Zijn nu een maand bezig met fruit en groente en ze knoeit nog zo gigantisch veel. Ze duwt heel veel naar buiten met haar tong en tong zit ook in de weg. Ze houdt m niet onder de lepel zeg maar. Daarnaast brabbelt ze heel weinig. Ze blaast veel op haar tong en af en toe komt er aaaaa uit, maar verder vind ik haar erg stil. Omrollen doet ze wel maar altijd naar dezelfde kant. Ik ga t bij t volgende bezoek aan t cb aankaarten maar vroeg me af of iemand dit herkent. Het eten zou nu toch wel s makkelijker moeten gaan? Ik herken het ook totaal niet van m'n oudste dochter. Die at bijna gelijk goed, rolde alle kanten op en brabbelde ook veel meer.
Eten van een lepeltje is motorisch gezien best lastig en niet alle baby's kunnen dat al vroeg. Gemiddeld is een baby met 6 maanden klaar voor bijvoeding, sommige baby's eerder, en sommige baby's later. Kan dus best dat ze aan eten gewoon nog niet toe is. Mijn oudste dochter was er pas met ruim 7 maanden aan toe. Verder dat omrollen, niet brabbelen, herken ik ook van mijn oudste dochter. Die ging met 8 maanden pas omrollen en met 13 maanden pas brabbelen en dat is helemaal goed gekomen. Baby's zijn nu eenmaal eigenwijs en ontwikkelen zich niet altijd netjes volgens schema . De één loopt wat voor op gemiddeld en de ander wat achter en dat is heel normaal, anders krijg je geen gemiddelde . Dus ik vind het niet zo zorgelijk eigenlijk.
Qua eten mag ze nog lekker proeven en knoeien; het is echt nog bijvoeding, melk blijft het belangrijkste. Je kan proberen het eten anders aan te bieden, bv een stuk rijpe peer in haar hand waar ze aan kan sabbelen en knabbelen, ook goed voor de mondmotoriek. En een keer een broodkorstje, soepstengeltje, ook prima oefen-voedsel! Verder qua brabbelen klinkt ze ook echt niet anders dan andere kindjes hoor, lekker laten oefenen! Klinkt alsof ze heeft ontdekt dat ze met haar tong dingen kan, lekker laten gaan. Binnenkort ontdekt ze vast dat ze kan gillen
Ze is zes maanden??? Denk dat je een beetje overbezorgd bent Hier ook maar weinig gebabbel en nog moeite met de lepel. komt vanzelf
Mijn zoontje had/heeft ook problemen met eten. Wat je eens kunt vragen aan het CB, is of zij het probleem ook zo zien en of je dan prologepedie kunt krijgen. Zij kunnen je dan wel verder helpen.
Ik vind ook dat je een perfect normale baby hebt hoor Veel baby's hebben in het begin met omrollen een voorkeurskant. Knoeien doen ze ook allemaal. En brabbelen? Mijn oudste gaf op die leeftijd ook geen kik en loopt nu behoorlijk voor qua taal. Het zegt allemaal nog helemaal niks. Misschien was je oudste gewoon snelker dan gemiddeld?
Herken het wel. Eten was eerst ramp alles ging naar buiiren stukjes kokhalsde van... Maar ze eet nu de laatste tijd als bouwvakker. Hier babbelt ze nog steeds niet veel aaaah uuuuh whaaa en pffff/rrrr daar houdt het echt mee op. dus daar geen advies in... Kan der alleen weinig aan doen
Doe even. Het kind is net 6 maanden! Hadden wij met ons allen hier ook naar prelogopedie gemoeten zeker. Finley brabbelt ook maar net en Aiden at op die leeftijd ook nog niet goed van een lepeltje. Dat is na een paar maanden vanzelf goed gekomen. Niet elke baby volgt keurig de richtlijnen. Sterker nog, de meesten wijken wel iets af. En het CB....tja.....die hebben ook niet alle wijsheid in pacht, sorry.
Tjees je kindje is 6 maanden. Je bent overbezorgd meid. En dan dat advies van prologopedie,whaaah Dit is misschien voor kinderen met ernstige afwijkingen zoals een lipspleet maar niet voor een gezond kind.Verzin je toch niet pfff
Meis. het komt vast goed. onze dochter was veel sneller dan onze zoon. ieder kind zijn eigen tempo....
