"slordig" drinken/ slechte drinktechniek?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Druif78, 29 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Onze kleine meid drinkt nogal onrustig uit de fles. Ze begint heel gretig, knoeit veel, het lijkt alsof ze de speen niet goed in dr mondje houdt.
    Soms maakt ze er ook veel geluid bij.
    Al vrij snel lijkt ze dan even genoeg te hebben en kan dan heel de tijd lopen "spelen" met de fles. Ze sabbelt een beetje, pauzeert dan weer maar drinkt niet echt. Ik moet haar dan echt even prikkelen wil ze verder gaan met drinken.
    Na afloop moet ze geregeld hikken en soms geeft ze een mondje melk terug.
    Ze drinkt toch zo'n 80cc per keer, soms ietsje meer. Na 20 minuten stop ik vaak. Er zit ca 3-4 uur tussen de flessen.
    Is dit herkenbaar? En wat doe ik eraan?

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Heel herkenbaar, dit is bij mijn dochter medeoorzaak geweest dat ze op een gegeven moment helemaal is gestopt met drinken en in een ziekenhuis is beland. Dat zegt natuurlujk niets over jouw kindje hoor, mijn dochter is gevoelig wat het drinken betreft. Dit is hier inmiddels opgelost met dikkere voeding.
    Ik zou zeggen experementeer met flessen en spenen en zo nodig kun je de voeding verdikken met de nutriton, door de dikkere voeding zal ze harder moeten zuigen wat ten goede komt van haar drinktechniek en zal ze zich niet meer verslikken.. Maar ik zou eerst een andere speen proberen.

3. Hester

Hester Niet meer actief

Onze kinderen dronken beide heel gulzig, met overal spetters en knoeien. Van de oudste wist ik al dat we dit konden oplossen met dikkere voeding (Nutriton) dus dat krijgt de jongste ook sinds ongeveer het begin en het heplt heel goed.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    ik ben we bekend met nutriton, dit gebruikte ik bij de eerste ook maar dan omdat hij zo hongerig was. het verzadigd langer en hij dronk er langzamer door.
    Toch twijfel ik dat dit een oplossing zou kunnen zijn omdat ze tussendoor ook zo vaak pauzeert en even wakker gepikkeld moet worden. hoe langzamer ze dan zal drinken hoe eerder vermoeid ze wordt en hoe eerder ze stopt met drinken en ze krijgt al niet zo veel binnen (6x 80-90cc).

5. Hester

Hester Niet meer actief

Ja ze is ook nog wel erg klein. Onze jongste viel toen ook steeds in slaap tijdens het drinken, maar dan aan de borst. Toen ik overstapte op de fles, kon hij wel goed drinken - maar daar heb je natuurlijk niets aan.

Ik zou een aantal verschillende spenen uitproberen. We hadden bij onze oudste Avent, maar onze jongste doet het juist veel beter met Difrax. Een kwestie van proberen. Succes!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heb je al aan spruw gedacht?

Verder, steekt de speen wel diep genoeg in de mond? Beste is als lipjes harde rand raken!

7. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, meneer ligt nu alweer een kwartier te hikken. Hij komt net uit het ziekenhuis en daar adviseerden ze ons Difrax omdat de flessen van het ziekenhuis qua speen het meeste daarop lijken. Hij pakt ze inderdaad goed maar knoeit ook veel, wil met geen mogelijkheid boeren en heeft na bijna elke fles de hik terwijl hij niet te snel drinkt (100 ml in 15-20 minuten). Het werd ons zeer afgeraden te experimenteren met spenen maar ik heb zelf het gevoel dat de fles het probleem is. Kan je dus nog geen tips geven maar lees zeker mee (en maak er morgen werk van)

8. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Onze jongste had dit ook. Dit kwam al in de kraamweek tot uiting (we gebruikten toen Avent) en de kraamverzorgster raadde aan om Difrax te gaan gebruiken. Sindsdien is het niet meer gebeurd!

Chatty vindt dit leuk.
  9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Wij gebruiken idd ook aventflessen. Ik heb wel het idee dat ze de speen ver genoeg in dr mond doet ( tot aan het brede deel zeg maar) maar soms begint ze ook te kokken...
    De flessen van Difrax, zijn dat die gebogen flessen? En heb je daar nog verschillende soorten (spenen) van?
    Ik wil op zich wel experimenteren met verschillende flessen, maar t moet niet te gek worden natuurlijk. Maar dit is ook niks. Ik heb het idee dat de darmkrampjes die ze weleens heeft, mede veroorzaakt worden door dit drinkgedrag.

10. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Waarom wil je niet veel experimenteren met flessen? Het gaat er toch om dat je DE fles vindt waaruit je kindje het beste drinkt? Wij hebben zeker een stuk of 6 flessen en meer spenen geprobeerd, uiteindelijk werkte geen enkele fles of speen goed genoeg (het ging te snel of juist te langzaam) en daarom gestart met nutriton in difrax fles met een s speen, maar toen was ze al in het ziekenhuis beland omdat het drinken voor haar zo veel stress opleverde door dat onrustige drinken dat ze er maar helemaal mee is gekapt.
    Difrax is idd die gebogen fles en je hebt er S, M en L, speen en ook 3 standen speen. De S speen ging voor mijn dochter veel te snel, terwijl mijn zoon er prima uit dronk.
    Ik zou echt op zoek gaan naar de juiste speen en fles, al moet je er 10 verschillende proberen. Het drinken moet natuurlijk wel fijn verlopen voor die kleintjes. Je wilt echt niet dat ze een aversie voor de fles gaat krijgen. Ik wist niet dat het kon bij die kleintjes, maar heb het bij mijn dochter aan den lijve ondervonden.
    Succes.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    In jullie geval is het echt wel heftig verlopen en kan je niet anders dan blijven experimenteren. In het ziekenhuis zeiden ze tegen mij juist dat je niet teveel verschillende spenen moet aanbieden omdat je anders verwarring kan krijgen (?). Vandaar dat ik zeg: ik wil best een ander merk proberen, maar niet elke dag weer wat anders, snap je?
    Onze dochter krijgt genoeg binnen, maar heeft wel last van kramp, boeren en hikken en knoeit veel. Met name de krampjes zou ik graag verholpen zien worden al weet ik dat het ook wel aan de leeftijd ligt...
    De Difrax wil ik wel proberen, is de s speen vergelijkbaar met de 1 van Avent? En de M met maat 2, L met maat 3 etc?
    Dus dan zou ik de maat s moeten hebben om mee te beginnen? Dat is de kleinste neem ik aan?

12. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoe jij het drinken van je meisje omschrijft is heel erg vergelijkbaar met hoe mijn dochter dronk in het begin, vandaar dat ik er zo "hamer" op het experimenteren. Had ik dat eerder gedaan, dan was er misschien veel ellende ons bespaard hier. Je moet idd niet elke dag een nieuwe speen proberen, kijk het een paar dagen aan en gaat het niet dan een andere proberen. Dat is echt niet erg, volgens de logopediste in het ziekenhuis.
    Difrax S speen is idd vergelijkbaar met Avent 1. Volgens mij is Avent speen 1 iets kleiner. Maar goed, het is echt een kwestie van uitproberen. S speen ging hier echt veel te snel (we gebruiken hem nu alsnog maar dan met nutriton), terwijl het bij mijn zoontje prima ging. Elk kind is anders.
    Wat ook een geweldige fles is tegen buikkrampen is Dokter Brown fles, die heeft een speciaal ventiel dat er voor zorgt dat er geen lucht in de speen komt. Deze fles heeft Level 1 (s), Level 2 (m) en Level 3 (L) speen. Level 1 speen heeft een kleiner gaatje dan Difrax S speen. Difrax flessen staan ook goed bekend om tegen de krampjes. Het is echt even uitproberen wat het beste werkt. Lastig is het he! Je doet dingen uit ervaring omdat je al een kind hebt, blijkt dit kind toch anders te reageren op dingen. :)

13. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Zou toch ook eens door een voedingsdeskundige ernaar laten kijken. Of je meisje wel een goede drink techniek heeft....

Hier had ons meis dat ook aan de borst en later aan de fles...en dat heeft nu als gevolg..logopedie en slechte eettechniek waardoor ze niets wil eten omdat ze niet goed weet hoe de spieren te gebruiken.

Nu is dat bij ons wel iets anders door ontwikkelingsachterstand...maar je kunt dat gewoon gratis vragen..het is ff kijken tijdens een voeding meer niet!

Heb er op het CB toen wel naar gevraagd hoe het kwam dat ze zo knoeide..en werd op mijzelf gegooid teveel stuwing eerst en daarna verkeerde fles...(heb er echt wel paar geprobeerd maar maakte geen verschil bij ons)

Dus eerst ff kijken voor flessen en spenen...en geen verschil zou ik er dus ff naar laten kijken door een logopedist voor de baby's..die zijn er!!! alleen moet je er specifiek naar vragen bij het CB.....

