Borstvoeding combineren fles/borst

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Desii, 26 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Desii

Desii Actief lid

7 nov 2009
    271
    0
    0
    Hutje op de hei
    Dames,

Ik vroeg me af of borst en fles te combineren valt? En ik bedoel dan de fles met afgekolfde melk. Bijvoorbeeld de fles 's nachts zodat manlief kan helpen en overdag de borst?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ja, dat is te combineren.
    Of het gaat lukken hangt af van je productie, of die voldoende op gang is om het zo te kunnen doen. Met kolven is het moeilijker om melk te krijgen dan een goed drinkend kindje.
    De eerste weken is het belangrijk om zo vaak mogelijk productie te stimuleren; denk aan iedere 3-4 uur (ook - of misschien juist - 's nachts!) 's Nachts doorslapen moet je dus nog maar even niet al te hoog op je verlanglijstje zetten. Ik zou 's nachts duizend keer liever een baby aan de borst hebben, dan een kolfapparaat. En één van beide zul je toch gewoon moeten doen...

Ik denk dat je er verstandig aan doet advies in te winnen bij een lactatiekundige of een vrijwilliger van LLL of BVN.

3. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Na verloop van tijd kun je dat proberen, maar de eerste maanden moet je echt wel investeren in je productie en wat mijn voorganger al zegt, je kunt beter je kind lekker in bed aan de borst hebben dan het kolfapparaat. En ik werd sowieso wel wakker van mijn zoontje, mijn man niet, dus ik had liever dat één van ons goed sliep dan dat we allebei wakker waren, dus ik deed ook gewoon lekker de nachtvoedingen en mijn man sliep lekker door.

Mijn zoontje is nu ruim 6 maanden en komt 's nachts niet meer voor voedingen en zelfs nu nog merkte ik dat aan mijn productie, die liep even flink terug toen hij door ging slapen, dus kolf ik 's avonds laat nog een keer extra om de productie een beetje stabiel te houden.

4. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Ik weet niet of het 'snachts mogelijk is. Overdag zeker. Ik heb het twee keer gedaan. Beide keren dooromstandigheden. Mijn dochter dronk niet goed en viel te veel af en had reflux hierdaaor hebben we eerst vingervoede gedaan. Daarna met tepel hoedje en fles. Toen ze eenmaal goed ad aan de borst heb ik altijd de voeding van 19 u. gekolft die pappa dan kon geven. Bij mijn zoontje was ik dit niet vanplan. Maar met 10 dagen kwam hij in het ziekenhuis te liggen en was te zwak om uit de borst te drinken. Hij kreeg het toen in een flesje. Hij pakte de borst ook nog perfekt. Heb toen ook weel de voeding van 19 uur gekolft en deze gaf mijn man dan uit de fles. Mijn dochter heeft 5 maanden borstvoeding gekregen. (gestopt door reflux). Mijn zoon heeft 8 maanden BV gekregen en weigerde toen zelf.
    Bij mij ging het dus goed heb nooit last gehad van tepelverwaring en ook nooit een fles weigeraar gehad.

groetjes Tanna

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Eens met bovenstaand; de eerste maanden moet je flink investeren in een goede productie krijgen ( het is geen kwestie van een paar keer per dag zomaar een fles melk uit je borst kolven namelijk ) en vooral nachtvoedingen helpen je productie heel goed. Bovendien maak je al voedend een hormoon aan waardoor je sneller weer inslaapt. Vaak worden moeders wakker van hun kind, moeten dan hun man een paar keer wakker porren, dan een flesje opwarmen en intussen huilt je kind al dusdanig en denk jij wellicht "Ik had het nu net zo goed zelf kunnen doen".

De keren dat mijn man nachtvoeding gegeven heeft ( met de fles, ik heb maar kort BV kunnen geven ivm borstverkleining en weinig productie ) is niet heel vaak. Ten eerste word ik toch wakker van mn dochter 's nachts, ten tweede werkt hij meer als mij ( Ik heb 1 maand gewerkt sinds ze geboren is, hij werkt al sinds ze een week oud is ) dus dan vind ik het niet meer als logisch dat ik de voeding geef. Hij moet tenslotte werken en ik ben ook al wakker door mn dochter.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Het kan wel, maar het probleem is wel dat je die fles toch een keer moet kolven, natuurlijk om die fles te kunnen vullen, maar ook om je productie op peil te houden. Nachtvoedingen zijn heel goed voor je productie, dus het beste kolf je dan op dat moment, maar dat heeft natuurlijk geen zin.

