Help.Verteld dat ik zwanger ben,contract wordt niet verlengt

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kiimmurd, 12 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiimmurd

Kiimmurd Actief lid

28 mrt 2007
    200
    0
    0
    FulltimeMama
    Rotterdam
    Help ..
    Ik heb vandaag verteld dat ik zwanger ben ..
    Normaal doe je dat niet direct ,, maar in dit geval is mijn baas tegelijke tijd me STIEFVADER !
    Hij heeft een hekel aan kinder .. zowel klein als groot ..
    Hij ging uit zn stekker ! toen ik vertelde dat ik zwanger was ,, ja ik ben nu eenmaal 18 .. en dat vind tie jong .. zijn mening zijn goed recht!
    Hij zeg nu dat me contract in februari niet verlengt wordt!
    En ik heb toen gezegt sorry maar ik heb dan geen zin om me uit de naat te werken als ik hier tog neit voor vast ben ! ..
    Hij zeg dat ik geen kant op ken en dat als ik weg ga .. of ontslag neem hij een rechtzaak gaat beginnen net als de vorige werknemer's

Maar wat moet ik nu dn ?
    Weten jullie raad wat zouden jullie doen !
    Stress is nu niet helemaal de bedoeling in deze periode ,, !
    Is slecht voor mij en slecht voor ht vruchtje .. !
    Help me aub

Kisses Kimmiie :)

Edit moderator: Tekst aangepast naar normale letters. Graag posten in standaard letters, niet in dikgedrukt.

2. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Verder wilde ik eerst even reageren op wat je hier zegt:

Dat is natuurlijk een beetje vreemd. Je krijgt gewoon je salaris, dus je zult daar ook voor moeten werken. Als je nu al weet dat je contract niet verlengd wordt, is dat geen reden om dan nu maar vast je werk te verwaarlozen.

Wel heel raar die reactie van je stiefvader. Ik snap wel dat hij je nog wat jong vind, maar om je daarom geen contract te geven... Misschien was het een schrikreactie van hem en trekt hij nog bij? Of is hij altijd al een vervelende vent?
    Je kunt natuurlijk zowiezo naar een andere baan proberen te zoeken. Je bent niet verplicht om tijdens het solliciteren te vermelden dat je zwanger bent. Maar ook al vertel je het wel, is dat nog niet automatisch een reden dat je niet aangenomen zou worden. Maar ik zou het bij het solliciteren niet zeggen. Ze mogen je er wettelijk ook niet naar vragen.

En het is wel verstandig om teveel stress te proberen te voorkomen, maar ik zou me er niet teveel zorgen om maken dat het slecht is voor je kindje. Uiteindelijk hebben de meeste mensen last van stress, en met de meeste baby's komt het helemaal goed. Belangrijker is dat je ervoor zorgt dat je je kindje een goede toekomst kunt bieden als hij straks geboren is. Dus goed je best doen om OF deze baan te kunnen houden, OF een andere baan te vinden!

Nou heel veel succes!

3. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Oh en trouwens, ontslag nemen kan altijd maar dan moet je even in je contract of in je cao nakijken hoe lang je opzegtermijn is. Ook al heb je bijv. een jaarcontract, dan kun je wel tussentijds ontslag nemen. Maar je bent verplicht je aan de opzegtermijn te houden.

4. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.816
    4.057
    113
    Wat een rare reactie....
    Je mag inderdaad gewoon opzeggen zolang je je maar aan het opzegtermijn houdt.

Ik zou gewoon lekker opzoek gaan naar een andere baan. Ik zou het echter wel melden bij een sollicitatiegesprek, want anders weten zij ook niet waar zij aan beginnen en wordt je misschien nog de eerst volgende mogelijkheid ontslagen.
    Als je wordt aangenomen terwijl ze weten dat je zwanger bent heb je de beste kansen op een baan die je ook voor vast kunt krijgen.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Die man klinkt een beetje vreemd? Jullie verstandhouding klinkt sowieso ook wat abnormaal... Ik zou niet eens voor zo'n vent willen werken?

Maar goed, zolang je daar werkt en salaris krijgt, kun je natuurlijk niet zeggen dat je nu maar niet meer je best gaat doen. Een goed ernstig gesprek met hem lijkt me wel op zijn plaats. En als hij blijft dreigen, zou ik de eer aan mezelf houden en daar weggaan. Klinkt als een ongezonde situatie.

6. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Ik ben het eens met MerleQ. Klinkt niet helemaal als een normale (werk)relatie dit. Gaan jullie in privé situaties wel wat leuker met elkaar om?

Ik zou inderdaad gewoon je best blijven doen zolang je er nog werkt, maar wel alvast solliciteren. Je kan met inachtneming van je opzegtermijn gewoon opzeggen hoor, dan kan hij verder weinig met een rechtzaak.

Ik had trouwens een beetje moeite met het lezen van je verhaal, misschien voortaan even nalezen voordat je het plaatst ivm taalfouten en MSN taal?

7. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Ik ben het met alle reacties eens (inclusief die over msn taal en spelfouten...)

8. avana1986

avana1986 Lid

10 sep 2007
    86
    0
    0
    Hoi,

Volgens de wet mogen ze je contract niet, niet gaan verlengen met de reden dat je zwanger bent. helaas is het zo dat ze dan wel een andere smoes verzinnen. In ieder geval wordt je wel ontslagen dan kun je via het UWV gewoon een zwangerschapsuitkering krijgen. En daarna je zwangerschapsverlof.

Misschien zijn het gewoon emoties waardoor hij niet zakelijk handeld, laat jij nu de volwassenste zijn en geen ontslag nemen. Je kan nadat de kleine is geboren altijd nog op zoek gaan, dan is het een stuk makkelijker..

9. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

14 jun 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Neem in ieder geval niet zelf ontslag, tenzij je al een andere baan hebt gevonden. Als je wel zelf ontslag neemt verlies je elk recht op een uitkering, en moet je dus maar zien hoe je het rond bokst.

Ik zou het nog even afwachten, wellicht trekt je stiefvader nog bij en moet hij eerst even van de schrik bekomen.

Gefeliciteerd met je zwangerschap in ieder geval.

10. Nuevia

Nuevia Nieuw lid

25 okt 2008
    3
    0
    0
    verkoop binnendienst
    Deventer
    Lijkt me raar dat hij nu al weet dat je contract in februari niet verlengd word maar je tot die tijd nog wel wil hebben werken. Ik zou alleen ander werk aannemen als je er minimaal een jaarcontract kan krijgen anders loop je het risico dat het uwv zegt: maar je bent zelf bij je vorige baas weggegaan dus je krijgt niks. Misschien kun je anders maar beter even afwachten dan krijg je in iedergeval nog een uitkering al is dat niet veel om van rond te komen! Vraag die dan wel 6 weken voor dat je contract afloopt aan bij het cwi anders heb je een maand helemaal niks.

11. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    ze mogen je niet ontslaan omdat je zwanger bent of zelfs niet om een andere reden in de zwangerschap... maar als je contract af loopt is geen enkel bedrijf verplicht om t verlengen. Tricky, vervelend... maar helaas staat je stiefvader in zijn recht.

Je kunt alleen wel gewoon opzeggen. Ik zou op zoek gaan naar wat anders, eerlijk zijn over mijn zwangerschap en de eer aan mezelf houden.

12. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    als het een jaarcontract is en er staat geen opzegtermijn in het contract.. dan kan je waarschijnlijk niet eens eerder weg zelf. Net zoals baas jaar aan jou vast zit.. is het omgekeerd het zelfde.

Deel Deze Pagina