Beste, Hoe kan het dat ik de ene keer hoor/lees dat een baby de laatste voeding (hier rond 22.30) niet meer hoeft en je je kindje lekker mag laten slapen...terwijl ik ook vaak zat hoor/ lees dat je kindje die laatste voeding nog wel nodig heeft. Mijn dochter is 11 weken, en slaapt de nachten al een tijdje door. Ze krijgt 5 flessen van 180/6 en daar doet ze het prima op. We moeten naar om 22.30 altijd wakker maken voor de fles, en ze doet er dan langer over om hem leeg te krijgen. Ze drinkt hem altijd wel leeg! Mijn cb zegt dat ik haar tot zeker 4 maanden wakker moet maken, ivm de bloedsuiker spiegel die anders te laag wordt en daardoor kunnen bepaalde hersencellen niet goed ontwikkelen. Aan je kindje merk je dan niets, want ze blijft alert en vrolijk, maar ondertussen groeien bepaalde hersencellen dus niet goed (zo legt het cb mij uit) Wat is nou waar? Tot wanneer moet ik haar wakker maken? Heeft dat nog iets te maken met gewicht en lengte, of is het echt leeftijd? Mijn dochter was 2 weken geleden 62 cm en 6160 gram. En hoe kan het dat deskundigen hier over verschillen? Het lijkt me dat er een algemene regel moet zijn hierin, als de hersencellen idd niet goed ontwikkelen hierdoor. Ik ben heel benieuwd!
Beste Wappie82, Je geeft aan dat je op een schema zit van 5 flesjes en dat is prima. Wanneer je de laatste fles van 22:30 uur niet zou geven krijgt je kindje te weinig binnen. Een fles laten vallen is op dit moment nog niet aan de orde dus. De deskundigen verschillen van mening maar vaak wordt gesteld dat een jonge baby (tot 4 maanden) niet 12 uur achtereen moet doorslapen omdat dan het suikergehalte in het bloed in een dip kan raken. Het gewicht van de baby kan hier ook een rol in spelen. Ik raad je daarom aan het advies van het consultatie bureau op te volgen. Meestal ga je pas bij 6 maaanden flessen afbouwen. Groet, Saskia