Wij willen komende winter naar de bergen gaan, niet om te wintersporten maar gewoon "om het eens mee te maken", wandelen, sledetocht enz. Zijn al vaak in de zomer in Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland geweest maar nooit in de winter. We zouden dan wel echt de Alpen in willen, geen Sauerland of Ardennen. Lang durfde mijn vriend niet ivm winterse wegomstandigheden, maar inmiddels heeft hij 4-seizoenenbanden en wat meer rij-ervaring. Met mijn auto gaan is geen optie (te klein) en hij rijdt graag zelf in zijn auto. Trein of vliegtuig willen we niet. Maar...nu lezen we over sneeuwkettingen en dat blijkt vlg internet heel ingewikkeld te zijn om die te bevestigen zo dat je banden niet beschadigen en ze goed blijven zitten. Vriendlief twijfelt nu of we toch niet beter thuis kunnen blijven. Hij is bang dat zijn banden kapot gaan, heeft iets gelezen over remkabels die beschadigen als sneeuwkettingen niet helemaal goed zitten waardoor de remmen niet meer zouden werken??? Ik kan me niet voorstellen dat het echt zo'n ellende is. Legio mensen rijden toch vanuit NL naar wintersportgebieden die hier in NL geen sneeuwkettingen hebben? Kan iemand ons vertellen hoe dit zit, of het echt zo moeilijk is?
Sneeuwkettingen opleggen is inderdaad een kunst. Vaak zeggen of denken mensen dat dat toch wel niet zo moeilijk is. Maar inderdaad als ze fout worden opgelegd kunnen ze heel wat schade veroorzaken. Aan de andere kant heb je ze vaak maar een klein eindje nodig om ter plaatse te geraken en terug naar huis te raken. Dus zo'n vaart loopt het vaak niet. Meestal rij je (zeker als buitenlander) dan al trager en merk je echt wel mocht er iets fout zijn. Wat ik wel aanraadt, is dat je thuis in goed omstandigheden de sneeuwkettingen een keer (of een paar keer) goed leert opleggen. Als je ze nog nooit hebt opgelegd en je moet dat dan op een parking/aan de kant van de weg in de sneeuw voor het eerst opleggen, ja, dan is dat inderdaad heel ingewikkeld. Voorzie ook goede werkhandschoenen. Wij hebben ook altijd een rubberen matje in de wagen liggen. ( zo iets: https://www.brico.be/nl/tuin-buitenleven/auto-accessoires/auto-accessoires/mat-rubber-50-x-35-cm/5320253) Anders is je broek doorweekt voor de kettingen erop liggen. Laat jullie niet afschrikken. Wij gingen meerdere keren per jaar skiën vroeger en hebben maar 5 keer of zo onze sneeuwkettingen moeten gebruiken. Met goede winterbanden raak je vaak ver.
Ik zou me er vooral niet teveel zorgen over maken en goed laten meekijken welke je nodig hebt. Wij moeten bijv met de dunste kabel anders zouden we onze carrosserie kapot rijden omdat de banden te breedt zijn met sturen. En je kan ook nog kijken hoe je ze moeten bevestigen etc. Ik ga echt al jaren met wintersport en ik geloof dat we ze er 2 keer om hebben moeten doen. Is even gedoe maar met geduld en tuinhandschoenen kom je er wel.
Naast sneeuwkettingen zou ik me ook goed inlezen in de banden eisen die gelden in Oostenrijk en Duitsland. 4 seizoensbanden zijn niet zondermeer genoeg.
Koop goede, zelfspannende sneeuwkettingen. Bespaart veel tijd en moeite. Probeer ze thuis uit zodat je weet hoe het moet. Wij hebben ze 1x nodig gehad. Iedereen werd aan de kant gezet. Wij (of mijn man eigenlijk) waren in 10 min klaar terwijl veel mensen er veel langer over deden. Zorg voor werkhandschoenen en een werkjas (onderweg) want je wordt vies als ze er om moeten. Overigens moet je echt winterbanden hebben, daar zijn ze in die landen streng op.
Oooh dat is een goeie! Volgens mij heeft mijn vriend zich dat ook niet gerealiseerd, dat 4-seizoenenbanden onvoldoende zijn. Dank!
Ik had het aan de eigenaren van het appartement waar we zaten gevraagd, echte Oostenrijkers. Ze zeiden dat we ons net zo goed de kosten konden besparen door ze niet te kopen en hoogstens een half uur te wachten tot de sneeuwschuiver de weg weer sneeuwvrij kwam maken. In dat gebied werd dat goed bijgehouden. Maar goed, dat is misschien niet overal zo. 25 jaar geleden ofzo een keer nodig gehad, mijn vader zat wel even te tieren voor ze er om zaten.
Je bent verplicht sneeuwkettingen bij je te hebben je bent zelfs strafbaar volgens mij als je ze niet bij je hebt.
Wij hebben ook van die zelfspannende. En ze deze winter echt nodig gehad. We kwamen op de dag van vertrek de parkeerplaats van t chalet niet af. k Had toch niet op de sneeuwschuiver willen wachten hoor. En idd winterbanden ipv all season.
