Tips om baby uit fles te leren drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door misty1984, 2 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Hallo,

Mijn dochter is na 32 weken zwangerschap geboren. Zij kreeg na de geboorte hoofdzakelijk mijn borstvoeding via de sonde. Wanneer ze voldoende energie had kreeg ze de borst en als ik er niet was probeerde ze haar een flesje te geven. Toen zij mee naar huis mocht met 35,5 weken dronk ze volledig uit de borst. Uit de fles drinken kom ze wel, maar ging minder goed dan aan de borst. Nu zijn we al weer 2 weken aan het oefenen met de fles (afgekolfde moedermelk), maar ze weigert de fles. Ze gaat helemaal overstuur, tot ze de borst weer krijgt en begint dan te drinken. Gister uiteindelijk eerst 1 borst gegeven en toen het flesje geprobeerd. Ze liet de fles wel toe en beet er een beetje op. Drinken doet ze niet. Daarna haar de andere borst alsnog maar gegeven. Over 2 weken ga ik een de af weg en eigenlijk zou ik volgende week al weer aan het werk moeten. Gelukkig nog even vakantie...

Wie heeft er een goede tip om ons meisje te leren drinken uit een fles voor als mama weer gaat werken?

De oudste was ook geen dan van de fles, maar konden we met haar speentje afleiden en deze wisselen voor de fles. De tweede heeft echter geen speentje. De oudste heeft zelfs ooit de hele dag bij het kinderdagverblijf geen melk gedronken....

Liefs,
    Misty

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Lastig verhaal altijd, die kindjes die zo goed weten wat ze willen ;)

Hier heb je een link met tips. Probeer het rustig eens uit.

Je kindje wil geen flesje.... 16 tips om je kindje aan te moedigen de fles te accepteren.

Er zijn ook kindjes die het schema omdraaien: reversed cycle nursing noemen we dat: alleen drinken wanneer mama voor handen is. (inhalen dus) Bij veel kindjes gaat dat goed. Hoe oud is jullie kindje inmiddels (omgerekend?)

Succes

3. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Omgerekend is ze nu 7 weken.

Ik kan het document niet helemaal zien helaas. Zie 9 1/2 tip ;)

Vanmiddag heb ik haar toen ze net wakker werd en nog niet echt hongerig leek een beetje laten spelen met de fles. Er een spelletje van gemaakt. Ze accepteerde de speen in haar mond. Moest zelfs een beetje lachen. Wel begon ze meerdere keren te kokhalzen.. Ze heeft er nog niet echt aan gezogen volgens mij, al had ze in het begin wel wat melk in haar mond... Heb de medela calma speen gebruikt...

Ik hoop echt dat ze het snel gaat leren, want ga zo niet heel gerust een dagje met mijn oudste dochter weg en al helemaal niet aan het werk....

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,
    Wat goed om er een spel van te maken. Kennismaken met andere materialen en structuren is de eerste stap inderdaad. Wanneer het kokhalsreflex aanhoudt en je het idee hebt dat het vrij voor aan in de mond zit, kun je even overleggen met een prelogopedist. Dit zijn speciaal geschoolde logopedisten met kennis op gebied van mondmotoriek voordat kindjes gaan praten. Wie weet heb je daar wat aan.

Ik kopieer het hele artikel even hier:

Tips om de baby aan te moedigen de fles te nemen:

De meeste baby’s zullen de fles redelijk makkelijk accepteren als die voor het eerst wordt aangeboden, maar er zijn baby’s die de fles weigeren of tegenstribbelen.
    Sommige baby’s zullen een fles niet accepteren als ze weten dat hun moeder in de buurt is, omdat ze hun moeder associeren met aan de borst drinken. Indien dit het geval is zorg dan dat je als moeder uit zicht, maar ook uit de kamer, verdieping, misschien zelfs het huis bent, baby’s horen (en ruiken), alles!

Hieronder volgen een aantal tips die kunnen helpen de baby over te halen een fles te accepteren. Probeer rustig te blijven en te genieten van het voedingsmoment. Probeer te voorkomen dat je kindje gefrustreerd raakt en zo het voeden associeert met een negatief gevoel (en mogelijk de borst ook weigert, dan ben je nog verder van huis). Laat het liever even rusten alvorens met frisse moed opnieuw te proberen. Probeer 1 tip per dag, kijk of je (minimale) stapjes vooruitgang ziet alvorens weer iets nieuws te introduceren.

