Voeding 6mnd

Discussion in 'Voeding' started by Siets1982, Jan 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Siets1982

Siets1982 Lid

Apr 4, 2012
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Graag jullie hulp voor onze zoon van 6mnd, want wij komen er niet meer uit.
    Hij kreeg tot vorige week 180/6 om ongeveer 8, 11, 14, 18 en 21u (laatste fles met schep rijstebloem).
    Van het cb mochten we niet eerder dan 6mnd beginnen met bijvoeding (proberen) en nu hij zo oud is moeten we ineens drastisch over op fruit, groente, brood en 4 flessen (hij weegt 6940 gram bij 66,5 cm, dus iets aan de lichte kant).
    Onze planning was:
    7.30u fles 180/6;
    10u fruit;
    11.30u 1/2 sneetje brood + fles 180/6;
    15u fles 180/6;
    17.30u groente;
    19.30u fles 180/6 + schep rijstebloem

We hebben het al wat geprobeerd, maar hij krijgt nog zo weinig fruit en groente binnen (brood geen probleem) dat ie dan nog steeds honger heeft. Ik heb dan de neiging om hem wat bij te voeden met de fles, maar zo went ie daar toch alleen maar aan? En we hebben nu opvolgmelk 2 en daar mag je toch ook maar max 24 schepjes van geven?

2. Koon

Koon Niet meer actief

Het schema ziet er prima uit.

Alleen ik zou het wat rustiger opbouwen. Na 6 maanden ineens hup alles omgooien is voor je kindje niet prettig. Laat hem rustig wennen.

Wij zijn al 1,5 maand bezig om te wennen (!) aan groente en fruit. Het is maar BIJvoeding, melk is het belangrijkste.
    Ons zoontje krijgt nog helemaal geen brood.
    Vanochtend heb ik voor het eerst rijstebloem gegeven, dus wij gaan rustig opbouwen naar de granen toe.

Van de opvolgmelk mogen ze inderdaad max 4 flessen van 180/6. Zo lang je zoontje behoefte heeft aan 5 flessen zou ik dus nog nr 1 voeding blijven geven.
    Jouw zoontje is inderdaad licht en klein (in vergelijking met ons zoontje tenminste 8,4 kg en 70 cm), maar ieder kindje volgt zijn eigen curve.

Ik ben ook aan het stoeien met de voeding, want mijn zoontje slaapt nog zo veel dat ik bijna niet aan de bijvoeding toe kom. Vandaag begin ik met fruit en groente en daarna de fles ipv andersom. Ik ben heel benieuwd, want hij is, denk ik, te ongeduldig om van een lepeltje te eten als hij honger heeft.
    Uit bed = fles, zit zo in zijn systeempje.

3. sjak

sjak Niet meer actief

Waarom blijf je nog niet even op voeding nr 1 totdat hij wat meer eet? Ze gaan vanzelf flessen laten vallen als ze genoeg krijgen.
    Met zes maanden gaf ik;
    8.00 180/6+granenpap
    10.00 fruit
    12.00 180/6
    15.00 180/6
    17.00 groente
    19.00 180/6

En het is niet MAAR bijvoeding het is voeding, (tussen maand 4 en 6 is het maar bijvoeding) waar ze aan moeten wennen en wat goed voor de voedingsstoffen is, melk is belangrijk, maar normaal leren eten ook!
    Met 6,5 maand ben ik de vierde fles om 15.00 gaan vervangen door Griekse yoghurt.
    Maar hier op het cb, mag je gewoon met vier maanden langzaam aan beginnen met bijvoeden.
    Mij. Dochter is bijna 7,5 maand en eet bijna geen brood nog, ze vind het vreselijk. Probeer je kindje te volgen met wat hij wel en niet wilt.
    Succes.

4. Koon

Koon Niet meer actief

Maar je hoeft niet ineens de hele voeding om te gooien met 6 maanden. Er zijn kindjes die met 6 maanden pas beginnen met BIJvoeding en dan hoef je ook niet eens boterhammen en hele maaltijden te gaan geven.
    Laat ze lekker rustig wennen, het komt allemaal vanzelf goed hoor. Normaal leren eten doen ze echt wel, als je je gezonde verstand gebruikt.

5. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Wat raar dat ze eerst willen dat je pas met 6 maanden gaat wennen en dat ze dan inees verwachten dat je kindje meteen een hoop groente, fruit en brood eet.

