zonder honger de fles geven?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door merel80, 28 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merel80

merel80 Bekend lid

3 mei 2009
    812
    39
    28
    Sinds kort zijn we overgestapt op flesvoeding en ik wordt er nu al zo onzeker van......

Ik ben benieuwd naar wat jullie doen. Mijn zoon van 10 weken is na een voeding zo'n uur wakker en gaat daarna weer naar bed. Hij slaapt dan meestal 2 uurtjes en wordt dan weer wakker. Dan is het nog te vroeg voor een volgende voeding en hij heeft ook nog geen honger denk ik. Ik leg hem dan in de box of ga met hem spelen. Maar ik vind het lastig om de signalen van zijn honger in te schatten. Ik heb het idee dat ik hem te snel zijn fles geef, dus terwijl hij nog niet echt veel honger heeft. Ik bekijk het denk ik te rationeel en denk als volgt: "o...hij ligt al een half uur in de box en de vorige voeding is 4 uur geleden, dus hij zal wel honger hebben...." Hij begint dan wel te drinken maar stopt na 100-120 ml en weigert nog door te drinken. Daar maak ik me dan weer druk om of het niet veel te weinig is. Moet ik wachten met flesje geven totdat hij echt huilt van de honger? Ook al zit er al meer dan 4 uur tussen een voeding? Voorheen begon hij dan op zijn handje te sabbelen, maar dat doet hij sinds kort de hele dag, dus niet echt een goede indicator voor honger meer. Dus kortom: hoe weet ik dat mijn zoon echt honger heeft en moet ik dat maar afwachten?

2. adi

adi Niet meer actief

Probeer te ontdekken wat zijn andere hongersignalen zijn. Gaat ie zoeken, in de lucht happen, jammeren enz.

Daarnaast is 120cc voor een kindje van 10 weken toch niet weinig? Helemaal niet als hij eerst bv heeft gehad.

3. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hoe deed je dat dan met borstvoeding? Toen gaf hij toch ook signalen af voor hij ging huilen? Nou moet ik zeggen dat mijn dochtertje dat niet altijd doet hoor, en die wordt ook pas wakker als ze honger heeft dus dan is de tijd van eerste signalen naar huilen erg kort. Alleen 's nachts hoor ik haar eerst smakken en op de handjes sabbelen want ze slaapt op onze kamer maar overdag is het toch het huilen dat voor mij het eerste signaal is dat ze wakker is en honger heeft.

Maar ik dwaal af :): met de fles voeden is echt niet heel anders dan de borst geven als je op verzoek voedt. Soms zit er 3 uur tussen, soms 5 uur. Soms drinken ze 200cc, dan weer 120cc.

4. merel80

merel80 Bekend lid

3 mei 2009
    812
    39
    28
    @Miepie: een tijdje terug waren de hongersignalen wel heel duidelijk vond ik. Hij sliep na een voeding en een tijdje wakker zijn gewoon door tot de volgende voeding. Hij werd dan echt wakker van de honger en dat hoorde je aan zijn huiltje. Nu is hij steeds ruim een uur eerder wakker en slaapt dus niet meer tot de volgende voeding. Daardoor ben ik onzeker geworden en weet ik het niet meer. En je hebt wel gelijk over dat vraag en aanbod. Alleen met bv wist je niet hoeveel hij binnenkreeg en nu wel, dus dan valt het meer op.

@Adi: Met de bv hapte hij wel in de lucht inderdaad en maakte hij smakgeluidjes. maar ik heb het idee dat hij de laatste tijd dat de hele dag een beetje doet haha! Hij is zijn tong de hele dag naar buiten aan het steken, dus ik heb het idee dat hij dat doet omdat hij aan het ontdekken is. vandaar mijn verwarring steeds. En 120 cc niet weinig? Hij drinkt zo'n 5 (soms 6) voedingen per dag. Dan komt hij met 120 cc niet aan de voorgeschreven hoeveelheid volgens mij. Maar ja...elke baby is natuurlijk anders. En binnenkort moet ik toch naar het cb. Kijken of hij goed goed gegroeid is.

Ik ga nu maar proberen iets langer te wachten en kijken of hij het echt zelf aangeeft, door bijvoorbeeld te huilen.

5. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ja, dat is wel even verwarrend kan ik me voorstellen als hij de hele dag signalen geeft voor jouw gevoel... Hou je er ook rekening mee dat het voor hem ook even duurt om te wennen aan de overstap en voor jou ook? Het is ook even aftasten en een ritme vinden voor jullie beiden. En hij gaat zichzelf echt niet uithongeren hoor... Misschien drinkt hij nu even een dagje of wat iets minder en misschien is het genoeg voor hem maar als dat niet zo is, pakt hij het echt vanzelf wel op!

Wel grappig dat je juist onzeker wordt van wel weten hoeveel hij binnen krijgt terwijl veel vrouwen juist onzeker worden van niet weten wat een baby binnenkrijgt met bv! :)

6. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    hoi
    Toen Mart 10 weken was wilde hij om de 5 uur eten, ik geef fv op verzoek. Hij kwam toen altijd nog rond 0400-0500 maar zat wel op 5 flessen maar, omdat hij dus om de 5 uur ongeveer kwam.
    Nu slaapt hij door en wil hij om de 4 uur eten, dat kan dus precies overdag. Hij heeft het zelf zo geregeld.
    Maar Mart is wel makkelijk in te schatten, hij gilt alles bij elkaar als hij echt honger heeft ;)

En 120 cc is helemaal niet te weinig hoor, zolang je kindje goed plast en goed groeit. Je kindje kan blijkbaar goed aangeven hoe veel hij lust. En misschien als je wat langer tussen de voedingen laat zal hij wat meer drinken per keer. Mijn ervaring is dat het zichzelf dan wel regelt. Succes

Deel Deze Pagina