Afgelopen zaterdag wilde mn meisje niet uit de linkerborst drinken, dat heeft ze wel vaker en ik ben gaan slapen zonder die kant nog even af te kolven, stom want ik werd wakker in een zeiknatte pyama. De volgende dag heb ik koorts gekregen (38.5) maar ik had ook keelpijn en verkouden dus ik dacht aan de griep. Nu is de koorts al gezakt maar ik heb een rode, branderige plek op mn borst en er zit een bobbel vanbinnen. Ik leg haar wel gewoon aan aan de linkerkant en ik kolf die borst ook nog 2x leeg op een dag, dat doe ik dan met een warmtecompres eronder. Wat kan ik nog meer doen? Het aanleggen doet echt veel pijn en als ik aan mn borst zit ook. De melk die ik afkolf is wel gewoon helder van kleur, niks vreemds te zien...........
Klinkt als een verstopte melkklier/borstontsteking. Enkele tips: -Het is belangrijk dat de aangedane borst word geleegd, dit bevorderd de genezing.Stoppen/afbouwen is nu dan ook niet aan te raden. De melk kan ook zeker geen kwaad voor je kindje. De melk kan wel wat anders smaken (zouter). -Om ervoor te zorgen dat de aangedane borst goed leeg word is het verstandig om met die borst te beginnen met voeden. Je kindje is dan nog hongerig en zal het meeste drinken. Bied evt. deze borst 2x achter elkaar aan. Houd ondertussen wel de andere borst in de gaten dar die niet te vol loopt. Mocht het voeden aan de aangedane borst te pijnlijk zijn en dat je daardoor geen tsr krijgt dan leg je eerst aan aan de gezonde borst voor de tsr en ga je dan de aangedane borst laten drinken. Mocht dat niet helpen kun je je huisarts vragen om Syntocinon een synthetische vorm van Oxytocine. -Mocht de borst niet goed leeg worden door je kindje eruit te laten drinken dan kun je (na)kolven. Of evt. onder de warme douche de plek proberen weg te masseren. -Om de melkdoorstroming te bevorden kun je warmte toepassen voor/tijdens het voeden en meemasseren tijdens het voeding richting tepel. -Eerder werd aangeraden om je kindje zo aan te leggen dat het kinnetje richting de rode plek ligt. Dit idee achterhaalt. Het hoeft n.m. niet zo te zijn dat melkkanaaltjes links op de li. kant van de borst aansluiten. Nu word geadviseerd om in verschillende houdingen te voeden. Let wel goed op het aanleggen ! -Mocht je na 24 uur nog koorts hebben is het verstandig om contact op te nemen met je ha. -Hou in je achterhoofd dat na een bo je productie wat kan teruglopen. Dit is wel weer op te krikken door extra aan te leggen. Tenslotte neem je rust.
ja ik ben al ziekgemeld en zit dus thuis, zal het vanzelf overgaan op deze manier of zal ik naar de ha gaan? dan krijg ik zeker antibiotica, maar dat is toch ook niet goed, want dan krijgt de kleine dat ook binnen!
Ab kun je overwegen na 24 uur koorts. Het kan ook overgaan met bovengenoemde tips. Ab zal mischien overgaan in je melk je kunt ook dan blijven doorvoeden. Je ha moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je bv geeft Beterschap !
het gaat ietsjes beter, nog steeds rode pijnlijke plek, maar minder pijnlijk bij aanraken en aanleggen dus ik ga nog even door met je tips, bedankt!
De plek kan nog wel een tijdje beurs aan blijven voelen hoor. Net alsof er een blauwe plek zit zo voelt het dan. Fijn dat het in elk geval beter gaat.