Wanneer koemelk en wat is het verschil met opvolgmelk?

Discussie in 'Voeding' gestart door maartje84, 3 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik lees wisselende dingen over vanaf wanneer een kindje ipv flesvoeding of gewoon de borst gewone koemelk mag drinken.

Voorlopig blijf ik nog wel ff de borst geven, maar ik was wel benieuwd hoe oud mijn dochter moet zijn als wanneer ik stop met BV geven, ik niet opvolgmelk hoef aan te schaffen.
    Daarnaast: wat is het verschil tussen opvolgmelk en koemelk/karnemelk (yak!!)/yoghurt?? Is dat alleen de prijs en dat er vitamine D doorheen zit of zie ik nu wat over het hoofd??

Ik heb namelijk helemaal niets met KV en hoop eigenlijk als ik stop met BV geen ''gekke'' pakken te hoeven kopen...

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Met 10/11 maanden mag je over op koemelk.
    Yoghurt mag vanaf een maand of 7. Je kunt dan dus eventueel een bv vervangen door yoghurt of karnemelk.
    Verschil tussen melk 3 en gewone koemelk is niet zo groot.

3. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanmiddag op die vraag bij het CB antwoord gekregen dat ze tot 12 maanden bv of kv moeten hebben. Volle yoghurt mag vanaf zo'n 7/8 maanden.

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bedankt voor jullie antwoorden.
    Is het dan puur commercieel dat er allemaal opvolgdingen bestaan??
    Verbaasd me op zich niets, maar ik hoor zoveel mensen om mij heen die nog heel lang opvolg dingen kopen. Zijn dat dan mensen die 'er in stinken'? Of heeft het nog wel een voordeel boven gewone melk of yoghurt??

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik ben ook zo'n sukkel die nog kv geeft, 's avonds een flesje. Dat is er zo ingeslopen in de hoop dat ze er wat beter op ging slapen, en voorlopig is het maar onderdeel van het slaapritueel. Al bouwen we het wel wat af door het te verdunnen, ook omdat ze niet zoveel drinkt overdag.

Als ik op het pak (biobimlac 3) kijk zie ik dat er naast melkbestanddelen dikmakers (zetmeel, olie), zoetmakers (fruit, maissuikers) vitaminen, ijzer en mineralen in zitten. En iets van probiotica? Bifidobacteriumcultuur.

Al met al best anders dan koemelk lijkt mij. Het lijkt me vooral wat "zwaarder" dan gewone koemelk, precies wat we nodig hebben voor de nacht ;) Al heb ik geen idee of ze het minder goed zou doen zonder. Durf het voorlopig even niet uit te proberen, want ze heeft net weer eens een nachtje doorgeslapen :D Maar ik wil er best wel vanaf hoor!

Overigens maakt zo'n enkel flesje niet veel uit voor de kosten, het is wel duur, maar we doen er lang mee.

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zoals anderen al hebben geantwoord: gewone melk vanaf 10-11maanden en yoghurt dus wat eerder.
    Die opvolgmelk nr 3 (en verder) is inderdaad puur commercieel. In principe hebben ze dat niet meer nodig en kunnen ze prima af met gewone (koe)melk...tenzij allergie natuurlijk.

7. Bri

Bri Niet meer actief

nou ja, erin stinken.... opvolgmelk heeft een hogere voedingswaarde dan koemelk, maar kinderen die normaal eten en normaal groeien, hebben die helemaal niet nodig. Alleen hele kleintjes en kinderen die echt slecht eten, zouden nog wel eens baat kunnen hebben bij het extra dat opvolgmelk te bieden heeft.

Wij zijn met 11-12 mnd langzaamaan overgestapt op koemelk. Bij 9 mnd yoghurt en kaas geïntroduceerd en 2 mnd daarna dus melk. Dat is een heel rustige introductie, geschikt voor kinderen met een verhoogde kans op voedselallergie (maar geen geconstateerde koemelkallergie).

Deel Deze Pagina