Geef de fles voordat de baby honger heeft, dus voor zijn gebruikelijke voedingstijd. Hij wil dan misschien beter meewerken iets nieuws te proberen.
    Houd de baby liefdevol vast terwijl de fles wordt aangeboden.
    Wikkel de baby in een kledingstuk van de moeder dat haar geur heeft (een bloes of nachthemd bijvoorbeeld), terwijl de fles wordt aangeboden.
    Sommige baby’s pakken wel als ze de fles niet zien (dus ingepakt in spuugdoek of aluminiumfolie)
    Leg de speen dicht bij de lippen van de baby en laat hem er zelf aan zuigen, in plaats van de speen in de mond van de baby te duwen, of raak de mond van de baby zachtjes met de speen aan, zoals veel moeders met hun borst doen.
    Probeer de speen op lichaamstemperatuur te krijgen (zoals de borst, dus niet koud uit de koelkast) door er warm water overheen te laten lopen. Als de baby tandjes krijgt kun je de speen juist wel laten afkoelen (bijvoorbeeld in de koelkast) omdat dit pijnstillend kan werken (kou verdooft de pijn)
    Neem je kindje dicht bij je: huid op huid, bijvoorbeeld tijdens een wakkere periode in de avond. Houd de fles dichtbij. Speel er mee. Het doel is niet voeden maar kennismaken!
    Probeer verschillende soorten en typen spenen/flessen uit. Sommige baby’s geven de voorkeur aan een groter of kleiner gaatje in de speen, of een andere vorm, zoals een prematuren speen die zachter dan de normale speen is, of een orthodontische speen. Neem hiervoor tijd: werk niet het hele assortiment spenen in 1 week af.
    Probeer verschillende voedingshoudingen uit. Sommige baby’s zullen de fles gemakkelijker accepteren in de borstvoedingshouding; andere houden ervan rechtop tegen de opgetrokken benen van diegene te zitten die ze de voeding geeft (zoals in een kinderzitje); en weer andere hebben liever geen oogcontact en zullen de fles beter pakken als ze met hun rug naar je toe, dus naar buiten kijkend, worden vastgehouden.
    Probeer de baby al schommelend, lopend of heen en weer wiegend te voeden. De beweging kan kalmerend werken: sommige baby’s accepteren de fles bijvoorbeeld wel in de auto (de beweging en geluid-ervaring kan hier rust of afleiding van het daadwerkelijke voeden bieden).
    Bied de fles aan zoals de borst en laat de baby zelf het ritme bepalen: niet actief naar binnen duwen, maar pas meegeven als het kindje pakt.
    Eventueel afleiden met muziekdoosje, zingen, zacht praten.
    Wacht op een moment dat de baby alert is en openstaat voor een activiteit (ruim voor de voeding als hij wakker is, of juist een uur na de voeding) bedenk dat het hier gaat om oefenen, dus kleine beetjes zijn voldoende: je hoeft niet een hele fles te vullen om het drinken aan te leren. Begin eens met 30 of 40 cc en bouw langzaam op.
    Prijs de baby met liefde en enthousiasme als het goed gaat. Geef een lekkere knuffel als de hoeveelheid die je ten doel gesteld had opgedronken is.
    Probeer de baby over te halen zijn mondje open te doen door te ‘spiegelen’: kijk de baby aan als hij alert is, op zo’n 30 cm afstand en doe langzaam je mond open. Hij zal dit na gaan doen (spiegelen) Dit kun je natuurlijk ook met fles-happen proberen. Gebruik ook geluid hierbij om het conditioneren van de activiteit bij je kindje extra te stimuleren. Altijd hetzelfde geluid of woord zal hem helpen herinneren dat er nu iets verwacht wordt.
    Geef een flesje om te spelen in de box, laat het kindje maar zelf ontdekken. Doe er eens een washandje omheen, knisperboekje, etc. Het gaat hierbij vooral om het ontdekken en ervaren van materiaal.

Blijf proberen maar bedenk wel dat als de baby de fles blijft weigeren, hij op een andere manier gevoed kan worden, bijvoorbeeld met een cupje of (tuit)beker. In dit geval neem je de baby op schoot, wikkel het bovenlijfje in een omslagdoek (zodat de handen het bekertje niet weg kunnen slaan) en breng de rand van het bekertje tot aan de lippen. Laat langzaam proeven en geef als het kindje drinkt/slurpt beetje bij beetje de moedermelk (of wat dan ook) Deze laatste methode vraagt wat oefening, maar er zijn kinderen die dit beter accepteren en er zeer bedreven in raken. Het biedt een mogelijkheid dat ze toch gevoed kunnen worden als mama er niet is of niet kan voeden op dat moment.

Ondanks alle bovenstaande tips zijn er kinderen die nooit een fles, speen of fopspeen accepteren, zij willen enkel de borst. Hoe lastig ook, is dit een compliment voor hun mama’s! Blijf positief en zorg ervoor dat het voeden een prettig en gezellig samenspel blijft tussen jou en je kindje, en ga met 6 maanden eens proberen of een fruit of groente hapje uitkomst kan bieden om de tijd dat je er zelf niet bent te overbruggen (dit kan ook aangelengd met moedermelk)

Je kunt altijd vragen of een lactatiekundige een mondonderzoek bij je kindje wilt uitvoeren. Zij kijkt dan naar reflexen, motoriek, tonggebruik etc. Soms is er een duidelijke aanwijzing waardoor het voor je kindje lastig is de fles te accepteren en is het geen onwil. Sommige kindjes worden doorverwezen naar de pre-logopedist. Neem contact op voor een afsrpaak via onderstaande gegevens.

Blijf vooral genieten van je kindje, dat is het allerbelangrijkste!

5. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Spelenderwijs verder gegaan maar met een andere fles. De difrax. Vandaag dronk ze hetgeen ik in de fles had gedaan zo ineens ik :) hopelijk morgen weer. En dan daarna hopelijk ook de melk die nog in de diepvries ligt.

Bedankt voor de adviezen!

6. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Helaas was het uit de fles drinken 1 malig :-S ze wordt nu al overstuur bij het zien van de fles. Begin langzaam aan de hoop een beetje te verliezen of ze het überhaupt nog wel gaat/kan leren... Volgende week ga ik een dagje met de oudste op pad en zou oma op de jongste passen, maar ben bang dat het uitje niet door kan gaan...

7. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    he wat naar. laat het even rusten en probeer het dan nog eens.
    Wie weet lukt het oma, anders misschien deze keer nog een dagje in de buurt plannen met je andere kindje, zodat je even kunt voeden. Of een dagdeel weg.

Hier een blog om er even helemaal anders tegenaan te kunnen kijken:
    Flesweigeren: een compliment | Myrte van Lonkhuijsen

Succes

Deel Deze Pagina