Lieve allemaal, Ik zit met een probleempje waar ik graag jullie mening over wil horen. Mijn dochtertje is nu 3,5 week oud en ze krijgt borstvoeding. Ritme is nog ver te zoeken, maar dat is ook normaal, en ik voed dus op verzoek. Overdag gaat dat prima. Ze slaapt netjes in haar wiegje, soms lang vaak korter, maar t is goed te doen. Snachts is het echter een ander verhaal. Ze begint savonds met clusteren en valt steeds aan de borst in slaap. Als ik haar dan neerleg, wordt ze wakker en gaat huilen omdat ze nog niet genoeg gedronken heeft. Dit gaat rustig de hele nacht door. Ze wordt dan steeds moeier waardoor ze slechter gaat drinken en t probleem groter wordt. Op schoot slaapt ze wel, maar dan kan ik niet slapen. Nu heb ik de afgelopen twee nachten uiteindelijk maar een flesje kunstvoeding gemaakt, dan zit haar maagje lekker vol en slaapt ze wel 4,5 uur achter elkaar door. Wat zoude jullie doen? Hoe kan ik zorgen dat ze niet in slaap valt en genoeg drinkt? Ik vind nachtvoedingen helemaal geen probleem, maar het zou wel fijn zijn als ik ook een beetje slaap krijg...
Wat ik zou doen? Nou in elk geval GEEN kunstvoeding geven natuurlijk! Waarom doe je de nachtvoedingen niet gewoon liggend in bed?
Waarom geen kunstvoeding? Ik leg haar wel steeds aan om terugloop van productie te voorkomen. Flesje was laatste wat ik kon bedenken om de cirkel te doorbreken... Ik voed ook in bed, maar ik mag dan niet in slaap vallen want ze kan niet bij ons in bed slapen. Is te gevaarlijk... En op zich zijn nachtvoedingen echt geen probleem, maar elk half uur is wel wat veel...
Ik snap je probleem. Hier een beetje hetzelfde. Mijn zoontje is nu 12 dagen en komt 's nachts ook vaak. Hij valt uiteidelijk in slaap en als ik hem dan wil verschonen of in zijn bedje wil leggen, dan wordt hij wakker (en goed wakker) en dan begint hij vaak weer te huilen. Vannacht heb ik bijna niet geslapen. Een ritme hebben wij samen ook nog niet. Er is nog geen peil op te trekken. Soms komt hij 6 keer per dag, maar soms ook wel 10 keer. Soms zit ik ook met mijn handen in het haar, je wilt het allemaal goed doen, maar soms weet je het ook niet meer. En het huilen in de nacht kan ik veel minder goed tegen dan overdag...
Ja! Huilen snachts lijkt/is veel moeilijker. Ik slaap ook veel te weinig en overdag bijslapen lukt niet altijd. Ik zou liever geen kunstvoeding bijgeven maar soms lijkt het de enige oplossing. Als ik niet slaap gaat m'n melkproductie ook achteruit.
Elk half uur is natuurlijk wel veel. Maar dan is het misschien ook niet een hongersignaal, maar het ik-ben-moe signaal? Gebruik jij een fop-speen? Warm je het bedje voor, zodat ze niet in een koud bed weer wakker wordt na lekker warm tegen mama aan te hebben gelegen? Ik zou proberen, het clustern á1,5 uur minimaal te houden. In de avond maak je minder melk aan, dus krijg jij een beetje de kans om melk te maken waardoor jouw kindje een vollere maag heeft. Tussendoor een fopspeentje geven. En tijdens het drinken je kindje wakker te houden.
Fopspeen heb ik wel maar die wil ze meestal niet hebben. Ik probeer het wel af en toe. Voorverwarmen van het bedje is een goed idee! Dat ga ik ook proberen. Bedankt voor de reacties
Ik heb ook in het begin dat soort nachten gehad en ik weet dat slapeloosheid lastig is, maar hoe jij het nu oplost is mijn inziens niet de oplossing... Probeer het boek van Stefan Kleintjes 'borstvoeding' te regelen en lees die asap door. Jouw 'oplossing' is nl geen lange termijn oplossing. Je helpt hiermee je voeding naar de mallemoeren. Je kunt dan wel ook je borst aanbieden voor je productie, maar feit is dat het buikje van je kleine ook al vol is van de kv. Het vraag aanbod help je hier niet mee. Mijn tip: aanleggen aanleggen en nog eens aanleggen. Slaap je overdag nog? Ik zou gewoon elk beetje slaap dat je kunt pakken, gaan pakken. Dus overdag lekker in bed liggen zodat je er 's nachts beter tegen kunt. Er zal steeds meer tijd tussen de voedingen komen (echt!) Mijn dochter werd ook elke keer wakker als we haar wilden wegleggen, dus toen bedacht mijn vriend een handige oplossing: haar voeden terwijl ze op een doek ligt. Als ze klaar is de doek bij een paar punten optillen (hangmatsysteempje ) en dan langzaam de lucht in en in haar eigen bedje overleggen. Doordat die doek dan warm is, voelt je kindje de overgang (mits je heeeeel zacht je kindje overlegd) van jou naar eigen bedje niet. Ik was trouwens ook heel bang voor haar bij mij in bed hebben slapen, maar zolang je geen drugs of drank hebt gebruikt (en je partner ook niet) plet je echt je kindje niet. Mocht je bang zijn voor het dekbed, dan kun je het dekbed een stuk terugslaan en een deken (of groot badlaken) gebruiken ipv een dekbed, en sowieso je kindje's hoofdje hoger dan jouw hoofd zodat je kindje niet onder het deken komt te liggen. Uiteraard je kindje niet op het randje van je bed, maar dat lijkt me logisch. Verder nog dit tot slot: dat je kindje lang(er) doorslaapt op kv is geen goed teken. Als moeder natuur had gewilt dat eten zwaar op de maag zou horen te liggen, dan hadden wij vrouwen wel zware shit als voedng gehad. De maagjes van onze kindjes horen nu ligt verteerbaar etente krijgen en horen vaak te komen drinken (oke, elk uur is wel heel vaak ) maaaaaar je kunt het ook zo zien: je kindje heeft het nu gewoon nodig!! En daarnaast: bedenk kok trots: iedereen slaapt en jij ligt midden in je nacht je kindje te knuffelen!! Da is toch een hele mooie gedachte midden in de nacht om je door de moeheid heen te slepen?? Succes en ik hoop echt voor je dat je wat aan de adviezen hebt en dat pak kunstvoer vanavond nog de container in mikt Jij hebt zelf het beste van het beste!! Daar kan geen pak kunstvoer tegen op!!
