Reflux en bijvoeden!

Discussie in 'Voeding' gestart door pinklady77, 20 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pinklady77

pinklady77 Bekend lid

31 jul 2009
    671
    0
    16
    Mijn lieve kleine meid is nu ruim 5,5 maand. Ze drinkt 4 flesjes van 180x6.
    Er zit ruim 4,5 uur tussen elke fles. Als ik eerder de fles geef, gaat ze namelijk spugen.
    Nu geef ik in de ochtend fruit en dat gaat goed alleen gaat ze ineens weer spugen. Nu wil ik ook groente langzaam gaan introduceren, maar ben bang dat ze dan nog meer gaat spugen. Wat is wijsheid? 3 flesjes maken maar dan 210x7 en een daarvan met rijstebloem? Of de 4 kleiner maken?
    Graag jullie advies!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vooral zorgen dat er voldoende tijd zit tussen melk en bijvoeding. Minstens anderhalf uur, was hier de regel. Zoniet: spugen.

3. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Zijn 3 flesjes van 210/7 niet erg groot? Zou ze daar niet juist meer van gaan spugen?

Hier ook een meisje met reflux. We zijn afgelopen week ook begonnen met bijvoeding. We zijn begonnen met groente. Nu ze telkens na 4 uur na de groente erg onrustig. Zou ze krampen hebben door het eten? Of zou de reflux weer wat meer opspelen door de bijvoeding? Weet iemand hoe dit zit? We hebben a.s. donderdag weer contact met de kinderarts en zijn nu maar weer even gestopt met bijvoeding. Erg jammer want ze vind het erg lekker.

4. pinklady77

pinklady77 Bekend lid

31 jul 2009
    671
    0
    16
    Ze zijn idd wel groot, maar wel meer tijd tot de volgende fles. Hier is het zo als ik de flessen om de 4 uur geef, dat ze dan steeds meer gaat spugen.

Wij hadden ook problemen met de groente. De diëtist had ons geadviseerd daarmee te beginnen.. Na 2 weken proberen zijn we op haar advies weer gestopt. Na een paar dagen rust moesten we beginnen met fruit en dat gaat tot nu toe super! Vandaag zelfs een halve peer naar binnen zonder problemen..

5. pinklady77

pinklady77 Bekend lid

31 jul 2009
    671
    0
    16
    Ja, dat had ik ook gehoord en dat doe ik.
    Wat is het toch weer zoeken zeg.. Alles gaat totaal anders als bij de eerste.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Bij reflux is regel 1:beter vaker kleine voedingen dan minder en een grote plons (als je kv geeft).
    Dus naar 3 voedingen gaan is echt niet aan te raden..

7. pinklady77

pinklady77 Bekend lid

31 jul 2009
    671
    0
    16
    Thx voor je reactie zoe123!

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Flessen van 210/7 bij reflux is vragen om spugen. Eigenlijk zijn flessen van 180/6 al te groot voor een kind met reflux, dan moet je er met indikmiddel al een soort betonflessen van maken. Bij reflux is het beter om 8 kleine flessen te geven i.p.v. 4 grote. Als de flessen klein genoeg zijn om de maag niet vol te laten zijn zodat er geen druk op het maagklepje komt heb je veel minder of zelfs geen verdikkingsmiddel meer nodig vaak.

Je kind is nog niet eens 6 maanden, dus als je groente wilt geven, geef dat dan in plaats van fruit. En natuurlijk als je het pureert, de hapjes ook indikken met johannesbroodpitmeel.
    Potjesvoer is minder geschikt bij reflux, omdat het erg veel vocht bevat.

9. pinklady77

pinklady77 Bekend lid

31 jul 2009
    671
    0
    16
    Wij lopen bij een dietist ivm koemelkallergie en ik moest van haar eigenlijk al met bijvoeden beginnen bij 4 maanden.. Wij hebben het zelf wat later gedaan en begonnen met groente (ook op advies v dietist) Dit was een ramp, dus een stopweek en nu fruit en dat gaat goed. Ik maak alles vers en pureer het en idd dik ik het in met jhbpm. Het cb kwam gister zelf met het idee van 3 flessen, maar dat wil niet zeggen dat ik dit doe. Als ik haar meer kleine flesjes geef dan spuugt ze juist meer! Dus ook die theorie gaat hier niet op.

10. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Bijvoeding is net goed in het algemeen voor reflux. Een maagje gevuld met pap loopt minder snel over dan een maagje gevuld met melk... Maar ga niet proppen, laat haar gewoon aan haar ritme eten. Zeker 1,5 uur min tussen de fles en het fruit laten en niet te veel tegelijk, beter kleine beetjes. Groenten zijn minder zuur dan fruit en worden vaak beter verdragen dan fruit.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bijvoeden voor 6 maanden kan de reflux verergeren! Daarom moet je juist bij reflux erg voorzichtig zijn met het introduceren van vast voedsel. Vaak gaan reflux en allergie hand in hand, en juist bij allergie is de kans op slecht reageren op vast voedsel veel groter.

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Sluit me aan bij de rest.
    En rijstebloem maakt ook niet uit, aangezien dat in de maag weer dun wordt... dus alsnog omhoog komt!