Bedankt allemaal! Ik ben inderdaad wat overbezorgd denk ik. Bij m'n 1e had ik dit veel minder. Misschien komt t omdat we een kindje hebben verloren. Bang dat zij nu iets mankeert. Ik wacht t wel gewoon af
Lieve luvv.. Geniet!! Geniet van je kindje, ze doet het echt gewoon goed! Fem is 11 maanden en kletst nu, sinds 2 maanden de oren van mn hoofd. het duwen met dr tong is juist een goede oefening! Mondspieren oefenen, tong beheersing..
helemaal mee eens. Mijn kinderen waren al 6 maanden voor ze überhaupt bijvoeding kregen. Zou het lepeltje eens wegleggen en gewoon een stuk groente of fruit voor haar neus leggen, gewoon laten spelen en ontdekken.
Een beetje meer respect voor mijn reactie mag wel eigenlijk.... Mijn zoontje heeft dus behoorlijk veel problemen gehad met eten en een beetje hulp is dan erg fijn! De prelogopedie is begonnen met 7 maanden (volgens mij) en met 8.5 maand at hij eindelijk een fruithapje. 2 dagen voor zijn 1e verjaardag at hij voor het eerst brood. Nog steeds weigert hij de melkproducten, zo gauw het in zijn mond komt, heeft hij het door en spuugt het uit. Een kindje moet het zelf leren, dat is waar. Maar ons als ouders gaf het veel steun, omdat bevestigd werd dat we het goed deden. Bij mijn zoontje werd meteen ingegrepen omdat hij nooit wat in zijn mondje stopte, ook geen speelgoed o.i.d. en dat is opvallend. Nu wordt regelmatig gesuggereerd dat hij hypersensitief is in zijn mondje en dat kan een hoop problemen verklaren.
Respect voor jou, maar dat betekent nog niet dat dat voor elke jonge baby geldt! Je geeft namelijk wel het advies, terwijl de kans het grootst is dat er niks aan de hand is met het kindje van TS. Bovendien beginnen ook veel ouders pas met 6 maanden met bijvoeding wat het kindje dan nog moet leren eten. Moeten die allemaal direct dan maar advies inwinnen bij de prologepedist? Je advies is kortgezegd erg voorbarig en je kunt er mensen onnodig bang en ongerust mee maken. Ik begrijp dat het uiteraard niet je bedoeling is en dat je misschien ook erg voorzichtig bent, omdat het je kindje is overkomen.
Volgens mij geeft hetlichtje alleen maar aan dat als TS zich zorgen maakt, ze het even moet bespreken op het CB. Als die dan het probleem herkennen, kan er prelogopedie gestart worden. Dat is wat anders dan dat zij zou zeggen dat het kindje van TS prelogopedie nodig heeft. Dat heeft ze namelijk helemaal niet gezegd. Ze adviseert enkel de zorgen met een professional te bespreken en dat lijkt mij toch een prima advies. Beter dan al die moeders die reageren dat er heus niets aan de hand is. Dat weet je helemaal niet vanaf een schermpje, met de weinige info die TS geeft. Ik vind het advies van hetlichtje dus veel meer hout snijden dan al die mama's die zomaar roepen dat er niets aan de hand is.
Ik denk dat er niks aan de hand is en inderdaad bij zorgen even bespreken op het CB (niet alles is handig wat ze zeggen, maar wellicht heb je er wel wat aan). Mijn dochtertje is bijna 9 maanden, wel prematuur geboren dus in haar doen en laten ook nog in veel gevallen functionerend in haar gecorrigeerde leeftijd.... maar die begint nu pas met omrollen en inderdaad nog maar aan 1 kant. Ik heb wekelijks fysio, maar dit komt omdat ze 1 kant bijna niet gebruikt. Ik heb zelf een medisch probleem met mijn spieren (naast nog wat andere zaken) dus daarom staan we extra onder controle. De fysio laat mij de kant waar ze niet naar omrolt extra oefenen. Ik help haar dus met omrollen naar de andere kant, zodat ze ook voelt dat ze 2 kanten heeft. Kun je makkelijk zelf thuis oefenen. Ze was wel een hele vlotte eter, maar eigenlijk eet ze pas de laatste maand echt met een open mond (zonder tong). als ze iets nieuws krijgt komt die tong er weer bij... is ook een mechanisme om (nieuwe) dingen te proeven, gaat vaak vanzelf... geen zorgen maken dus!