Mijn kraamhulp vertelde dat een baby eigenlijk niet te lang over het drinken moet doen maar met ongeveer een kwartiertje klaar moet zijn. Mijn meisje doet er toch al gauw een half uur over, ze neemt veel pauzes en tegen het einde valt ze steeds een beetje in slaap en moet ik dr even wakker maken. En geven jullie 1 of 2 borsten? Mij was verteld om 1 borst te geven en als ze dan genoeg heeft of echt diep in slaap is dan doen we haar verschonen en daarna geven we de andere borst als 'toetje'. Maar ik begrijp dat niet zo goed want die ene borst is vaak nog niet leeg en hoe moet ik dan ooit een voorraadje kolven als zij steeds allebei de borsten wil? Ik dacht als ze nou uit 1 borst drinkt kan ik die andere afkolven.. of zie ik het nou allemaal verkeerd..
hier precies het zelfde! 15 min drinken, boertje en weer 15 min drinken! 1 borst is meer dan geneg. In het begin de ander gekolft maar ik kolf niet meer. Ze groeit goed dus we gaan zo lekker verder
Hier dronk meneer in het begin wel 3 kwartier tot een uur per voeding. Hij kreeg de eerste weken 2 borsten per keer. Na ongeveer een maand kreeg ik last van overproductie dus ben ik 1 borst per keer gaan geven.
Hier in het begin ook vaak 3 kwartier en later werd dat een half uur. Tegenwoordig veel korter natuurlijk hihi... Onze dochter heeft altijd 2 borsten gedronken. Maar dat verschilt wel erg per kindje.
Alleen als de eerste borst helemaal leeg is, moet je de tweede aanbieden. Als ze de eerste met moeite leeg drinkt, hoef je de tweede niet aan te bieden en als de eerste nog niet leeg is en je voedt na verschonen nog even verder, kun je veel beter borst 1 aanbieden om helemaal leeg te laten drinken: alleen dan krijgt ze namelijk ook de vette achtermelk mee, die ze ook hard nodig hebben. De eerste weken drinken ze lang, dat wordt gaandeweg korter. Direct vanaf de start een kwartiertje aanhouden is doorgaans veel te kort! Thirza deed rustig 3 kwartier over een voeding en dat werd steeds minder. Met een maand of 3 had ze in 5 minuten een hele voeding op Had je kraamzorgbureau een borstvoedingscertificaat? Want er zijn nogal wat certificaat-loze bureaus waarvan kraamhulpen echt nog teren op de kennis over borstvoeding van jaren en jaren terug.... en die klopt dus niet altijd.... En wat je vooral moet doen: kijk zelf naar je meisje. Als ze echt goed drinkt, (na het op gang brengen van de tsr gaan ze lange halen maken, kun je zien aan het kinnetje), dan krijgen ze echt wel voldoende binnen doorgaans, zeker als ze zichzelf voor een volgende voeding wel weer meldt. Kijk niet teveel op die klok, elk kind is uiteindelijk weer anders
O, en over kolven: joh, maak je daar ook niet te druk over! Als je nakolft van wat zij drinkt, kun je dat ook weer combineren tot een hele voeding. En, belangrijker: ze is nog maar 2 weken, dus nu al denken aan een voorraad opbouwen, is erg vroeg hoor! Relax, komt nog wel!
De vette achtermelk schiet na een paar minuten al toe. Ik heb altijd twee borsten gevoed. Tot een half jaar was ik daar 45 tot 60 minuten zoet mee, ik heb een slow-drinker, een genieter. Nu drinkt hij 6 tot 10 minuten per borst per keer. Dus per sessie 12 tot 20 minuten. Hij drinkt namelijk niet korter uit de tweede borst.
hier heel in het begin een half uur per borst. viel vaak in slaap, en had aan één borst genoeg. nu drinkt hij in 10 a 15 min. één borst leeg, dan verschoon ik hem (hij valt vaak nog in slaap aan het eind) en dan de andere drinkt hij nog een paar min. mijn oudste dronk vanaf dat hij één maand was, in 5 a 6 min. per borst ze allebei leeg
Bij mijn eerste zoontje duurde de voedingen de eerste maanden gemiddeld een half uur per keer en dronk hij uit twee borsten. Mijn tweede zoontje (nu 3,5 week) drinkt hooguit 10 minuten aan de borst en meestal maar 1 borst. Ik bied dezelfde borst een tweede keer aan na een korte pauze als hij deze niet leeg heeft gedronken, in sommige gevallen de tweede borst als de eerste wel leeggedronken is. Veelal komt het neer op 1 borst en dan 10 a 15 minuten. Het verschilt dus per kindje...gewoon je kindje volgen zolang hij/zij het er goed op doet.
Vind het echt fijn om andere verhalen + adviezen te horen! In mijn omgeving geeft iedereen flesvoeding dus kan daar niks vragen. Hoe weten jullie zeker dat de borst leeg is? Ik gebruik een tepelhoedje en als ze die los laat en er ligt nog wat melk in lijkt mij dat de borst niet leeg is.. En nu ik toch bezig ben, voeden jullie altijd met voedingskussen oidof houden jullie de baby soms ook gewoon in je armen vast? We hebben haar vanmiddag laten wegen, vorige week woog ze 3860 en nu 4200 dus ik neem aan dat het goed gaat?!
Die groeit lekker op jouw melk, mooi he? Of de borst leeg is of niet kun je voelen aan de borst zelf...even in knijpen als ie heel 'zacht' is dan is ie bij mij leeg. Als er nog melk in zit dan zit er nog wat stevigheid aan zegmaar. Ik voed op verschillende manieren, soms met een voedingskussen, soms een gewoon kussen of een klein kussentje en vaak ook liggend, kan ik zelf ook even helemaal ontspannen. Ook op dat gebied geldt; doe wat jij prettig vindt. Er zijn ook verschillende houdingen waarin je kunt borstvoeden, misschien via google even zoeken. Schijnt goed te zijn om de borsten goed te legen en een evt. borstonsteking te voorkomen...? Veel voedplezier- en gemak gewenst!
ik voed eigenlijk altijd in de normale houding (weet even niet hoe ze dat noemen) en zonder voedingskussen. rugby houding vind ik zwaar onhandig maar heb het wel gedaan tijdens de borstontsteking. liggend kun je idd helemaal ontspannen maar ik vind het aanleggen niet handig zo
De eerste dagen en in de kraamtijd adviseren ze inderdaad 2 borsten. Dit is met name om je productie goed op gang te brengen. Maar bij mijn oudste zeiden ze ook 15 minuten drinken, verschonen en dan andere borst. Bij de jongste haalde de kraamhulp mijn horloge weg en zei idd aanvoelen. Voelt je borst "leeg" dan inderdaad de andere. Dus als ie slap aanvoelt. Daarna inderdaad als toetje de 2de. Ik was soms wel een uur kwijt aan voeden, merk nu al dat het varieert van 10 minuten tot 45 minuten. Het hangt er maar net vanaf hoe "hard" ze drinken.
Vond ik ook helemaal niet handig! Heb ik ook gedaan toen ik kloven had, maar daarna weer normaal (is dat niet de madonna houding?). Doe ik eigenlijk altijd...
Rugbyhouding doe ik meer zodat ze alle kanten een beetje leegdrinkt, zo is het mij vertelt in ieder geval. Ik heb nogal snel last van verstoppingen en masseer me het apenhoedje dus probeer meerdere houdingen op een dag te doen.