Gewoon lekker rustig aan laten wennen, hij gaat er vanzelf meer van eten en dat kan best snel gaan. Dan worden die flessen vanzelf wel minder. Nu mogen ze ook gewoon die flesvoeding nog hebben... Je kindje is ook nog eens aan de lichte kant zeg je dus dan zou ik me geen zorgen maken over wat meer flesvoeding

DAT JE VAN OPVOLGMELK MAAR MAX 24 SCHEPJES MAG GEVEN IS EEN MISVATTING. IK WEET NIET WAAR HET VANDAAN KOMT MAAR IK HAD ME OP DIT FORUM OOK "BANG" LATEN MAKEN DAARDOOR OMDAT MIJN KLEINE OOK NOG MEER MELK DRINKT MAAR DE VOEDINGSDESKUNDIGE VAN NUTRICIA, DE ARTS VAN HET CB EN DE VERPLEEGKUNDIGE VAN HET CB GEVEN ALLEMAAL AAN DAT DE MAX GEWOON EEN LITER BLIJFT.

dit even met grote letters omdat ik wil dat het op valt. Er wordt hier zo stellig door iedereen beweert dat 24 schepjes de max zou zijn dat iedereen het blijkbaar van elkaar over heeft genomen, het hele forum staat er vol van als een "bekend feit" maar het is dus niet waar!

6. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Wat wel een feit is, is dat het schepje van de opvolgmelk groter is.

7. Siets1982

Siets1982 Lid

Apr 4, 2012
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    #7 Siets1982, Jan 10, 2013
    Last edited: Jan 10, 2013
    Bedankt voor jullie reacties!
    Vandaag is toevallig de eerste keer dat hij het zonder problemen (honger) red tot aan het brood. Heb vanochtend een klein schepje rijstebloem door zn voeding gedaan een een stukje liga door zn fruit.
    Of zou dit te veel van het goede zijn? Brood was wederom geen probleem, hij had er zelfs lol in.
    Bij ons zit het ook in het ritme uit bed=fles, dus misschien dat dat een reden is waarom groente en fruit nog niet zo'n succes is. Maar ja, lepeltje in de mond (behalve voor vit) is ook erg wennen natuurlijk.
    Cb zegt trouwens ook tm 4 jaar doorgaan met vit d, terwijl in boekje van kraamzorg en van cb zelf staat vanaf 6 mnd niet meer nodig/ afhankelijk van hoeveelheid kunstvoeding...

8. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Iemand zei me laatst dat dit niet zo is maar ik weet het nog niet uit ervaring. Maar waaom dan niet gewoon het schepje van 1 gebruiken?

En als dit zou zijn dan zou het inderdaad logisch kunnen zijn dat je er minder schepjes van mag geven, maar dan zouden cb en voedingsdeskundige dit toch ook weten en inderdaad aangeven dat ze minder schepjes mogen? Ik geloof er dus niet zo in....

9. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hier geprobeerd, dus hier wel uit ervaring en geloof me, hij is echt groter. Zal vast hele logica achter zitten. Och, ik heb gewoon langer de 1 gegeven want zoveel verschillen de ingredienten niet, ben overgestapt op 2, heel eerlijk, omdat dit nog wel eens in de aanbieding is.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Vitamine D is zeker tot 4 jaar! 6 maanden is echt veeeel te kort. Ik weet niet waar ze die informatie vandaan halen, maar is behoorlijk verouderd denk ik.

En de beste manier om met bijvoeding te starten is inderdaad het als BIJvoeding te zien. Dus hem laten bepalen hoeveel hij eet, en daarna nog een flesje geven. Je zal zien dat mettertijd hij steeds minder uit de fles wil, tot hij hem zal laten vallen. Kinderen kunnen dat heel goed zelf aangeven.

Het is heel normaal dat hij nog melk blijft drinken. Bied hem gewoon bij elk voedingsmoment ook een flesje aan en laat hem zelf bepalen hoeveel hij eet. Anders krijg je alleen maar krampjes en hij moet nog groeien van melk. Niet van een paar lepeltjes fruit.

11. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Dan zal de samenstelling idd zo zijn dat er weer net iets meer poeder in moet. Ingewikkeld gedoe, haha.

12. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ja, waardoor je dus met minder schepjes aan de max zit. Inderdaad ingewikkeld! Maar heel anders is het dus volgens mij echt niet hoor, vergelijk de ingredienten maar eens.

13. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Dat ben ik dan weer niet met je eens... Dat zou er op neer komen dat die 24 schepjes wel kloppen en de proffessionals beweren van niet, dat zou raar zijn.

Ik denk dat de samenstelling van de melk dan iets lichter is zodat je er meer van moet gebuiken.

Hoe dan ook blijft de max een liter voeding (heb met hun nooit over aantal schepjes gesproken).

Share This Page