13. pinklady77

pinklady77 Bekend lid

31 jul 2009
    671
    0
    16
    Ik snap dat bijvoeden de reflux kan verergeren (ik weet wat reflux inhoud) en dat mensen vinden dat je na 6 maanden moet beginnen met bijvoeden moet iedereen zelf weten. Ik ben nu eenmaal begonnen en vraag alleen om een tip en hoe jullie het hebben gedaan.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou eerste tip was al om niet en en te oen, maar of of. Lijkt me het handigst als grote flessen je het beste bevallen en je geen tijd hebt voor meer dan 5 eet/drinkmomenten op een dag.

15. pinklady77

pinklady77 Bekend lid

31 jul 2009
    671
    0
    16
    Bedankt dirksmama voor alle tips.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Is Rapley niet wat voor jullie?
    Dan kan je kindje zelf bepalen hoeveel hij eet :)

Hier zoon met reflux (had hoor,hij is al 2,5).
    Wij zijn rond de 6 maanden begonnen met bijvoeding.
    Een combi van prakjes en Rapley.
    Eigenlijk hebben we het heel rustig aan gedaan,ook al was het advies om echt versneld te beginnen.
    Rijstebloem zou ik overslaan. Sommige kindjes krijgen er ook krampjes van.Nog even en dan kan je gewone pap geven.

Toch vraag ik me af, hier had eten verder eigenlijk geen invloed op het spugen.
    Toen zoon de juiste medicatie kreeg was het spugen grotendeels over.
    Wat gebruiken jullie? :)

17. pinklady77

pinklady77 Bekend lid

31 jul 2009
    671
    0
    16
    @zoe123, onze kinderarts wil geen medicatie geven. Ik heb daar maanden op aangedrongen, maar ze schrijft niks voor. Ik moet ook echt 4,5 uur tussen de fles laten. Ik had vandaag een keer 4 uur tussen de flessen en hoppa het was spugen. Het enige wat ik doe is indikken met jhbpm. Ik heb geen rijstebloem, ga ik ook niet gebruiken. De diëtist geeft ons met een half jaar neocate spoon. Is een soort van papje van de melk die ze nu krijgt, neocate. Nu ik haar alleen fruit geef kan ik haar geheid omkleden als ze een paar uur later de fles krijgt. Ik ga dat rapley eens proberen met het fruit.
    Dank je wel!

18. Vicki1991

Vicki1991 Actief lid

4 dec 2012
    207
    0
    0
    Nederland
    IK sluit me ook even aan dit topic,
    Ik heb ook een kindje van 6 maanden die ook reflux heeft. Hij krijgt nexium ervoor en werkt echt veel voor hem hoor, geen zuur huiltjes meer en een stuk minder spugen. Wij zijn met 4 maanden al begonnen met potjes geven want hij was een heel hongerige baby en ging prima hoor, nog steeds prima, hij neageert de groente in de begin en dus gaf ik alleen maar fruit en dat ging echt super goed, Nu ook met de groente gaat het harstikke goed. Hij kan niet genoeg van krijgen, er komt pap wel eens om hoog maar de groente enzo blijft omlaag hoor. Ik zou het echt aan raden om nog een keer over het spugen te klagen bij je kinderarts.

Wij zijn trouwens nooit naar de KA geweest, ik ben door de cb naar de HA gestuurd en zij had de KA opgebeld en zeide dat ze een kindje had voor haar zitten die reflux had en vroeg of zij zelf medecijn toe mocht schrijven en KA vond het best. Zo een opluchting was het. Eerste maanden aan de medicatie ging goed dan leek het na de 3de maand weer slecht te gaan maar het verscheen slijm te zijn aan zijn longen en niet de reflux ie erger word.

19. pinklady77

pinklady77 Bekend lid

31 jul 2009
    671
    0
    16
    Ik ben gewoon dezelfde flessen blijven geven naast fruit en het spugen werd erger. Ik geef nog geen groente, daar begin ik volgende week mee. Ik ben wel 2 flesjes kleiner gaan maken en het spugen wordt minder.
    Nu krijgt ze,
    7.30 180-6
    9.30 fruit
    12.00 150-5
    16.30 150-5
    21.00 180-6

Als ik groente ga geven dan wordt de fles van 16.30 nog wat kleiner als ze weer erger gaat spugen..

20. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat al veelvuldig gezegd is:

Vaker kleinere flessen

Vervolgens lang rechtop houden (zeker een half uur).

Heeft ze ook last van zuurbranden? Zoveel spugen kan erg pijnlijk zijn voor de slokdarm. Huilt ze veel, slaapt ze slecht, kreunt en overstrekt ze zich? Allemaal redenen om naar de kinderarts te gaan en medicatie te eisen.

Verder is fruit zuurder dan groente.

Ik zou ook voor stukken gaan; een stronkje broccoli of reep courgette in haar hand geven. Dan kan ze zelf aangeven wanneer ze vol zit. Dit signaal komt veel natuurlijker binnen dan bij happen prak of pap.

En goed rechtop laten zitten in een kinderstoel! Niet half rechtop (en dus half onderuitgezakt) in wipper of op schoot.

Bedje onder hoofdeinde ophogen, op buik of zij laten slapen.

Succes!

Deel Deze Pagina