Volgens het cb moet ik voeden op verzoek. Tot nu toe komt hij toch elke keer rond de 3 uur en soms 4 uur. Ik kom dan op het volgende schema ongeveer: 8.00 11.00 14.00 17.30 20.30 23.30 3.30 Nu ligt meneer al te slapen vanaf 15 uur, hij heeft om 14 uur zijn fles gehad. Het is nu 18.30 uur. Op zich wil ik het ook eens proberen hoe dat nu uitpakt maar ik wil liever niet vannacht er 2 keer uit moeten omdat hij nu zo lang tussen de voedingen heeft zitten vandaag. Hoe zouden jullie dat doen? Zelf krijg ik dan de neiging om de fles van 20.30 uur rond 21.00 uur te geven en dan de volgende gewoon tegen 00.00 uur. Dan kom ik vannacht tenminste op maar 1 keer uit. Van de andere kant is het dan geen voeden op verzoek meer he. Hoe zouden jullie dit doen?
Overdag voeden wij op verzoek en 's avonds maken wij hem wakker om 22.30. Anders komt hij namelijk idd 's nachts. Na een aantal weken werd zijn schema overdag wel vast moet ik zeggen.
Hoi, Hoezo MOET jij voeden op verzoek? Natuurlijk is het beter om naar het ritme van je kindje te leven, maar soms is dit gewoon niet handig, zeker niet als je weer aan het werk gaat. Ik heb de eerste 6 weken gevoed op verzoek en nu heb ik wel een soort van schema wat ons kindje zelf ontworpen heeft. Kan het trouwens niet zijn dat je kindje nu voldoende heeft aan 6 voedingen en dat het nu een nieuw schema aan het maken is? Ik weet niet hoeveel voeding er in een flesje zit, maar misschien kan hij het ook wel redden op 6 flessen met iets meer voeding? Met 4 weken sliep Pete 's nachts al 6 uurtjes door, zodat hij overdag ongeveer 3 a 4 uur had tussen zijn voedingen. Het schema was ongeveer: 05.00-09.00-12.30-16.00-19.00-23.00 Met 6 weken sliep hij zelfs al de hele nacht door, waardoor we hem nog maar 5 voedingen zijn gaan geven om ongeveer: 07.00-11.00-15.00-19.00-23.00 Groetjes Saskia
Nou ja moeten, ze adviseren om te voeden op verzoek en op zich komt het altijd netjes uit. Heb hem dus vandaag pas om 19.00 uur de fles gegeven die normaal rond 17.30 uur is. Meer in de fles doen is moeilijk, ivm zijn reflux. Heb net wel 10 cc meer erin gedaan in de hoop dat hij het dan trekt tot de laatste fles en dus op 6 flessen uitkomt. Maar dan heeft hij dus 115 cc minder voeding gehad vandaag... Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Denk dat ik hem rond 21 uur maar een flesje geef en dan tegen 23.30 uur zijn laatste fles. Dax krijgt nu dus 7 x 125 cc (incl. schepjes) voeding per dag.
Als je op verzoek voedt, dan volg je het ritme van je kind, en dat kan na verloop van tijd veranderen. Hoef je je verder geen zorgen over te maken.
Ja klopt maar je kunt toch een beetje sturen voordat je zelf naar bed gaat om 2 nachtvoedingen te voorkomen? Of zie ik dat verkeerd?
Ik zou hem om 23.00 wakker maken voor zijn laatste flesje, waarschijnlijk zal hij dan 's nachts gewoon 1 keer komen, rond 03.00 uur ofzo. Daarna misschien iets eerder als je gewend bent, rond 07.00 uur. Je wilt gaan voeden op verzoek, maar wilt hem niet laten liggen om te zien wat hij zelf voor schema gaat bedenken met het risico een keertje 2 keer eruit te moeten vannacht? En als je hem om 19.00 een flesje hebt gegeven om dan om 21.00 en 23.30 weer een flesje te geven, dat lijkt me ook niet fijn voor zijn reflux? Volgens mij is het beter om minimaal 3 uur tussen zijn voedingen te hebben, dus ik zou hem gewoon laten liggen tot hij zelf komt of anders wakker maken rond 23.00 uur.
Het is wel zo dat ook bij het voeden op verzoek bepaalde richtlijnen kunnen zijn. (dus bv niet meer dan 4/5 uur overdag tussen de flessen en niet minder dan 2.5/3 uur) Bovenstaande 'regels' heb ik altijd nageleefd en toch heb ik altijd de meiden laten bepalen wanneer ze een fles wilden. Alleen kwam daar soms dus wakker maken bij kijken omdat het té lang duurde. In jouw geval zou ik de kleine wel wakker maken in bovenstaande situatie.
voeden op verzoek is inderdaad op verzoek. ik heb altijd de visie gehad om mijn zoon NOOIT wakker te maken voor een voeding. maar inderdaad in het begin niet meer als 4 uur tussen de voedingen ivm suikerspiegel e.d. nu heb ik het eerste half jaar ook borstvoeding gegeven daar voed je sowieso op verzoek, dus toen ik overging op FV heb ik dat ook zo gedaan. in het begin veranderd dat inderdaad vaak op een gegeven moment heeft je kindje zelf een soort van ritme. Dano wordt bijvoorbeeld de ene dag om 7:45 wakker, en dan andere dag om 9:15
Wakker maken is geen sprake van, hij slaapt niet momenteel... En voor wat betreft zijn reflux, het leek me beter om 2 kleinere flesjes te geven die dan iets korter op elkaar zitten dan normaal, dan 1 grotere, aangezien hij anders te weinig heeft binnen gekregen. Meer in de fles kan hij niet goed aan. Wanneer doe je het goed he?