je kan natuurlijk altijd besluiten om bijvoorbeeld standaard 1 of enkele voedingen af te kolven en die te laten geven. Dan heb je bijvoorbeeld overdag wel de gemakken van BV en kan in de avond je man gewoon een flesje geven (en evt als het makkelijker is kan hij/zij ook gewoon aan de borst want die techniek beheerst je kindje dan ook) dat maakt het allemaal nog gemakkelijker.

Je kan altijd eerst aanleggen en daarna overstappen op alleen kolven. Andersom kan veel moeilijker.

Afijn, Ik zal niet degene zijn die zegt je MOET echt aanleggen maar ik probeer je wel goed te informeren zodat je een juiste keuze kunt maken. Wat je ook kiest, het is jouw keuze en die is het belangrijkste.

Nog wat leuke info:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Huid, hersenen en hormonen

Geniet nog lekker van je zwangerschap!

Ilse

5. sherly182

sherly182 Bekend lid

13 jul 2009
    944
    0
    0
    brabant
    hoi Ilse

heb je bericht gelezen en heb er even over na kunnen denken. En wat jij zegt is misschien wel een goede oplossing. Dat ik gewoon borst voeding ga proberen te geven en dan maar een aantal voedingen af ga kolven zo dat mijn man die kan geven.

Dus heel bedankt voor je reacties
    groetjes sherly

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Sherley,

Ik denk dat je daar goed aan doet. Begin gewoon en dan kan je altijd je plan trekken. Nu eerst genieten van de zwangerschap en de bevalling. Als je tijd hebt kan ik je een informatiebijeenkomst over BV zeker aanraden. Je hoort dan hoe de BV in principe normaal verloopt. Dan kan je voor jezelf ook beter plaatsten hoe jouw kolfmomenten daar in passen en waar je rekening mee moet houden ten aanzien van de productie.

Anyway, je weet ons te vinden dus als je met vragen zit......

Ilse

Deel Deze Pagina