Mijn dochtertje heeft tot 6 maanden alleen borstvoeding gehad, en daarna zijn we begonnen met bijvoeding. Gaat prima, fruit, groente, rijstwafel, stukjes brood (deeltijd Rapley, maar ook wel eens voeren). Daarnaast krijgt ze nog heel vaak de borst. Stuk of 6 keer per dag denk ik, maar weet het niet precies, gaat niet op de klok. Volgens het boek van Kleintjes (Borst tot boterham) hoef je geen ander drinken te geven zo lang de kleine alle gelegenheid heeft bij de moeder te drinken. N. kan drinken zo vaak ze wil, dus ik geef haar geen ander drinken. De laatste 2 weken vind ik de plasluiers alleen wel heel erg dun worden. Ik maak me dus zorgen dat ze te weinig vocht binnenkrijgt. Het kan ook wel kloppen lijkt me, want wat ze aan vast voedsel in het maagje krijgt, die ruimte is er niet voor bv, dus drinkt ze in totaal minder dan eerst. En ik denk niet dat de bv nu ineens wateriger van samenstelling wordt, zodat ze er meer van op kan, toch? Ik vraag me af hoe jullie dit hebben gedaan? Echt alleen bv, of wel water erbij geven als de bijvoeding een beetje op gang is? Moet ik haar dan maar 8x of vaker per dag de borst aanbieden, net zo lang tot ze weer meer gaat plassen? Ook geeft mijn dochter niet zo vaak aan dat ze honger/dorst heeft. 's Ochtends als ze wakker wordt wel, dan wil ze onmiddelijk drinken. Maar later op de dag dan geef ik gewoon een bv als het me daar globaal een goed moment voor lijkt, dus voor en/of na een slaapje (en dus wel een stuk of 6x per dag, dus lijkt me niet gek) Laten jullie kinderen van deze leeftijd wel duidelijker (borst)honger/dorst signalen zien?
Hier plast mijn dochter overdag ook niet zoveel. 's Morgens zit ie bomvol en verder 2-3 kleine plasluiers. Ik heb hier vanaf 6 maanden af en toe wat slokjes water gegeven in een oefenbeker van Difrax. Vanaf 8 maanden krijgt ze dagelijks zo'n 100-200cc slappe rooibosthee en bij het eten soms nog wat water. Maar echt meer plassen doet ze nog niet. Ze krijgt hier ook nog 6x per dag bv.
Bedankt voor je antwoord! N. is dus niet de enige die niet zo veel plast overdag. Nog meer mensen? Wel of niet ander drinken naast de bv?
Hier ook niet zoveel plasluiers als officieel zou 'moeten' hoor. Heb me er nooit druk om gemaakt. Yasemin krijgt wat slappe thee naast de BV maar dat is misschien 20 tot 50 cc per dag, niet veel dus. En naar mijn idee is het niet nodig, ik vind het gewoon leuk om haar wat anders aan te bieden en om haar te laten wennen aan de rietjesbeker en andere smaken.
Ik let eerlijk gezegd niet zo op de plasluiers, ja 's ochtends dan ploft ie bijna uit elkaar, maar overdag verschoon ik eerlijk gezegd alleen bij een poepluier (dat is meerdere keren per dag, voor jullie denken dat ze nooit verschoond wordt ). Maar ik geef wel drinken naast de bv, niet omdat het perse nodig is denk ik, maar gewoon om uit een beker te leren drinken en aan andere smaken te wennen. Ik geef water en slappe (rooibos)thee, uit een tuitbeker. Diksap geef ik niet als drinken maar weleens door de yoghurt.
Ik denk dat 't voor haar op zich niet nodig is om extra drinken te geven. Je geeft aan dat ze kan drinken bij jou wanneer ze daar behoefte aan heeft, dus dat moet gewoon genoeg zijn. Wij hebben zelf wel vanaf 6 maanden elke dag een beetje water bij gegeven (2x per dag ongeveer 30-50 cc denk ik), gewoon om te oefenen met uit een beker drinken. Soms deed ik trouwens gewoon bv in de beker.
Totdat ik bij 9/10 maanden het idee had dat mijn productie gestabiliseerd was, gaf ik nog geen ander vocht erbij. Wel veel soppig fruit als een rijpe peer of stoofperen, mango. Mijn zoontje poept(e) 5x per dag, dus dat is ook vocht dat ze verliezen en als je heel vaak luiers verschoont (bij 7 maanden waren dat zeker 10 luiers per dag) kan je ook niet een echt dikke plasluier krijgen.
Hier poept ze ook niet heel veel. Gemiddeld om de dag denk ik. En dan ook niet megaveel. Ik denk dat ze gewoon een hoop verbrandt. Ze groeit ook niet veel meer maar beweegt des te meer
Bedankt voor de vele antwoorden. Het zal toch wel goed zijn! Ik was denk ik een beetje bezorgd geraakt doordat je wel leest dat je als 'check' voor genoeg vocht, 6 zware plasluiers moet vinden. En bij N zit er wel zo vaak íets in, maar niet bomvol. Maar gelukkig lees ik dat dit bij veel meer kindjes zo is. Daarnaast oefenen we idd ook al met een bekertje water (alleen gaat er nu nog vrijwel niets in), dus ik ga gewoon zo door met veel bv en heel klein beetje water soms.