Onze zoon is 1 jaar oud en sinds een aantal weken wil hij vrijwel geen fles meer hebben. Wij wonen in Belgie en daar adviseren ze om nog door te gaan met opvolgmelk. Minimaal 300 ml per dag. De enige fles die hij nu nog wil drinken is die in de ochtend waar hij wakker voor wordt. Schema is nu momenteel: Tussen 6 en 7 uur fles. Bieden hem 180/6 aan maar drinkt vaak 100-130 ml Rond 9.00 uur snee brood 12.00 uur soep met snee brood 15.00 uur fruithap 18.00 uur warme maaltijd 19.30 uur kwarkhapje (100ml) We bieden hem regelmatig drinken aan tussendoor en na het eten maar als hij al op 50 ml totaal uitkomt is dat al veel. Ook bieden me gewone halfvolle melk aan. Het maakt niet uit wat je voor drinken voor hem neerzet en in wat voor beker. Hebben alles al geprobeerd. Maar er gaan maar kleine beetjes in en dwingen werkt juist averechts. Hij vindt kleine slokjes drinken met momenten wel geweldig daar we dit positief stimuleren maar meer gaat er ook niet in. Tot voor kort at onze zoon warm tussen de middag dat is hier een gewoont in Belgie en ook op het kdv maar hij werd iedere nacht wakker van de honger vandaar dat hij nu ' s avonds warm eet. We wilde in eerste instantie de regelmaat aanhouden die hij ook heeft op het kdv. Hij slaapt nu sindskort eindelijk door! Het is een lang verhaal geworden. Hoe kan ik ervoor zorgen dat nze zoon meer melkproducten binnenkrijgt en ook voldoende vocht. Ps papjes lust hij niet hebben we ook geprobeerd. En als we iets proberen dan schakelen we niet van dag naar dag op iets anders over maar proberen dit langer vol te houden zodat hij kan wennen. Maar hij vindt alle papsoorten vies! Fles met smaakje ook niet oke. Het maakt ook niet uit hoe laat je de fles geeft. Eerder of later deze wil hij absoluut niet. Alvast bedankt voor je tips!
Beste Zusterke, Zeker met dit warme weer is het belangrijk dat je kindje voldoende vocht krijgt op een dag. Je hebt al heel veel dingen geprobeerd zie ik. In principe is het zo dat als je zoontje 300 ml melk of melkproduct binnenkrijgt daarmee de dagelijkse voorziening m.b.t. melkproducten gedekt is. Wanneer je zoontje wel van kwark of yoghurt houdt kan je dit wellicht tussen de maaltijden door nog een keer aanbieden of rond 9 uur bij de snee brood. Tips m.b.t. drinken: - Maak duidelijk aan je zoontje dat drinken heel belangrijk is. Geef zelf het goede voorbeeld en drink samen, maak het gezellig. - Je geeft aan dat je kindje wel kleine slokjes wil. Maak hier gebruik van en biedt het regelmatig aan. Echter wordt niet boos als hij een keer niet wil. - Sommige kindje vinden het nog lekker om op deze leeftijd uit de fles te drinken en andere kinderen juist weer niet. Kijk wat jouw zoontje het makkelijkst vind om uit te drinken fles of beker. -Je kan proberen of je zoontje wel uit met rietje wil drinken. Sommige kindjes vinden dat heel interessant. -Probeer fruit te geven waar veel vocht in zit zoals mandarijntjes of sinaasappel. Het is belangrijk dat je zoontje in elk geval minimaal 3-4 volle plasluiers per dag heeft. Dat is voor jouw een soort controle. Heb je alles gepobeerd en lukt het niet neem dan contact op met de huisarts. Groet, saskia
Beste Saskia bedankt voor je uitgebreide antwoord. Onze zoon heeft genoeg volle plasluiers op een dag dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Ik zal in de ochtend bij de brood een kwarkje extra aanbieden. Hoeveel vocht moet een dreumes drinken in totaal op een dag? Mvg
Beste Zusterke, Voor de hoeveelheid vocht kan je de volgende indicatie aanhouden: 150 ml per kg gewicht. Flesjes opvolgmelk, soep en toetjes kan je hierin meetellen. Het is dus afhankelijk van het gewicht van je zoontje. Omdat je zoontje niet een makkelijke dinker is is het van belang om het drinken op te bouwen. Staar je dus niet teveel blind op de hoeveelheid vocht. Hopelijk gaat het drinken binnenkort beter. Sterkte ermee. Groet, Saskia