Zoontje weigert fles, pap een optie?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sparkie, 24 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Beste Ilse,
    ik hoop dat je me advies kunt geven!
    Even kort:
    Na een erg moeizame start met bv, door ziekte van mij en mijn zoontje, is het toch gelukt om bv te geven. Het gaat helemaal super, inmiddels is mijn zoontje bijna 15 weken oud. Ik begin aanstaande maandag weer op het werk, en wil het liefst zo lang mogelijk bv blijven geven. Probleem nu is dat hij de fles weigert. We zijn redelijk op tijd begonnen met oefenen, rond de 8 weken. In het begin ging het goed, maar ineens was het over. We hebben alle tips al geprobeerd maar zonder resultaat (verschillende flessen, verse afgekolfde melk, ik uit het huis, bij honger flesje geven, ga zo maar door). Hij is inmiddels al drie keer op de creche geweest (voor een paar uur) om te wennen, maar ook daar weigert hij de fles. Ik ga er nu een beetje vanuit dat het ook niet meer gaat lukken met de fles, en heb me er al een beetje bij neergelegd.
    Gelukkig is de creche naast mijn werk gelegen, dus kan ik tussendoor naar hem toe om hem te voeden. Helaas leent mijn werk zich er nu niet direct voor om op een willekeurig tijdstip er even tussenuit te gaan (ben verpleegkundige op een drukke afdeling in een ziekenhuis).

Mijn vraag aan jou:
    * kan mijn zoontje eventueel een papje krijgen van afgekolfde melk aangemaakt met iets dat dit bind? Ik begrijp dat baby's eventueel vanaf 4 maanden bijvoeding mogen hebben. Ik zou dan 1 borstvoeding willen vervangen door een papje op basis van moedermelk op de dagen dat ik werk en de andere voeding zelf geven. (ook prettig voor mijn vriend, want anders moet hij op zijn papadagen minstens 2 keer met onze zoon heen en weer naar mijn werk...)

* ik ben ook wel een beetje bang dat mijn productie terug gaat lopen nu ik weer ga werken. Tot nu toe heb ik genoeg melk. Maar omdat hij helemaal afhankelijk is van wat ik produceer, maak ik me er wel een beetje zorgen over. Heb je nog tips om de productie op pijl te houden?

Ik hoop dat je tips voor me hebt!

groetjes, Femke

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Femke,

Tja, dat is een lastig probleem wat je beschrijft. Het komt heel vaak voor en er is geen standaard oplossing voor.

Je kan zeker een soort papje geven. BV bindt alleen niet echt.....
    Overigens is het beginnen met bijvoeding zo rond een maand of 6 en dan is het met name erbij en niet in plaats van een voeding.

Ik zal je nog wel wat tips mailen zodat je misschien nog net die ene kan proberen. Wellicht heb je er wat aan.

Wat betreft jouw productie.
    Probeer genoeg te vragen, dat wil zeggen zo vaak als kan aanleggen en anders kolven op momenten dat je zou voeden.
    Er bestaan ook wel middeltjes die de productie iets kunnen verhogen. Dat zijn geen wondermiddelen want ook hierbij moet je nog steeds wel "vragen".

Ik ga je dus nog wat PBtjes sturen.

Heel veel succes

Ilse

Deel Deze Pagina