Kerstdiner met dreumes....

Discussie in 'Voeding' gestart door Sukke, 29 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Zoals de plannen er nu uitzien zijn wij op 2e kerstdag lekker met zijn drietjes thuis. Alleen hebben we dit jaar een echte dreumes die heerlijk kan eten in huis in plaats van de kleine 2 wkn oude borstvoeding krijgende baby van vorige jaar. *Zucht, time flies*

Nu leek het me wel leuk om dan lekker met zijn drietjes te tafelen (3 gangen). Dus als iemand leuke ideetjes heeft, wat specialere gerechtjes dan zijn die welkom.

:D

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vind je kindje dat ook leuk om zo lang aan tafel te zitten?

Ik zou kleine hapjes maken die je lekker zelf in je mond kunt stoppen, misschien gourmetten ofzo? Kan je ook lekker afsluiten met pannenkoekjes. Drie gangen lijkt me persoonlijk wat ver gaan maar goed... ieder z'n ding.

Wij gourmetten dus met onze kindjes. Gezellig, zelf een pannetje en zelf mogen kiezen. Ovenfrietjes en brood erbij en gaan met die banaan.. super gezellig

3. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Onze zoon zal met kerst bijna dreumes zijn. Maar ik ga geen 3 gangen dinner maken! Nu zijn wij beide kerstdagen niet thuis. Eerste kerstdag gourmetten, tweede weet ik niet. Volgens mij is gourmetten op die leeftijd net zo goed en leuk voor ze.

4. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ja, hij zit rustig en uur mee aan tafel. Als ik 3 gangen zou maken zou dat niet betekenen dat we uren aan tafel zitten en tussen de gangen door kan hij dan gewoon lekker van tafel en met papa spelen.
    Gourmetten hebben we al eens gedaan met hem. Vond ie ook erg interessant. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn maar ik weet nog niet wat we op 1e en 2e kerstdag doen qua eten dus daar laat ik het een beetje van af hangen.

5. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Mijn dochter vind het ook heerlijk aan tafel. Als we gaan gourmetten kan ze rustig anderhalf a 2 uur in d'r stoel zitten en lekker meesmikkelen van het stokbrood en de groentes enzo.

Ik denk dat wij met kerst één dag gaan gourmetten en dat ik de andere dag leuke, kleine hapjes/tapas ga maken. Wat verschillende dingetjes, dat zal dl ook leuk vinden. Ik ga nog even bedenken wat precies.

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wij gaan met sinterklaasavond gourmetten. :) Lekker met zijn drietjes. Als ze niet meer aan tafel wil, kan ze lekker spelen eventueel, vind ik prima.

Met kerst eten we 1 avond bij mijn ouders, denk ook gourmet, en we gaan 1 avond uit eten in een kleine brasserie waar ook altijd wat te doen is voor de kindjes. Incl 3 neefjes/nichtjes dus wordt lekker gezellig. De 3e avond gaan we denk ik met zijn drietjes thuis kaasfondueen oid, met lekkere hapjes erbij.

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Eerste kerstdag zitten wij aan een 4 gangen diner en tweede kerstdag weten we nog niet.
    De oudste eet gewoon wat ze lekker vindt en de jongste lust alles, dus die mag dan lekker los gaan:)
    Vaak vindt ze het wel prima om lekker te zitten en te smikkelen, dus daar hopen we dan maar op. Heb er iig al zin in, moet alleen nog Een grote sillybilly slab kopen, want sinds kort eet ze zelf... ;)

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik vind gourmetten zoo boring! En die hete pannetjes, dat kan een dreumes toch helemaal niet zelf? Weet toch ook niet wanneer het gaar is?

Wij hebben vorig jaar tapas gemaakt, lekker heel de dag gekokkereld en daarvan de helft dreumesproof, die ging daarna naar bed en de tweede ronde dingetjes die hij niet mocht of lustte met een goed glas wijn en lekker toetje!:D

9. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Klinkt leuk, zogelukkig. Zo iets zijn wij dus ook van plan. Heb je nog leuke dreumesproof receptjes?

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hahahaha wie laat zijn dreumes nou zelf gourmetten? Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling? ;)
    Hier is gourmetten met kerst een traditie, en die ga ik zeker niet verbreken! Ben er trouwens ook gek op, hoor. De hele dag in de keuken doorbrengen, dat is hier geen leuk idee..... hoe graag ik het ook zou willen.

11. zogelukkig

Ja, ik zoek nog wel even wat uit. Jij was toch niet vega he?

