Voeden op verzoek en slapen op verzoek?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door ukkie1985, 23 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Mijn dochter krijgt bv op verzoek en overdag ook haar slaapjes op verzoek. Dus geen vast ritme qua tijden, wel qua ritueel. Dus als ik zie dat ze moe wordt gaat ze naar boven, slaapzakje aan, knuffeltje erbij en slapen. Nu gaat dit allemaal super (oberdag twee slaapjes van 1,5-2uur en vaak nog een half uurtje dat ze indut in de wipper of box tijdens het spelen. Daarnaast de ritjes van en naar het kdv slaapt ze ook, dit is beiden nog eens een half uur.

Maar savonds is het dus een probleem. Ze wil dan vaak drinken (om het uur/anderhalf) niet altijd even lang hoor, soms gewoon een paar slokken en slapen doet ze alleen als ze naast me ligt in ons bed. Dus niet haar eigen wiegje. Vreemd want overdag wil ze hier wel in slapen en op het kdv ook.

Nu zijn we afgelopen week op wintersport geweest en kreeg ik enorm veel commentaar dat mijn kind savonds niet op bed ligt ,aar dus pas gaat slapen als wij naar bed gaan. En ook dat ik haar savonds zo vaak voedt...
    Dit maakt mij erg onzeker!

Is het verstandiger om te gaan voeden en slapen op vaste tijden? Dus dat ze meer ritme krijgt? Ik vond het zelf eerlijk gezegd ook best vermoeiend hoor, want ik ben dus savonds continue met haar bezig eigenlijk;)

Mocht je nog meer "gegevens" nodig hebben hoor ik het graag.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

ik snap je vraag en ook je onzekerheid.
    Als je kindje verder goed groeit en voldoende plast en poept en tevreden is, kun je dit als normale fase beschouwen die vanzelf weer overgaat.
    Op zich is het gedrag dat jouw kindje vertoont helemaal normaal.
    Overdag en s nachts een redelijk vast ritme, s avonds onrustig en veel bij jou willen zijn. Dit noemen we clusteren. Baby's willen s avonds vaak veel en kort drinken en dicht bij de moeder zijn, dit is intensief, dat klopt helemaal!
    Maar het is een fase die weer voorbij gaat hoor. Vaak gaat het het snelst voorbij door eraan toe te geven, dus laat het maar gebeuren. Als je zelf op je bed gaat liggen met haar rust je ook nog uit, neem een boek erbij en relax.

Mirjam

Deel Deze Pagina