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    @kiwi: is de s speen de kleinste van difrax? De avent 1 gaat soms al te snel heb ik het idee omdat het soms gewoon uit dr mond loopt! Anderzijds is ze ook weer snel 'tevreden' want na 50cc stopt ze vaak en loopt ze wat te sabbelen en te spelen. of ze s dan al te vermoeid? Dan is een snellere speen weer handig.

@antares: het cb komt wrs deze week op huisbezoek en ga het dan zeker aankaarten! bedankt voor de tips.

15. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ja, S is de kleinste van Difrax. Ik weet niet 100 % zeker maar ik heb ergens gelezen dat Avent speen 1 kleiner gaatje heeft, maar het blijft kwestie van uitproberen. Misschien valt S speen van Difrax toch beter bij haar anders heb je ook een Dental speen van Difrax (heeft een andere vorm en gaatjes op andere plek in de speen) die gaat langzamer dan de S speen.
    En als het allemaal niet bevalt dan zou ik idd heel snel een preverbale logopedie inschakelen zoals Antares het zegt. Want haar verhaal had ook ons verhaal kunnen worden als we niet snel hadden ingegrepen. Ons meisje begon na 1 maand steeds moeilijker te doen bij het aanhappen en met 2 maanden zijn wij in het ziekenhuis terechtgekomen omdat ze een volledige aversie voor de fles heeft gekregen. Zoiets onschuldigs als verkeerde drinktechniek kan echt leiden tot voedselweigering.Ik zou het eerder nooit kunnen bedenken maar dat kan dus echt. Dat was bij ons al het geval geweest, maar gelukkig hebben wij het op tijd kunnen tegenhouden.

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Oh en nog een toevoeging. Een snelle speen is echt niet handiger. Uiteindelijk heb je liever dat ze minder drinkt dan helemaal niet meer drinkt. Ze is nog heel jong, als ze iets ouder wordt, heeft ze meer kracht en zal ze langer uithouden met drinken. Liever een kleine speen die zorgt voor een goede drinktechniek dan een snelle speen waarmee ze onrustig drinkt.

17. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    mee eens...dan maar 2 keer meer voeden op een dag..en kleinere voedingen. Ze zal snel moe zijn! Was ons meisje ook altijd... En ging daardoor heel ongeduldig en vies drinken....(alles morsen en gewoon uit mond laten lopen) waardoor ze toch sneller honger kreeg iedere keer!

Het ging beter toen ze meer moest gaan werken om het eruit te krijgen...ik stond ook altijd versteld dat ik nog een 1 speen gebruikte en andere bv al op een 3 standen ofzo zaten....Alyssa had dat nodig! anders kreeg ze niets binnen....

Dus liever harder werken voor eten, en er langer over doen...en vaker eten....dan heel snel eten en problemen krijgen.....

Succes!

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor de tips! Misschien is de dental speen van difrax dan wel wat voor haar?
    Vanmiddag had ze echt erge honger naar mijn idee maar dronk ze heel goed en netjes, zonder te knoeien en lucht mee te happen. Ze had voor het eerst ook 100cc op, viel niet in slaap ook. Ben benieuwd of ze dit vol kan houden anders zal ik toch eerdaags een andere ( difrax) fles in huis willen halen!

19. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Herkenbaar die problemen. Wij hebben rond die tijd ook een heel arsenaal aan flessen en spenen aangeschaft, maar niks hielp. Ze was zo gulzig, alles liep haar langs de mond. Constant het nekje nat waardoor er weer smet kwam, nou ja.. gedoe dus.

Als laatste middel hebben we Nutriton aangeschaft, daar zit ze sinds week 5 op en sindsdien gaat het hartstikke goed. Halverwege de fles/tijd wisselen we even van speen (van 2 naar 3) en zo drinkt ze altijd haar fles in 20 minuten leeg zonder te morsen.

20. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    Hey.
    Stef is ook een gulzige drinker. In het begin klokt hij de melk naar binnen waardoor hij zich regelmatig verslikte. De Avent fles ging helemaal te snel. De difrax ging al beter.
    Op advies van iemand van Nutrilon heb ik de Dental speen gekocht van Difrax. Nu drinkt hij een stuk rustiger. Alleen knoeit hij nog wel. Dus nu zit ik te denken om de voeding iets in te dikken. Eens kijken of dat werkt.

Lastig is het wel hoor om de juiste manier van drinken te vinden.

Deel Deze Pagina