Sterk toeschietreflex/melkstroom en blokvoeden?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door lolalo, 10 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lolalo

lolalo Actief lid

13 feb 2012
    404
    0
    0
    Mijn 2de zoontje is nu 3 weken oud. Hij drinkt vanaf het begin goed aan de borst maar vooral de linker borst blijft gevoelig ( bij aanhappen pijnlijk en zeurt dan door. ) Aanhappen enzo schijnt goed te zijn, ook is er geen sprake van spruw.
    Het lijkt ook qua pijn het toeschietreflex te zijn.
    Nu is het ook zo mijn zoontje bijna meteen melk krijgt zodra hij begint te drinken; het stroomt ook hard ( vaak wat uit zijn mond), ook drinkt hij vaak onrustig, verslikt zich en soms komt de melk zelfs uit zijn neus naar buiten.
    Na de voeding is hij vaak onrustig, lijkt veel last van zuur te hebben ( wil bv niet op zijn rug liggen, heeft heel vaak de hik etc etc), krampjes enzo.

Nu advies gevraagd van een lactatiekundige en die raadde aan om te gaan blokvoeden; blokken van 4 a 6 uur en dan maar 1 borst aan te bieden. ( ik bood steeds beide aan, de eerste dronk hij dan ongeveer 10-15 min, de 2de vaak korter).
    Maar normaal meld hij zich dus om de 3 uur en dat betekend dus dat ik 2 voedingen 1 borst niet aanbied, die raak dus erg vol.
    Daarbij ben ik bang dat mijn productie weer te weinig wordt?

Ik lees overal dat je blokvoeden in blokken van 3 uur doet?
    Wat kan ik nu t beste doen? Ik heb ook niet zon zin in een baby die elk uur gaat komen omdat hij honger blijft houden?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Mijn eerste reactie is ook blokvoeden. Je toeschietreflex is te heftig voor je kindje en de krampjes kunnen komen omdat hij waarschijnlijk veel voormelk krijgt.

Door te gaan blokvoeden wordt 1 borst zo leeg mogelijk gedronken. Blokvoeden kan i.p geen kwaad voor je productie. Het zal inderdaad minder worden, maar in jou situatie wil je dat ook wel.
    Houd de productie in de gaten, zodra je goed zit, ga je weer op de gewone manier voeden. (om en om de borst per voeding)

Gezien de tijden van je kindje zou ik 2 voeding achter elkaar uit 1 borst te laten drinken, dus in blokken van 4-6 uur. Met blokken van 3 uur schiet jij niets op, omdat dat voor jou neer komt op om en om.

Mocht je geen prettig gevoel hebben bij blokvoeden, zou je ook nog kunnen proberen met een tepelhoedje te voeden.
    Dit houd de eerste stroom melk tegen die uit je borst komt.
    Blijf dan om en om voeden. Mocht de andere borst gespannen zijn, haal dan tussendoor alleen de druk eraf.

Groetjes Saskia

3. lolalo

lolalo Actief lid

13 feb 2012
    404
    0
    0
    Bedankt voor de reactie!
    Eigenlijk dus t zelfde advies.
    Alleen mijn borsten kunnen zo lang niet trekken.
    Nu doe ik 3 uur wat wil zeggen dat een borst 6 uur lang niet gedronken wordt. Vooral links is na 5 uur zo verschrikkelijk vol en pijnlijk. Met de hand krijg ik er niets uit. Kolven mag niet ivm weer meer productie maar niet kolven is ook niet te doen.
    De andere kant is nu dat als mn zoontje nu die hele volle borst krijgt hij extra veel last erna heeft...

Misschien dus ff doorzetten? Al vraag ik mij dus af hoe ik met die extreme stuwing om moet gaan dan

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

De 4-6 uur is een richtlijn.
    Als dat voor jou niet lukt, doe je het in blokken van 4 of 5 uur.
    Ik begrijp dat dat het maximale is wat lukt.
    Het moet wel haalbaar blijven voor je.

De druk mag je tussendoor met kolven eraf halen, maar dan echt alleen de druk. Maximaal 1 minuutje is genoeg. Dan stimuleer je de productie niet.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina