Schema 9 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Nescio, 5 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ben toch op zoek naar vergelijkingsmateriaal.;) Mijn dochter eet en groeit goed, maar ik vraag me af of ze genoeg krijgt en hoe jullie 'schema' er uitziet/zag met 9 maanden.

Ter illustratie, bij het laatste weegmoment (8 maanden, 3 weken) woog ze 7200 gram en was ze 71 cm.

Nu is het zo (tijden varieren af en toe):
    8 uur: ontbijt (borstvoeding)
    10.30 uur: fruit (meestal 1 hele peer/appel en hele kiwi)
    11.30 uur: bv en slapen
    13.30 uur: warme maaltijd (bijv. 1 flinke aardappel en twee keer zoveel groenten, beetje linzen, half ei of heel af en toe kip)
    Toetje: fruit (bijv. een hele kaki). Water om drinken uit een beker te oefenen, dan nog bv
    15.30 uur: bv en slapen
    17.30 uur: brood (1 sneetje belegd met olijfolie en kerstomaatjes, of met geplette avocado of roomboter. Soms nog een korst uit het vuistje als ze zin heeft). Dan of een beetje Griekse yoghurt om te proeven of weer fruit.
    19 uur: bv en op bed

Ik geef nog bv op verzoek. Ook drinkt ze 's nachts nog 1 a 2 keer.

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik mis nog iets van brood bij het ontbijt en een tussendoortje tussen lunch en avondeten. En ander drinken naast de bv? verder prima volgens mij

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Frannie, dank voor je reactie. Het tussendoortje is meestal een beschuit en af en toe een Nijntjekoek, maar soms kom ik niet uit met haar slaapjes en krijgt ze geen tussendoortje.

Ander drinken naast de bv is naar mijn mening niet echt nodig, ze krijgt dus water bij het middageten om te oefenen met het uit een beker drinken en af en toe wat slokjes thee (mama's beker vindt ze geweldig).

Brood bij het ontbijt zou kunnen, 2 broodjes zijn niet teveel met 9 maanden he?

4. eefje85

eefje85 Bekend lid

28 dec 2009
    592
    4
    18
    Lijkt me prima hoor! Ander drinken dan bv mag wel, hoeft niet. Mijn zoontje wil aan het eind van de middag de borst meestal niet en krijgt dus wel een beetje kruidenthee. Als ze er behoefte aan heeft, kun je je dochter na de eerste borstvoeding ook een boterhammetje laten eten. Dit is meestal ons schema: 's ochtends in bed bv, daarna aan de ontbijttafel een boterham met roomboter, na ochtendslaapje fruit (banaan/peer in stukjes, appel geraspt), rond lunchtijd bv en een boterham met roomboter, na het middagslaapje bv of thee met een beetje fruit, een broodkorst oid, 's avonds zoveel mogelijk met de pot mee (vanavond aardappeltjes, spinazie en ei), beetje volle kwark toe en voor het slapengaan nog bv. In de nacht komt mijn zoontje ook nog een keer voor een voeding.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Eefje, dank je wel voor je reactie. Onze schema's lijken aardig op elkaar. Ik heb alleen de warme maaltijd en de broodmaaltijd omgedraaid, omdat ik merkte dat mijn dochter heel slecht en onrustig sliep op een volle maag.

6. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    mijn dochter krijgt nog een stuk minder te eten dan jou meisje. Hier is ons "schema" als volgt:

7:00 bv (soms een rijstwafeltje als ik zit te ontbijten)
    11:00 1/2 a 1 stuk fruit met tuitbeker thee
    12:00 1 boterham of bordje pap met bv
    16:00 bv
    18:00 1 a 2 opscheplepels groente met aardappels/rijst/pasta
    19:00 bv en naar bed

tussen 11 en 16 zit meestal nog wel een bv en een tussndoortje maar dat verschilt per dag. En snachts krijgt ze nog 1 of 2 voedingen.

