Dochter heeft gisteren en vandaag voor het eerst wat hapjes groente gehad. Tot onze grote verbazing deed ze vanaf het moment dat ze het lepeltje zag haar mond wagenwijd open en vond het heerlijk. Ze at het ook echt gewoon op ipv het terug te duwen met de tong (wat ik meestal zie bij kleine baby's haha). Nu heb ik haar een paar hele kleine hapjes gegeven, maar ze had er duidelijk wel meer gewild. Ik heb de hapjes ná de fles gegeven dus echt honger kon ze toch niet hebben. Maar goed, vandaag dus weer hetzelfde. Ze vond het hartstikke lekker en lustte wel meer hapjes. Nu ben ik van mening dat het nu eerst is om aan de smaakjes te wennen en absoluut niet als "maaltijd" of flesvervanger en ik wil haar dus eigenlijk niet te grote hoeveelheden geven, maar hoe bouw je zoiets op? Moet ik haar gewoon een paar hapjes geven dagelijks of toch iets meer kijken naar hoeveel ze zelf wil?
de regel is altijd, jij bepaalt wat je kleine eet en je kleine bepaalt hoeveel er gegeten wordt. hier bieden we aan net zo lang tot de kleine aangeeft niet meer te willen. dat gaat prima.
Cygnet: Mijn dochter is vier maanden. (Overigens hoef ik niet de 4 of 6 maanden discussie voordat iemand zich genoodzaakt voelt om hier weer een beroep op te doen. Ik ben zelf van mening dat onze dochter er prima aan toe is om wat eerste smaakjes te proeven en ben op de hoogte van alle voor- en tegenargumenten wat het introduceren van vast voedsel met 4 en 6 maanden betreft) Maar haar leeftijd is wel voor mij de reden om te twijfelen over de hoeveelheid want ik wil niet dat het al een voeding gaat vervangen.
Wij hebben precies hetzelfde. Vorige week zondag begonnen en gewoon gegeven tot ze niet meer wilde. Ze at dus gewoon na 1 dag het hele bakje leeg! Maar na een week toch ineens last van moeilijke ontlasting, zou dat dan alsnog van de wortels komen?
Met vier maanden zou ik het voorlopig nog even op een paar hapjes houden, omdat het nog geen melk mag gaan vervangen. Leuk dat ze het zo lekker vindt!
Ik zou het ook op een paar hapjes houden bij 4 maanden. Het mag inderdaad nog geen fles gaan vervangen... Als je nou bijv 3 dagen iets hebt geprobeerd en dat gaat goed, dan kun je de volgende keer al weer wat meer geven. Maar anders heb je inderdaad toch kans dat ze last krijgt van haar darmpjes. @Miekjepiekje: dat kan inderdaad van worteltjes komen! (maar niet specifiek worteltjes, maar alle soorten groenten en fruit als je hiermee start) Evt paar drupjes olijfolie toevoegen aan het hapje?? Maar Yummy: wat goed dat ze het al meteen zo goed door heeft.. zie me hier af en toe nog kloten met dat lepeltje om er maar iets in te krijgen! (totdat we Rapley gingen proberen -> mevrouw wilde het zelf doen!)
Wij geven ca een uur na de fles. Dan bepaalt ze zelf hoeveel ze eet. Gaat prima, na een tijdje houdt ze haar mond stijf dicht! Ze helpt vanaf dag 1 zelf mee met de lepel, heel schattig.
Wat leuk dat je dochter al echt hapte! Wij zijn gisteren ook begonnen met het eerste hapje wortel, ook met 4 mnd. Gisteren 5 lepeltjes aangeboden en toen was ze er klaar mee, en volgens mij heeft ze alles er uit gewerkt. Ze keek er ook erg vies bij, wel leuk voor de foto's. Vandaag weer 5 lepels aangeboden en ze heeft er denk ik 1,5 doorgeslikt. Tussendoor steeds lachen, dus ze vond het blijkbaar wel leuk.
Wij zijn ook met 4 maanden begonnen met bijvoeding. En ze vond het ook meteen geweldig en deed goed haar mond open. De eerste dagen alleen groente gegeven, ze zal zo'n 50 gram eten. Later ook fruit gegeven. Dat vindt ze helemaal lekker. Zal ze zo'n 100 gram van eten. Alles vers trouwens. Ze laat geen flessen staan en heeft geen last van haar darmpjes..
Ik gaf het tussen de 2 flessen door. Hier begonnen met paar hapjes om te kijken of ze er niet op reageerde en toen ik dat zeker wist gewoon hoeveel gegeven waar ze zin in had
Van 4 tot 6 maanden gaf ik wat hoeveelheid betreft gewoon hoe het uitkwam (alles kwam altijd op). De ene keer een geprakte banaan, de andere keer een potje olvarit groente etc. Restjes bewaren vind ik zo'n gedoe.
Beste is om uur pauze tussen hap en fles aan te houden. Zolang ze niet minder gaat drinken, naar behoefte geven.