Excuus, zie nu pas een apart forum over voeding. Ik stel mn vraag nog een keer Mijn dochter van nu ruim een jaar eet sinds een tijdje bizar slecht. Ze laat zich niet meer voeren. Wil veel zelf doen en spuugt regelmatig haar eten uit (niet overgeven, echt weer met een hoop gepruttel uit haar mond gooien). Ze krijgt daardoor echt veel te weinig voedingsstoffen binnen. Ze is van dit schema: -8.00u 200 ml pap -10.00 halve boterham -12.00 150gr warme hap -14.30 2 stuks fruit -17.30 200gr warme hap -21.30 fles van 210ml naar dit schema gegaan: -8.00u 130 ml pap -11.30 2/3 boterham (verschillende soorten beleg geprobeerd) -14.00 gepureerd fruit weigert ze helemaal pertinent dus met mazzel een halve kiwi of banaan in stukjes -15.00 halve boterham -17.30 gepureerde warme hap weigert ze, spuugt ze uit, dus stukjes aardappel, broccoli en wat gehaktballetjes of vissticks bv. Eet ze bijna niks van. Toetje paar happen volle yoghurt -21.30 fles van 210ml Ze krijgt veel te weinig binnen. Ik weet niet wat ik moet doen. Ze is sinds een tijdje begonnen op het kdv waar ze warm eten tussen de middag, daar koken ze met zout en vet en daar eet ze best goed. Zal een stuk smakelijker zijn dan onze zoutloze prak maar gezond is het dus niet. Ze krijgt ook weer tanden en is vaak verkouden/ziekig geweest. Wellicht is het dus een combinatie maar ik maak me erg zorgen.. Daarbij drinkt ze ook veel te weinig. Tuit, beker, flesje, maakt allemaal niet uit. Gelukkig heeft ze die fles 's avonds nog waardoor ze niet uitdroogt maar dit is echt niet leuk meer. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik denk dat het de overgang van fijngemaakte voeding naar stukjes is. En ik zou ook de stukken nu vol blijven houden. Stukken kauwen e.d. kost gewoon veel meer energie en vult veel meer dan gepureerd eten doorslikken. En (maar dat is vast geen advies wat je wil horen) als het bij haar een kwestie van niet willen is, dan motiveert het iig niet dat ze na de avondmaaltijd nog een fles van 210cc krijgt. Dat is namelijk een maaltijd. Ze weet dat ze nooit met honger naar bed hoeft. Ik zou het eerlijk gezegd veranderen naar een klein bekertje melk. En (dit is geen tip, maar meer iets dat mij opvalt) ik zou absoluut niet willen dat het kdv met zout kookt. Ik zou mijn kinderen niet meer mee laten eten of zelf eten meegeven.
Bedankt voor je reactie. Die fles van 210 is extreem belangrijk en zorgt voor een grote hap van haar vochtinname. Ze gaat om 19u al slapen en die fles krijgt ze pas om 21.30 in haar slaap (anders drinkt ze sowieso niet, doet ze al maanden niet meer) dus dat is niet zo hoor
Aangezien je een dubbel topic hebt zal ik mijn bericht hier ook neer zetten. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo gek dat ze weinig eet. Is een aardige propperij op een dag. Om 08.00 200 pap en 2 uur later weer brood en weer 2 uur later warm eten. Waarom 2x warm eten op een dag? Waarom geven jullie dan niet 's avonds brood bijvoorbeeld. Ons schema (dochter 11,5 maand) 07.30 fles 150+5 en 1 boterham 12.00 2 sneetjes brood en een fles van 150+5 (gaat niet altijd op) 14.15 fruit 17.00/17.30 warme hap 19.30 fles 60+2 (omdat ze anders niet wilt slapen) Tussendoor heeft ze altijd drinken staan wat ze zelf kan pakken. Soms krijgt ze 's ochtends nog wat aardbeitjes, een soepstengel of een koekje ofzo. Zou eens met het kdv in gesprek gaan over die warme maaltijd. Beetje raar dat ze geen brood geven. Moet wel zeggen dat onze dochter op het moment met warm eten ook niet al te best eet maar we merken wel dat ze meer smaak wilt. Had vanavond een groenten omelet gemaakt. Eitje geklutst, verschillende kleine stukjes groenten erin en wat peper en Italiaanse kruiden. Op 4 stukjes na alles op.
Vind het schema ook vrij apart. Zou in de ochtend haar fruit geven ipv de middag zodat ze niet zo vol zit voor de warme maaltijd. Warme maaltijd of brood om 12u. Slapen.. in de middag iets kleins en om 18u warm eten of brood. Savonds niet zo'n slomp melk maar verkleinen.
brood in de middag weg! ochtends pap of brood. 10u fruit 12u brood of warm eten in de middag koekje o.i.d 18u warm eten met joghurt of vla 119.30 beker of flesje melk.
Ik zou een wat meer standaard schema aanhouden: Ontbijt (pap of boterham met melk) Tussendoortje van fruit Middageten van boterham met bekertje melk Tussendoortje, nog wat fruit of rijstewafeltje o.i.d. Avondeten, alles in stukjes aanbieden en yoghurt na En de avondfles als die nodig is. Verder zou ik een tuitbeker of rietjesbeker met water beschikbaar hebben de hele dag, zodat ze er zelf bij kan. En het extra aanbieden bij het eten. Goed eten op het kdv kan ook komen doordat het toch interessanter is met alle kindjes samen om tafel. Ik weet niet hoe lang ze al slecht eet, maar mijn dochter heeft ook fases van slecht eten, meestal vlak na een groeispurt. Hier hielp het om het gewoon normaal aan te bieden en me er niet teveel mee te bemoeien en dan ging het meestal na een week of 2 weer over.
Hier ongegveer zelfde leeftijd; 8:00-9:00 bv 10:00 2 stuks fruit bijv. Een banaan een peer of paar aardbeien 12:00 2 boterhammen 15:00 klein stukje fruit als manderijntje of iets anders kleins als rauwkost/ koekje. 17:30 avond eten. Eet met pot mee 19:30 150ml pap En drinkt hele dag door thee en water uit zijn tuitbekertje. Er zijn dagen dat hij uit zijn doen is door tandjes en dan is alles war, dan ben ik blij als hij maar wat binnenkrijgt
Met 1 jaar gaan ze vaak ineens minder eten omdat ze naar verhouding niet meer zo hard groeien als in het eerste jaar. Als je dochter het eten met opzet uitspuugt zal ze niet erg hongerig zijn. Probeer je niet gek te maken, maar ik weet hoe moeilijk dat is, ik heb er zelf ook zo een. Die is inmiddels drie en leeft al ruim twee jaar op lucht of zo.... Die avondfles lijkt me geen probleem, ze is echt nog te jong om verband te leggen tussen slecht eten en een fles die ze uren later in haar slaap krijgt. Daar komt nog bij dat ze zelf geen last heeft van dat slechte eten, ze heeft geen honger waarschijnlijk. Het eten op het kdv gaat beter omdat daar alle kinderen samen eten, mijn dochter eet daar ook altijd veel beter dan thuis. Wel relaxed dat ze daar warm eten, heb je die strijd alvast niet meer thuis.