ze krijgt eigenlijk nog niet zo gek veel maar omdat ze best flink is (11,5 kg met 9 mnd) ben ik heel voorzichtig met de bijvoeding

7. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Hier pas 6 maanden maar een schema wat niet zo veel afwijkt van die van jou, enkel dat ik geen bv geef. Overigens was onze kleine grote man een week of twee geleden 7390 gram en 70,3 cm dus ook dat verschilt niet veel, behalve de drie maanden leeftijdsverschil dan :p

Schema:

Half 8 een boterham met een fles 180/6 of pap van 180/6
    10 uur fruit
    12 boterham met 180/6 (als hij nog voller zit van t fruit en de boterham geef ik de fles ook weleens wat later)
    3 uur Tussedoortje varierend van fruit, kwark, babykoekje, rijstewafeltje, soepstengeltje
    5 uur warme hap
    Half 7/7 uur 210/7

Een flinke eter dus denk ik. Ik hou mn hart vast voor wat hij straks met 9 maanden eet :d

8. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ze eet flink vind ik vooral veel fruit is dat niet wat teveel fruit ? Sowieso 3 stuks verschillende dingen en soms wel 5.

Hier houdt ze ook van eten maar ik kan haar niet zoveel geven anders spuugt ze.

7/8 pap
    10 2 stuks fruit
    12/13 brood
    14/15 180/6 + 3 schepjes bambix fijne granen geloof ik.
    16 flink wat griekse yoghurt
    18 warme hap. Minimaal 200 grm
    20/21 fles 180/6 +3 bambix

Tussendoor krijgt ze ook wat water of roosvicee.

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Pap is lastig te maken met bv anders had dat gekund ipv brood. 2 boterhammen is prima volgens mij. Over 4 maanden is ze 1 en het mag zo langzamerhand een beetje minder baby-achtig worden. Maar ik heb weer geen verstand van bv op verzoek hoor!

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Prachtig schema. Ik zou ook een ontbijt gaan introduceren. Eerst BV (dat is het belangrijkst) en daarna nog een broodje of een cracker. Twee broodjes kan best met 9 maanden. Een goed ontbijt is voor ieder mens de beste manier om te dag te beginnen.

Oja, ik zou het aanbod op brood verder uitbreiden en ook rustig aan meer vleessoorten en vissoorten introduceren. Een paar keer per week een klein beetje maar smaken leren is ook heel belangrijk.

@Ikdus.. is 3 x pap per dag niet erg veel en waarom geen brood ipv pap?

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt allemaal voor de reacties en schema's. Justy, jouw mannetje eet inderdaad heel goed! En lust hij ook alles? Mijn dochter heeft wel duidelijk favorieten, maar tot nu nog niets geweigerd.

Ikdus, van teveel fruit heb ik nog niet gehoord, ze eet ook niet alles op altijd, maar houdt heel erg van fruit en ik vind het beter als tussendoortje en ook als toetje. Vandaar dat ze soms wel 4 of 5 soorten op een dag krijgt, maar er zit wel verschil in een mandarijntje en een dikke peer.

Cygnet, ik heb inderdaad vanaf vandaag een ontbijt geintroduceerd. Ze heeft na de bv een boterham opgepeuzeld (van brood en fruit krijgt ze nooit genoeg).

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier ongeveer hetzelfde schema.

Bv IS een goed ontbijt, mits een baby verder ook nog ander eten goed eet. Hier ook bv, fruit, bv, slaap, bv, lunch (twee dikke zelfgesneden volkorenboterhammen met roomboter/amandelpasta/appelstroop), bv, slaap, bv, rijstwafel of fruit, bv slaap, groente/aard/pasta oid, bv slaap, bv, (bv).

13. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Bedoel ook niet teveel hoor het is gewoon veel haha.
    Hier kan ze ook veel eten maar ik laat het echt niet toe ivm spugen.

14. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    (8,5 mnd)
    sinds 3 dgn:

-0700 BV
    -0730 1 volk bth met beleg+ thee
    -0900 slapen
    -1100 2 stuks fruit
    -1300 fles kv 180
    -slapen
    -1500 1 a 2 volk bth beleg+water of thee
    -1700 met de pot mee eten+ paar lepels zuivel
    -1830 fles kv

afgelopen dgn heeft ie een 3e dutje gedaan maarja dat is dus elke x aanzien

btj gek schema vind ik zelf, eerst was het zo :

-0730 BV+volk bth+thee
    -0930 fruit
    -1030 slapen
    -1400 bth+thee of water
    -1500 fles kv
    -1600 slapen
    -1700 avondeten
    -1830/1900 fles kv

15. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier op werkdagen onderstaand schema, op vrije dagen is dat iets vrijer en biedt ik vaker BV aan.

6.30-7.00 BV
    7.30 boterham met boter of avocado of banaan
    9.30 1 stuks fruit + 50cc BV + water
    Slapen (soms voor fruit)
    12.00 boterham met boter + 100 cc BV + water
    Slapen
    15.00 fruit +water
    16.00 150 cc BV
    17.30-18.00 groente + wat erbij (aardappel, pasta, rijst, ei, vis, vlees, maar vaak niet alles tegelijk) + toetje yoghurt
    19.30 (uiterlijk) BV bed
    's nachts ook nog een paar keer

Mijn kolfrecht is bijna voorbij en hij wil 's middags bijna niet meer drinken, dus zijn nieuwe schema wordt:
    6.30-7.00 BV
    7.30 boterham met boter of avocado of banaan
    9.30 1 stuks fruit + water
    Slapen (soms voor fruit)
    12.00 boterham met boter + 150 cc BV + water
    Slapen
    15.00 griekse yoghurt (bakje)
    17.30-18.00 groente + wat erbij (aardappel, pasta, rijst, ei, vis, vlees, maar vaak niet alles tegelijk) + toetje fruit
    19.30 (uiterlijk) BV bed
    's nachts ook nog een paar keer

16. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ja hij lust echt alles... Ik had wel verwacht dat hij misschien voorkeur zou hebben maar alles gaat er even makkelijk in, haha.

17. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    heb ook een flink meisje en zij krijgt:

9 uur 210/7cc
    11,30 uur 2 broodjes met Zeeuws meisje boter (ivm KMA) en Zonnaturajam/-appelstroop/geprakte banaan/ heel af en toe een keer smeerworst en thee
    13 uur 210/7 cc
    slapen tot 15,30 uur
    16 uur fruit 2 stuks en thee
    17,45 uur 1,5 aardappel/rijst, 2 eetlepels groente en vaak beetje kipfilet/biologisch rundergehakt/vis
    19.15 uur 210/7 cc
    nu laat ze meestal in 1 van de 3 flessen 100cc staan maar welke dat is verschilt nogal.

als tussendoortjes geef ik rijstewafeltjes van Bambix of een soepstengeltje van Olvarit. sporadisch eens een Nijntje koekje

18. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Oh wow DL is bij ons dan echt een vreetzakje als k het zo vergelijk :p hier is het schema

07:00 180 + 6
    07.30 anderhalve boterham met wat boter (meestal valt de helft op de grond. Ik doe namelijk stukjes aan bieden die ze zelf eet. Maar als ze niet meer hoeft geeft ze dat duidelijk aam door te gooien :p )
    09:00 slapen
    10:30 wakker en dan vaak iets daarna yoghurt met fruit of alleen fruit. Ze houdt alleen niet zo van fruit
    12:00/12:30 anderhalve boterham met boter en beleg en thee
    14:00 180 + 6
    14:30 slapen
    16:00 wakker rijstewafel of soepstengel met wat diksap en soms wil ze dan een flesje maar die vaak ook niet meer
    18:00 warme hap
    19:00 180 + 6

Soms komt ze dan om 22:00 nog voor een fles maar dat wisselt heel sterk. Wij geven geen pap want daar raakt ze verstopt van en ze is gek op brood.

Deel Deze Pagina