12. zogelukkig

Maar wil die knappe Rapley-dochter van je dat dan niet allemaal zelluf doen?:p Dat zou mijn zoontje willen hoor, oh ja!

13. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Nee, niet vega. Thanx!

14. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Hier trouwens ook één van de twee dagen gourmetten. Dl vind het wel gezellig, we doen het wel eens meer. Dan eet ze lekker (gebakken) groente en stokbrood mee. Der neef en nicht vinden het zo leuk om haar te zien eten. Neef van 10 jaar oud zei laatst: als ze op deze manier eet gaat ze later waarschijnlijk heel veel lusten. :D zo schattig.

15. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Haha dat gaan we ondervinden, maar verwacht eigenlijk van niet hoor, ze wil ook niet zelf haar eten opscheppen oid.:)
    We zorgen gewoon dat er altijd van alles wat te eten is voor haar.
    Maargoed we zien wel hoe het gaat; ze laatste x is een jaar geleden.;)
    En aangezien wij echt een mini keuken hebben waar we echt niet met zijn drietjes tegelijk bezig kunnen zijn, en we midden in een verhuizing zitten, wordt het lekker makkelijk gourmetten en doen we het volgend jaar wel uitgebreid vanuit onze nieuwe keuken!:D

16. zogelukkig

Kip in (alcoholvrij) bier:

6 dikke kippenpoten (niet iedere slager heeft ze liggen, maar je kan ze altijd bestellen, echt geen kippenvleugels nemen!)

Kippenpoten met peper en zout insmeren en aanbraden in boter of olie in een goede braadpan of stoofpan
    Uit de pan nemen en in braadvocht kleine ui en 1 teen knoflook fruiten (ik houd ervan en doe 2 tenen)
    Schenk 1 flesje bier bij. Oudbruin of bokbier is lekker, bavaria malt ook. Het ligt aan de grootte van de pan, maar de drumsticks moeten wel half onder staan, ev. dus nog een half flesje bijschenken.
    En dan 1 eetlepel bruine basterdsuiker toevoegen en een scheut appel- of wijnazijn en een bouquet garni met iig laurier, tijm, rozemarijn. Ruim genomen! Salie erbij is ook lekker, maakt het iets pittiger. Even proeven of je een gelijk aandeel zout, zoet en pittig proeft. Soms overheerst het bier of de kruiden en dan voeg je wat bouillon of zout bij of nog wat bruine suiker.
    Laten stoven op de laagste pit ongeveer een uur, totdat het vel loslaat. Poten regelmatig draaien anders wordt de bovenkant te droog. Geef het de tijd, want het is het lekkerste als het vlees zo van het bot valt!

Geitenkaas met serranoham:

Kleine geitenkaasjes of plakken van een rol geitenkaas goed omwikkelen in serranoham en op niet te heet vuur bakken in de koekenpan met olijfolie. Ablussen met een drupje citroensap.

Champignons met zeezout, knoflook en peterselie.

250 gram hele kastanjechampgnons aanbakken op heet vuur (in de wok) zonder olie of boter, in beweging laten! Je moet voorkomen dat ze geen lekken, je wilt dat ze knapperig blijven.
    Dan 1 teen fijngehakte knoflook, zeezout en handje fijn gehakte peterselie toevoegen en direct serveren!

Dit zijn wel de lievelingsgerechtjes van mijn zoontje en heel simpel klaar te maken!
    Als je kindje nog geen zout mag of geen knoflook lust, kan je dat natuurlijk weglaten, maar dat maakt de gerechten wel minder.

Dan heb ik nog een lekker recept voor empandadillas. Dat is veel werk om uit te schrijven, komt een ander keertje en de niet te versmaden gehaktballetjes in tomatensaus ook!

Help me eraan te herinneren (het is nog geen kerst!).

17. fafje

fafje Niet meer actief

wij gaan denk ik kaasfonduen....heerlijk met allerlei groentes en aardappels stokbrood...vind die kleine heerlijk!

als we bij d familie vieren, worden er allerlei hapjes gemaakt...maar mn zoontje houdt het ook best lang vol aan tafel..maar geen speciale recepten...hij eet alles al mee natuurlijk

18. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Haha! Nee joh, ik laat sukkebaby niet gourmetten!!!! Duh!
    Hij vond het alleen wel leuk om te zien hoe alles er aan toe gata Overigens is het bij ons niet echt gourmetten we doen het altijd op een grillplaat! ;)

19. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik wel! :D

20. zogelukkig

Heb ik ook in de aanbieding, maar duh, jij gaat toch zeker ook gourmetten!:D

Deel Deze Pagina