Hoi allemaal, Ik zat me zomaar opeens af te vragen: Hoe 'weet' je nou dat je een nieuwe speenmaat nodig hebt. Ik bedoel de overgang van maat 1 naar 2 enz. Gaat dat per leeftijd, of duren de flessen ineens heel lang, of..., of.... Ben erg benieuwd!! Groetjes
Ik ben altijd overgegaan op een groter speentje als ik merkte dat ze teveel moeite moesten doen voor de melk. Of als het langer duurde dan ongeveer 15 minuten. (dat was hier altijd de gemiddelde tijd die ze over een flesje deden) Het is een beetje lastig te bepalen, vind ik, omdat je ook weer niet wil dat ze te snel gaan drinken. Dan zit je weer met verslikken, kans op krampjes, nog zuigbehoefte, spugen enz. Wat ik dan deed was in het begin de oude speen erop en dan halverwege de grotere speen, omdat vooral het verlsikken hier dan altijd problemen ga. Na een paar flesjes waren ze dan al gewend aan de nieuwe maat.
ik had difrax en dan heb je maat s en maat m, ook wel l maar die vond ik echt te groot. Met 9 maanden was ons meisje al bijna helemaal van de fles over op een bekertje, dus heb die ook niet nodig gehad. Maar ik ging dus over op maat m toen het echt te lang duurde een fles. Ik had een goede drinker, dus dat ze een tijd lang ineens stopte omdat ze te hard moest zuigen dat was voor mij het teken.
Zolang ze nog goed op de level 1 speen drinken gewoon die blijven gebruiken. Vaak wanneer ze meer voeding krijgen kan het zijn dat een kindje steeds langer doet over de fles en halverwege in slaap vallen of iets dergelijks omdat ze te lang en hard moeten zuigen. Je kunt dan gaanoefenen met een level 2 speen. Halverwege de fles wanneer ze moe worden kun je dan wisselen zodat het voor je kindje weer wat makkelijker gaat en hij zijn flesje gewoon leeg krijgt. De leeftijd aanduiding is een gemiddelde.
Hier zijn we eigenlijk nooit naar een andere maat speen gegaan, maar hebben ze het hele jaar uit een newbord gedronken (onder het motto 'de gaatjes in een tepel worden ook niet groter') Of je kind toe is aan een ander soort speen (of ander merk fles, dat kan ook nog) merk je eigenlijk aan je kind zelf. Vaak gaan ze tegensputteren als speen of fles niet meer voldoet aan hun behoefte. Er is geen vast regel voor.
Mmm, zat het me af te vragen, ik zou voor nieuwe spenen gaan en stond op de verpakking (Dr. Brown) dat de volgende maat voor vanaf drie maanden is. Nu doet ze wel over sommige flessen steeds langer, maar protesteert niet. Wel begint ze steeds meer lucht mee te zuigen. Dilemma, dilemma. Tja en inderdaad dat tegensputteren lijkt me ook wel voor de hand liggen (er zit een flink temperament in!) Ik ga idd gewoon eens proberen om halverwege te wisselen, als ze dat toelaat..... Blijf benieuwd naar antwoorden!!!! En (alvast) bedankt voor jullie berichten!
Soms is in zo'n geval een 123speen handig. Maar ik weet niet of dat bij zo'n ingewikkeld geval als een Brownfles kan.
Die 1 2 3 speen was hier geen succes. De 1 stand ging al veel te snel voor mijn zoontje. 123 speen is eigelijk meer een pap speen voor wat dikkere voeding.
wij hebben bij alle beide jongens de 123 speen gehad (bij hendrik nog steeds) voldoet ons geweldig, hendrik drinkt zijn flessen nog steeds op 1 omdat hij een erg snelle drinker is savonds het avond papje is verschillend is maar net hoe moe hij is maar meestal op 2
Ik vervang ze idd ook om de 6 weken ivm hygiëne. Maar stond laatst dus in de winkel voor de spenenafdeling met een verpakking 'vanaf 3 maanden' toen ons meisje 2,5 maand was en om 3 spenen te halen voor 2 weken ging me wat ver, dus vandaar dit topic! Je schrijft trouwens dat je 123 spenen gebruikt, is dat een AVent of een andere 'normale' fles of ook DR Brown? Bij ons in de winkel zeiden ze dat ze niet bekend waren met 123spenen van DB!
Ik heb ze veel langer gebruikt dan 6 weken hoor. Dat is meer de fabrikant spekken vond mijn adviseur.
Tja, daar zit ook wel weer wat in! Moet ook heel eerlijk zeggen dat ik probeer ze om de 6 weken te vervangen, maar soms gaat daar ineens veel langer over.....
In het begin hoef je echt nog niet om de 6 weken te vervangen hoor. Straks als ze tandjes beginnen te krijgen wordt het wat anders dan moet je goed opletten dat er geen scheurtjes in de speen zitten dan moet je ze wel vervangen .
Ik moet eerlijk zeggen dat wij inmiddels 7 maanden verder zijn met onze 1-2-3 spenen van Difrax. Heb ze talloze keren uitgekookt en ze 'doen het' nog prima. Heb ze nog nooit vervangen, en 2 van de 3 kinderen drinken nog steeds met de nr1 stand (dus gelijk aan de nr 1 speen). Als ik ze die speen vanaf 6 maanden zou geven zouden ze zich hartstikke verslikken denk ik. Ik zou gewoon naar het kindje kijken of deze goed drinkt met de huidige speen. Daarnaast goed opletten dat de speen nog intact is en vaak genoeg uitkoken. Voor hygiëne is dat voldoende.