Hallo, Ik heb een vraag. Ik heb een zoontje van 10 weken. De bv gaat eigenlijk super goed. Alleen heb ik 's avonds vaak het gevoel overvolle borsten te hebben. M'n borsten doen dan pijn, ze zijn erg hard en ik voel bijna tot m'n oksels knobbels zitten. Op zo'n moment heeft mijn zoontje moeite met aanhappen, hij laat erg vaak los en hapt dus steeds opnieuw weer aan, wat bij mij dan weer erg gevoelig is. Als hij los laat spuit het er bij mij uit. Ik heb het idee dat hij er niet tegen kan slikken zo hard als het gaat. Ik heb al geprobeerd van te voren eerst wat af te kolven, maar dat lukt niet. Er komt dan gewoon niks. Eigenlijk ben ik dan ook wel een beetje bang dat ik dan weer teveel kolf en mijn zoontje dus weer niet genoeg heeft. Kan het zijn dat het kolven niet lukt omdat ik mij daar druk om maak? Stukje psychisch dus? Als mijn zoontje de bv in een flesje krijgt van mijn man en ik kolf op dat moment, kolf ik zo'n 300 cc in 10 a 15 min. Dus kolven opzich lukt me wel. Ook slaapt hij sinds 3 dagen nu door. Van 23.00 tot 8.00 ongeveer. Heel erg lekker natuurlijk, maar ik wordt wakker met echt hele zere overvolle borsten. (en een nat bed) Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven. Word de productie vanzelf minder en moet ik gewoon geduld hebben? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik 's morgens wat minder vol zit? Overdag gaat het allemaal super. Al heb ik soms wel flinke steken in m;n borsten. Een heel verhaal en ik hoop dat u het een beetje begrijpt. Groetjes...
Hallo, Inderdaad een heel verhaal waaruit ik vooral opmaak dat je best ruim in de melk zit. Als er dan ineens wat meer tijd tussen de voedingen zit dan lopen de borsten erg vol en geeft veel stuwing. Op zich is stuwing wel goed als seintje dat er minder aangemaakt moet worden (daarvoor is het dus nuttig). In de avond kan je het voorkomen door niet zo lang te wachten totdat de spanning te hoog is geworden. Je kan evt met kolven (danwel met de kolf of met de hand) proberen het TSR op te wekken. De eerste stroom weg laten lopen en dan aanleggen (kan dus ook ietsje later als je zoontje eerder nog slaapt) Hij kan dan de borst goed leegdrinken. De nacht doorslapen is in het begin inderdaad een probleem. Jij bent dat immers niet gewend en dus staan je borsten ergens in de nacht klaar voor een voeding. Ja kan de spanning eraf kolven (heb je meteen een beetje voorraad) maar niet leeg om die voeding niet in stand te houden. Ik kan me je angst voor overproductie door kolven voorstellen. Als jen iet structureel kolft is het niet erg. Beter 1 keer de spanning weg kolven als niet kolven en een borstontsteking krijgen. Wat je schrijft over het niet kunnen kolven bij erge stuwing. Dat kan inderdaad komen door de spanning. Het kan ook komen dat de borst al zo vol is dat de melkuitgangen door de druk van de borst/stuwing als het ware worden dichtgeduwd. Als je dan gaat kolven wil het er wel uit maar het lukt niet wat dan een nog voller gevoel oplevert. Soms helpt het om met een warm compress de stroom wel op gang te laten komen. Misschien heb je nog wat aan de tips die beschreven zijn in de folder over te veel melk van de VBN (Vereniging Borstvoeding Natuurlijk) kijk onder informatie, daar kan je de folder met dat thema downloaden. Succes voor zover. Als je nog vragen hebt lees ik het wel. Ilse