Ik heb nu al een aantal keer gekolft. Maar ik ben er zo ontzettend lang mee bezig, bijna een uur! Ik heb de handkolf van Avent. Na een uurtje heb ik dan ongeveer 100/ 120 cc. Maar omdat het zo lang duurt, plus het uitkoken van de kolf en flesjes van tevoren, heb ik zoiets van: borstvoeding gaat veel sneller! Toch wil ik voor straks als ik weer ga werken wel een voorraadje in de vriezer, of gewoon als ik een keerje weg ben. Hoe los ik dit nou op? Naar mijn idee kolf ik wel goed, je kan er bijna niks fout aan doen! wie kan mij helpen?
Begrijp ik goed dat je naast het voeden van je kind voor de voorraad aan het kolven bent? Dan is 100-120cc een heel mooie opbrengst hoor! Bedenk dat je borsten dat EXTRA maken, naast de melk voor je kindje. Als je straks gaat werken, dan kolf je I.P.V. een voeding, en dan komt er natuurlijk meer uit je borsten. Één uur is inderdaad wel een beetje aan de lange kant. Op welke momenten kolf je? Vaak heb je meer opbrengst als je wat vaker op een dag wat korter kolft. En in de ochtend, na de ochtendvoeding heb je meestal de meeste melk, omdat je borsten dan goed vol zitten van de nacht. Vaak kolf je ook meer als je met je ene hand de borst masseert en de melk in de richting van de tepel 'duwt'. En geduld. Kolven is iets dat je moet leren en waar je borsten aan moeten wennen!
Oke, bedankt! Heb net gekolft, dus in de avond, maar het is dus handiger om het 's ochtends te doen...? Ik heb er nu 140/ 150 cc uitgekregen (1 borst) De andere wilde ik dus voor Aiden bewaren! Dat van het masseren is een goede tip! Voortaan zal ik proberen om 's ochtends te kolven. Maar als je op een dag wat vaker, maar wat korter kolft dan heb je steeds kleinere beetjes melk. Mag je dit dan wel bij elkaar in doen/ gooien in een bekertje? Om het zo in te vriezen? Dan is het dus niet op 1 moment gekolft. Maakt dat voor de kwaliteit van de melk niets uit?
hoi marsab! tuurlijk mag je dat bij elkaar gooien, wel even wachten tot het dezelfde temperatuur heeft.... en dan binnen 24 uur invriezen! succes, liefs elfje
Als je één borst hebt leeggekolfd kun je diezelfde borst altijd nog als toetje aan je kind aanbieden. ZO wordt de borst beter gestimuleerd EN een borst is nooit helemaal leeg, een baby haalt er altijd nog wat uit.
Hoi Marsab, Als je van plan bent om door te gaan met de bv, dan kun je ook kijken of je niet een electrische kolf wilt aanschaffen. Ikzelf heb nu een dubbelzijdige electrische kolf van Ameda en ik wou dat ik dat ding VEEEEEL eerder had gekocht. Ik heb hem pas gekocht toen Mick 5 maand was..... Hij is betaalbaar en maakt niet veel geluid en je opbrengst is groter+in kortere tijd. Denk er goed over na, misschien kun je hem eerst huren of lenen. Maar ik zweer erbij. Ik kolf gemiddeld meer dan 230 cc in 10 minuten. Je kunt hem precies zo instellen dat de frequentie van zuigen en de zuigkracht zo zijn zoals jij dat wilt. Ik heb een tijdje gehad dat mijn productie wat afnam doordat ik ziek was, maar door deze kolf was mijn productie gauw weer op het oude niveau. Groetjes, Emma
Goed van je zeg! Het werkt echt veel prettiger en het bespaart zoveel tijd! Ik hoop dat je er veel plezier van hebt. Door die electrische kolf had/heb ik ook steeds wat meer opbrengst dan 1 voeding, zodat ik daar mijn vriezervoorraad weer van kan aanvullen (ik mik dan de extra opbrengst allemaal bij elkaar van de hele dag als hij op het kdv zit en dan heb ik weer 1 extra fles in de vriezer). Groetjes, Emma Ps; supermooie foto's in je album zeg! Wat een schatje!
Ja dank je, ben ook helemaal trots op mijn schatje! Nu vroeg ik me af: - hoeveel cc moet ik per keer invriezen? Ik bedoel, wat/ hoeveel heeft hij nodig per voeding?Want dit weet ik natuurlijk niet als ik borstvoeding geef (hoeveel hij drinkt) - 's Avonds kan ik beter niet kolven misschien? Omdat ik dan naar mijn gevoel wat minder melk heb, in vergelijking van de rest van de dag. En ik kolf naast het volledig borstvoeden. Dus dan heb ik het idee dat ik te weinig voor Aiden overhoud 's avonds. En hij komt 's avonds al vaker dan overdag. Of moet ik dan juist wél kolven om de melkproductie voor 's avonds op te schroeven? Nu kolf ik per keer zo'n 50 cc en gooi dit later bij elkaar in en vries het in. Ik kolf dan ongeveer 3 keer op een dag.
Het handigste is om je melk in porties van 50-80cc in te vriezen. Dan kan de oppas veel gemakkelijker je kindje op verzoek voeden. Eerst 1 flesje geven, en als je kindje meer wil nog een flesje. Op die manier voorkom je dat met moeite gekolfde melk in de gootsteen belandt.
Oke, bedankt! Dan doe ik het volgens mij wel goed, heb nu wat potjes ingevroren waarin zo'n 80-100 cc zit. Dan kan dit per dag ontdooid worden en dan gewoon de helft aanbieden en de andere helft in de koelkast bewaren voor een paar uurtjes later of zo... Is idd zonde om het weg te gooien!
Ontdooid is het in de koelkast nog 24 uur houdbaar. Je bent nu met de voorraad bezig he? Dan is vriezen prima. Maar als je eenmaal werkt is het het beste om je kind zo veel mogelijk verse niet ingevroren melk te geven en de diepvriesmelk echt voor noodgevallen te houden. Verse melk bevat namelijk nog levende cellen en antistoffen, en is daarom helemaal goed voor je kind. En als je hygienisch te werk gaat en goed koelt is het 5 dagen houdbaar.