Maar als je een enkel keertje, na een maandje of wat, een keertje je man een flesje bv laat geven is dat echt geen ramp. Mocht je productie daar wel hinder van ondervinden dan is dat snel genoeg weer opgekrikt.

7. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Wij geven al een tijdje een gekolfd flesje als nachtvoeding, mijn man dan, en ik kolf dan een fles. Dit omdat Dennis niet heel snel groeit, vrij klein was bij de geboorte en 's nachts wel enorme honger had maar aan de borst in slaap viel. Op aanraden van het CB hebben we het nu zo gedaan en ook de 1 na laatste voeding 's avonds doen we nu zo, gewoon omdat hij volle bak moet drinken om goed te groeien. De fles drinkt hij dan namelijk wel gewoon leeg, ritmisch en in een mooie 20 minuten, terwijl de borst me het dubbele of zelfs 3-dubbele aan tijd kostte omdat hij dan steeds in slaap viel en ik bovendien het idee had dat hij niet genoeg binnenkreeg maar gewoon doodop was van het drinken. Daarnaast gaat kolven me redelijk makkelijk af, ik kan eigenlijk altijd zo weer iets bijkolven als ik m'n voorraadje bij moet vullen of een echte goeie fles wil geven.
    Ik geef 100 keer liever zelf de borst, maar ik wil dat ons mannetje gewoon goed drinkt en groeit en als dat d.m.v. kolven moet, so be it. ;) Het kan dus wel, je moet alleen zorgen dat je productie op peil blijft en je al je voedingen wel steeds blijft kolven en er niet zomaar eentje overslaat terwijl je baby de fles krijgt want dat gaat zeer zeker ten koste van je productie.

8. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Hoe je het ook wendt of keert, die melk moet er 's nachts uit als je nog lang borstvoeding wil blijven geven. Het is een vraag en aanbod systeem. Als je baby 's nachts een flesje afgekolfde melk krijgt, in plaats van direct de borst, en je op dat moment dan niet zelf de melk eruit kolft, dan verlaag je de vraag en denken je borsten dat ze minder hoeven aan te bieden.

Je wint er dus niets mee, wakker zul je toch moeten worden, dat is heel normaal en daar ontkom je helaas niet aan :) Probeer straks zo veel mogelijk bij te slapen als je kindje slaapt, dat is mijn enige oplossing op het slaapgebrek.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat combineren kan heel goed hoor, als jullie dat graag willen.
    Beste is om te zorgen dat eerst je kind goed kan drinken en je melkproductie wat stabieler is. Meestal ligt dat moment ergens tussen de 4 en 6 weken. Op die leeftijd kun je prima elke dag eenb voeding afkolven en die in een fles laten geven. Maar je moet dan natuurlijk WEL kolven. Voor een avondvoeding kan dat heel goed, nachtvoedingen kun je beter live geven. In de nacht is het gehalte aan het hormoon dat je melkaanmaak regelt (prolactine) namelijk het hoogste. Daarom zijn nachtvoedingen ideaal om te zorgen dat je genoeg melk blijft houden. En je wordt minder wakker van aanleggen en verderslapen dan van een fles opwarmen!

10. allanieew

allanieew Actief lid

5 jan 2011
    298
    15
    18
    thuisblijf moeder (and proud to be one)
    bij utrecht
    deze bezwaren heb ik allemaal niet gehoord toen ik voor hetzelfde dilemma stond. Ik ben bijna direct na de bevalling begonnen met 1 voeding overslaan, het kolven deed ik bij de eerst volgende voeding.

De beslissing om 1 voeding te gaan kolven is gemaakt in het bijzijn van HA, CB, VK en kraamzorg omdat ik het psychisch anders niet trok. (ik lag hele nachten wakker omdat ik bang was dat ik hem anders niet zou horen tot het punt waarop ik wakker schrok als ik in slaap viel en dus niet eens meer kon slapen terwijl ik doodop was) Niemand heeft me verteld dat dat niet kon vanwege mijn melkproductie etc en ik heb er geen problemen van ondervonden, doordat mijn man om rond 2 uur 's nachts voedde en ik de volgende voeding rond een uur of 5 op me nam was ik wakker genoeg om te kolven en maakten mijn borsten genoeg melk aan voor de volgende ronde (ik heb altijd maar met 1 borst per keer gevoed en dan was mijn zoon voldaan)

het kan dus ook gewoon wel goed gaan :)

11. 4days

4days Niet meer actief

Het KAN altijd goed gaan ja, je hebt ook baby's die al vrijwel meteen doorslapen. Maar de kans is wel aanzienlijk kleiner.

Deel Deze Pagina