Sinds een paar dagen wil Tim zijn laatste fles (die we meestal ergens rond 21:00 gaven) niet meer hebben. We schatten in dat hij dusdanig zoveel van bijvoeding krijgt, dat hij er niet meer behoefte aan heeft. Maar ik ben er een beetje onzeker over, omdat hij last heeft van obstipatie (daarvoor ook aan de medicatie is) en een fles is toch vocht en dat is bij hem wel van belang. En water/thee/diksap drinkt hij nog niet dusdanig genoeg van dat het de vocht kan vervangen. Dus kunnen jullie met me meedenken? Het is tot nu toe zo ongeveer: - 6:45 - forlax (in 50 cc water) en daarna een fles van 200. Gaat soms wel op, soms laat hij 50 cc staan (soms zelfs 100). Hij wil geen pap. - ergens in de ochtend, afhankelijk van zijn slaapje fruit met wat water, vaak maar iets van 50 cc, meestal minder - rond 11:30 een boterham met daarna een fles van 200. Laat meestal 50 cc staan, maar gaat soms leeg - rond 16:00 een fles van 200. Gaat eigenlijk altijd wel leeg - 17:30/18:00 groente met wat drinken, vaak maar iets van 50 cc, meestal minder - 21:00 fles 200. die laatste fles wil hij niet meer, ook niet als ik hem vroeger geef of als ik het later geef. Hij zal wel genoeg eten over de dag schat ik in, maar hoe kan ik het dan het beste aanpakken om over te gaan op 3 flessen en toch te zorgen dat hij voldoende vocht krijgt? Hoeveel cc opvolgmelk moet hij nu sowieso krijgen? Ik lees overal verschillende hoeveelheden, van 300 cc tot 500 cc.
Beste Maia, Kan je even aangeven hoe oud je zoontje is en hoeveel kilo hij weegt op dit moment? Groet, Saskia
Beste Maia, Bedankt voor je reactie. Wanneer je zoontje 7 maanden oud is, is het belangrijk dat hij minimaal 500 ml opvolgmelk per dag krijgt. Ook al drinkt je zoontje de flesjes niet helemaal leeg hij komt daar in elk geval wel aan. Gemiddeld nemen de kindjes nog 3 à 4 flesjes per dag bij 7 maanden. M.b.t. vocht geldt de volgende regel: per kilo lichaamsgewicht is 150 ml vocht nodig. Omdat uw kindje al ruim 8,5 kilo is heeft hij dan ongeveer 1275 ml vocht per dag nodig. Zoals u aangeeft is uw kindje niet zo'n makkelijk drinker en komt hij niet aan deze hoeveelheid vocht met deze tussendoortjes. Op dit moment zou het daarom wel aan te raden zijn om dat laatste flesje nog te geven i.v.m. de vocht voorziening. Te weinig vocht kan inderdaad meespelen bij obsitpatie klachten. Probeer meer vocht aan te bieden tussendoor. De meeste kindjes drinken op deze leeftijd nog makkelijker uit een flesje Het is niet zo dat uw kindje teveel tussendoortjes krijgt maar mogelijk heeft hij toch last van de obstipatie, waardoor hij ook zijn flesjes niet leeg drinkt. Daarom adviseer ik je eigenlijk contact op te nemen met het consultatie bureau om het even te bespreken. Helaas heb ik verder geen aanvullende tips voor je. Je kan een flesje niet opdringen. Sterkte in elk geval. Groet, Saskia
bedankt voor de reactie in elk geval! het heeft zichzelf een beetje geregeld, door de 3 flessen drinkt hij ze weer een stuk leger dan dat hij deed, blijft nu vaak maar 10-20 cc over i.p.v. ruim 50-100 dus hij krijgt voldoende binnen lijkt me. En hij begint water erg lekker te vinden. Dus ik ben eigenlijk vanzelf weer gerustgesteld. In elk geval bedankt voor het meedenken.