Hoi hoi iedereen, Inmiddels is mijn kleine meisje alweer 11 dagen oud, is de kraamverzorgster weg en ja... toen sloegen de onzekerheden in! Meisjelief is tijdens de kraamweek ontzettend veel afgevallen (10% grens op een paar gram na bijna bereikt, etc etc), waardoor ik het advies kreeg om de 2 uur aan te leggen. Borstvoeding kwam op dag 3 langzaam op gang, dag 5 ging het redelijk. Daarbij moest ik ook maar bijvoeden omdat ze zoveel was afgevallen EN kolven als ze te moe was... Kortom, ik zat er als een dolle bij, dan voeden, dan kolven, dan bijvoeding etc etc... Maar nu zijn alle "adviezen" weg en heb ik geen idee wat ik eigenlijk zou moeten doen Ik heb het idee dat meisjelief goed groeit, ze heeft iedere verschoning wel een poepluier en volgens het consultatiebureau (die ik 1 keer aan de lijn heb gehad als "intake") kan ik er dan op rekenen dat ze ook wel geplast heeft. Kolven heb ik nu 1 keer in de 3 dagen gedaan en heb het idee dat mijn productie hierdoor ineens wel heel erg afneemt (borsten waren tot gisteren eigenlijk best groot+hard en nu voelen ze ineens wel heel soepel) Doordat ik de eerste dagen continu met voeden bezig was, heb ik het idee dat er nu iets niet goed zit... Moet ik nou op verzoek voeden??? (met als gevolg/risico dat meisjelief erg lang doorslaapt) Of moet ik d'r wakker maken om de 2 uur? Om de 3 uur? Het leuke is ook nog dat de consultatiebureau's hier in de buurt gesloten ?) zijn tot eind volgende week, dus bellen kan ik niet... Typisch... dit is mijn 2e, bij de eerste 3 maanden BV gegeven, maar heb het idee dat ik nu met alles zoveel meer onzeker ben
Dat je borsten soepel aan voellen hoeft niet te betekeken dat er weinig melk in zit! Meer dat je borsten al zijn afgestemd op de behoefte van je kindje. Voed lekker op verzoek en omdat ze nog zo klein is kun je als ze na 3 uur nog niet komt haar dan ff wakker maken! Zo heb ik het ook gedaan en nu weet ze DUIDELIJK als ze wel wil eten hihi en heeft ook al wel is 5 uurtjes doorgeslapen! (overdag) suc6 en als ze goed poept en plast en aan komt gaat het vast wel goed!
Lastig he als je eerst overstelpt wordt met wat "moet" en daarna is er niemand meer te bekennen. Feit is, je kindje weet wat ze nodig heeft dus leg haar aan als ze wil, komt ze na 3 uur niet maak haar dan wakker want dan is ze er heus wel aan toe. Tip, denk niet teveel na! Dan wordt je onzeker en dat is niet nodig! Mochten je borsten te "slap" voelen omdat er niet genoeg is aangemaakt dat vind je baby dat vervelend en zal eerder komen dan na 3 uur om het weer op te krikken Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel en gaat het bij sommige kindjes niet goed en is de bv onvoldoende maar dat is zoooo sporadisch (2% van de bevolking?) daar moet je gewoon even niet bij stilstaan want je hebt al bv gegeven dus die van jou "doen" het prima!
thx meiden!! Vandaag toevallig consultatiebureau aan de lijn gehad... ze belden op of ze vandaag al langs konden komen voor het intake gesprek... Idd, zij zei ook minimaal 2 uur, maximaal 4 uur tussen een voeding en verder gewoon lekker op verzoek voeden. Ook raadde ze toch aan met een speentje te beginnen omdat dochterlief wel een extreme zuigbehoefte heeft en anders mijn tepels eraan gaan Maar daar denk ik nog even over na Nogmaals bedankt!!!!! Zal eens zien hoe het loopt de komende weken... maar een nacht zoals vannacht (heb het kwart over 1, 3, 4, 5 en 6 zien worden) wil ik absoluut niet meer...
Minimum 2u moet je zéker niet aanhouden! Op clusterdagen of momenten dat je productie wat achteruit gaat, zal je kindje dit willen opkrikken dan zal ze hoogstwaarschijnlijk vaker dan om de 2u willen drinken! Voeden op verzoek is voeden op verzoek (mag ook op jouw verzoek zijn), al zou ik er bij zo'n kleintje nog zeker niet meer dan 4u tussen laten owv het risico voor stille ondervoeding.