Ohja, ik las nogmaals je openingspost en 1 ding viel me op: soms slaapt ze kort en soms slaapt ze langer en 's nachts voed je veeeeel vaker. Hoeveel tijd zit er overdag max tussen? Ik zou met haar 'ritme' op haar in combi met jouw verzoek voeden! Elke max drie uur overdag aanleggen. Is ze dan nog niet wakker? Dan wakker maken en op jouw verzoek aanleggen. Op manier kun je ook je kindje een beetje proberen iets van een dag- en nachtritme bij te brengen.
Een warm bedje werkte hier ook veel beter dan een koud bedje en probeer haar tijdens de voeding (in ieder geval het begin van de voeding) wakker te houden. Kriebel bijvoorbeeld met je nagels over haar rug (ruggegraat) van onder naar boven tot in haar nekje. Hier zie ik zoontje dan meteen weer een klein beetje wakker worden, net genoeg om weer te gaan drinken.
Waarom mag ze niet bij jou in bed slapen? Ik voed mijn zoontje vanaf zijn geboorte bij mij liggend in bed, als ik heel moe ben. En dan vallen we samen heerlijk in slaap. Vaak drinkt hij dan af en toe nog een beetje na een tijdje. Zolang je geen drank of drugs gebruikt zal je echt niet op je kind gaan liggen hoor! En daarbij komt dat je onbewust de ademhaling van je kindje in de gaten houdt. Als ze zou stoppen met ademen, word jij wakker. Zie borstvoeding.com Verder sluit ik me aan bij Maartje!
Als je kunstvoeding geeft begin je met afbouwen technisch gesproken. Als jij doodmoe bent dan kan je kind niet naast je blijven slapen, maar normaal gesproken kun je best samen in bed soezelen. Te gevaarlijk is het alleen als jij of papa stoned of dronken bent of uitgeput. En ik hoop dat kind ook een papa in de buurt heeft die kindje in (goed voorverwarmd!!!) bedje kan leggen als jij neergevloerd ligt. Je maakt het jezelf so wie so al veel gemakkelijker als je de wieg van je kind naast je bed hebt staan. Dan hoeft papa ook minder ver te lopen. Wordt kind wakker, dan kan papa ook meteen zijn troostvaardigheden oefenen. Daarnaast: overdag als je kind slaapt, niet dingen gaan doen die je nog moest doen. Zelf ook gaan liggen en je ogen sluiten! Laat die vaat, die was en die stofzuiger maar aan andere over.
We slapen in een twijfelaar, en zijn bovendien allebei erg moe. Dus ik vind het gevaarlijk om er dan nog een kindje tussen te leggen. Ze mag natuurlijk wel lekker bij ons liggen als we nog wakker zijn. De kunstvoeding laat ik achterwegen nu. Ik probeer steeds aan te leggen als ze om eten vraagt. T blijft toch moeilijk... Ik weet dat je niet kunt overvoeden met borstvoeding, maar ze komt wel erg vaak... Hoe doen jullie dat met huilen? Kleine kindjes pak je in principe altijd op, maar als ik nou weet dat ze genoeg heeft gegeten, geen vieze luier etc., is in slaap laten huilen dan een optie? Ze valt namelijk steeds op mij in slaap, maar zodra ik haar neerleg is het huilen geblazen (ook met een verwarmd bedje). Ik wil haar niet 'verpesten' zodat ze straks helemaal niet meer in d'r eigen bedje kan.
Of jij in slaap laten huilen een optie vind, kun je alleen zelf beantwoorden. Wij hebben het in elk geval nooit gedaan en ze zijn nu ruim 2 en 4 en echt niet verpest hoor. Ze vallen heerlijk in slaap in hun eigen bedje. Kindjes hebben de behoefte om bij hun ouders te zijn, dat is alleen maar normaal. Door daar aan toe te geven "verpest" je je kindje niet, maar geef je wat nodig is.
Een kind van deze leeftijd kun je niet verpesten. Die kun je alleen maar de geborgenheid geven die het nodig heeft.