Gewoon ff thuis oefenen met goed weer, als je het eenmaal kan is het makkelijk hoor. Zelfs ik kan het met m’n lange nagels
Ze zijn alleen verplicht als er een bord van langs de weg staat. In Oostenrijk dan, van andere landen weet ik het niet. Op de ANWB site is alles te vinden over winterbanden, sneeuwkettingen enz.
Het wordt eindelijk heeerlijk weer, en dan komt er een vraag over sneeuw en kou?? BRRR....gauw wegwezen uit dit topic ☀☀☀☀
Ik vind het een beetje een rare smoes eerlijk gezegd om vanwege de sneeuwkettingen niet op wintersport te willen. De kans dat je op de drukke autobaan op een reiszaterdag een ongeluk krijgt of dat je uitglijdt op een gladde stoep en valt lijkt me net zo groot. Wij hebben in 16 jaar wintersport nog nooit de sneeuwkettingen nodig gehad (wel bij ons uiteraard). Als je je hotel/appartement goed uitkiest kun je de kans dat je sneeuwkettingen nodig hebt echt minimaliseren. Als je ze nodig hebt is dat vaak om bij je appartement/hotel te komen dat een steile toegangsweg heeft, vanaf de hoofdweg in het dorp gezien. Dat staat vaak wel bij je accommodatie vermeld in de Zoover recensies, of je kunt het zien op Google Streetview. Bij een wintersportplaats in het dal met een hotel direct aan de hoofdweg in het dorp hoef je hooguit even te wachten tot de sneeuwschuiver voorbij is als er echt heftige sneeuwval is. Vermijd plaatsen waar je slingerend een berg op moet om bij het dorp te komen (Gerlos, Köningsleiten, Fiss, Ladis). Wintersportplaatsen met een rivier/beek er door heen in het dal zijn vaak relatief vlak, vergeleken met plaatsen die op een berg liggen. Dat is makkelijk te zien in Google Maps We zijn een aantal keren in Flachau geweest. Dat ligt pal aan de snelweg, vanaf de afrit snelweg is het nog 1 km rijden over een volledig vlakke weg, het hotel lag direct aan de hoofdweg. Nul meter hoogteverschil van de snelweg tot aan de parkeerplaats. Ook het grote zwembad in een dorp verderop was via een volledig vlakke N-weg bereikbaar. De parking bij de gondel (stel dat je met de auto wil gaan ipv lopend) onderaan de piste (voor sleetje rijden) is ook over een volledig vlakke weg bereikbaar. Ik kan me niet voorstellen dat je daar sneeuwkettingen nodig hebt.
Wij hebben in de zes jaar dat we naar oostenrijk gaan nog nooit kettingen nodig gehad. Het chalet staat op de top van de berg in een piepklein niet toeristisch dorpje. Het heeft geeneens een bakker of supermarkt. De hele nacht wordt er geschoven en smorgens rij je zo naar beneden. We hebben ze wel altijd bij ons en zeer goede banden onder de auto. Vier seizoenen banden zijn niet toegestaan in Oostenrijk. Ook niet alle winterbanden. Alleen die met een sneeuwvlok en en M+S symbool erop. Ook moet het minimale profiel 4mm zijn. En vergeet vooral je vignet niet op de voorruit te plakken. Dat zijn dure boetes. Wij gaan ook niet elke dag skiën maar genieten ook van de gratis sneeuw en prachtige wandelingen. En uiteraard rodeln met de kinderen.
In de afgelopen 16 jaar 1 keer nodig gehad. Na een tijdje staan klungelen kon een Oostenrijker het niet langer aan zien en heeft ze binnen een paar minuten bij onze auto omgedaan. Dat kan dus ook een tactiek zijn Vaak staat bij het boeken van een huisje wel of het op een bergweg ligt en dus de kans groot is dat je sneeuwkettingen nodig hebt. Is uiteraad geen garantie, maar zolang je in een dorp zit je vrij safe.
Hou er in ieder geval rekening mee dat de wetten omtrent winterbanden zijn aangescherpt in Duitsland. Naar mijn weten is het gedurende de wintermaanden in Oostenrijk en Zwitserland altijd verplicht om sneeuwkettingen bij te hebben en dus niet alleen wanneer er bord staat, gewoon altijd. In de ruim 30 jaar dat we naar de Alpen gaan, soms 2 keer per seizoen wintersporten hebben we 1 keer de sneeuwkettingen nodig gehad. En dat was in Frankrijk. In Oostenrijk en Zwitserland altijd prima gered met goede winterbanden. Ze houden de hoofdwegen en dorpen goed vrij van sneeuw. We boeken dan ook bewust altijd een accommodatie welke niet afgelegen ligt. Fransen zijn wat minder bedreven in het vrijhouden van wegen....
De afgelopen 10 jaar heb ik ze een keer nodig gehad. Ik ga zeker 2 a 3 keer per jaar skiën. Die ene keer heb ik Oostenrijker lief aangekeken . Ook een oplossing.