Dames, mijn borstvoeding doet het niet goed meer, waardoor ik een gefrustreerd en hongerig kindje heb, en zelf ook nogal gefrustreerd ben... Tot voor kort was de laatste voeding een flesvoeding, met pap, ging best goed een weekje lang ofzo.. voordat hij die fles ging accepteren (in stapjes natuurlijk, eerst flesvoeding, paar dagen later pap erbij) heeft ook wel even geduurd. Maar nu ik dus wil gaan overstappen naar de fles omdat mijn borsten het niet meer doen, wilt hij absoluut de fles niet meer, ook niet meer die ene avondfles! hij gilt al zodra de fles eraan komt, de aanhouder wint, zegt het consultatiebureau, maar na 20 minuten met een krijsend kind, hang ik hem toch weer aan de borst, die er ook 10 minuten over doet om een ietsiepietsie melk te geven.. ik wil ook niet dat hij een aversie ontwikkeld tegen de fles. ik verstop me altijd boven, mn vriend haalt hem uit bed en geeft de fles, dus hij weet niet dat ik er ben.. ook andere houdingen die hem niet doen denken aan borstvoeding, helpen niet.. heeft iemand voor mij dé tip?? ik moet echt over op de fles, mn borsten zijn kapot.. bedankt!
Sorry, ik snap de opmerkingen als 'mijn borsten doen het niet meer' niet helemaal. Hoe bedoel je dat eigenlijk? Ben je borstvoeding aan het afbouwen? Was het de bedoeling dat je over wil naar de kv? Sommige bv-kindjes zijn echte flesweigeraars, en de moeders kunnen we maar weinig aan doen (behalve dan de borst blijven geven) Ik zou even het volgende proberen: - vaststellen of je de kv wilt geven omdat je geen bv WILT geven meer (dat is prima natuurlijk). maar als je denkt dat het MOET, kun je gewoon een lactatiedeskundige inschakelen die je kan helpen bij het weer opbouwen van je bv. - voor de rest gewoon de fles blijven aanbieden. Je kunt ook evt kijken of al kan drinken uit een tuitbeker. Heb je ook geprobeerd om melk warmer/ kouder te geven?
mijn borstvoeding doet het gewoon echt niet meer! voorheen gaf ik elke 3 uur borstvoeding, ik voelde dan ook aan mn borsten dat het tijd was, zodra ik hem aanlegde kwam er melk. nu laat hij wat meer tijd er tussen, soms wel 5 uur, daardoor is mijn melk denk ik afgenomen, als ik hem dan aanleg moet hij heel hard en lang zijn best doen voor er melk komt, dus het werkt gewoon echt niet goed meer.. meestal raakt hij gefrustreerd en overstuur, trekt aan mn tepel.. maar even doorzetten tot er melk komt kost hem teveel moeite, en als het hem dan is gelukt, dan komt er voor mijn gevoel maar weinig. en dan is de andere borst al half leeggelopen voordat ik hem daar kan aanleggen. Ik wil niet stoppen, ik ga pas in september weer werken en wil tot die tijd de borst geven, maar het lukt gewoon niet meer, omdat mn borsten niet meewerken, dus ik moet wel over op de fles om te zorgen dat de kleine uberhaupt eet.. melk warmer en kouder lukt niet eens, want hij begint niet eens te zuigen.. hij duwt hem er steeds uit. tuitbeker heb ik nog niet geprobeerd, dat is een idee ja! ook door kolven meer melk produceren heb ik geprobeerd, maar ik haal er na een half uur kolven hooguit 20 cc uit (2 borsten) en dat zet geen zoden aan de dijk..
Misschien heb je het wel allemaal al geprobeerd hoor, maar ik geef maar een paar voor de hand liggende tips ; een andere speen op de fles? Andere fles misschien? Of als je nog wel wilt probéren om bv te geven zou ik eens een dagje (of 2, of 3) gaan kolven om de 2, 3 uur. Ook al krijg je er in het begin maar weinig uit, zo zou de productie weer op peil moeten komen volgens mij. Zodra ik voel dat ik een dagje wat minder melk heb (als Dennis langer en vaker aan de borst wil en ze voelen 'leger', kolf ik altijd nog na, na bijna iedere voeding en de volgende dag is het eigenlijk altijd weer in orde. Anders zou ik eens contact opnemen met een lactatiekundige, mocht je het nog wel een kans willen geven. En ontspannen... niet teveel nadenken en piekeren over de voedingen, dat voelt je kindje en dat is natuurlijk niet goed voor zowel aan de borst drinken en uit de fles!
Als je nog niet wilt stoppen hoeft dat niet joh. Ik heb zelf amper ervaring met bv, maar hier op de forum zijn er genoeg zeer ervaren moeders die je daarmee kunnen helpen. Anders kun je een lactatiedeskundige inschakelen. Ze te lezen heb je een productiedip en komt je toeschietreflex later op gang. Daar kan zeker wat aan gedaan worden, vooral omdat je zoontje niet aan de fles wil. Stel je vraag bij de borstvoedingsgedeelte van deze forum, en deze dames kunnen je wel uit die dip helpen!
Je kan je borstvoeding op gang krijgen hoor! Melk is niet ineens op. Vraagt wel wat van je, maar dan heb je ook geen flessendrama's want dat vraagt ook veel van je. En van je kindje. Waarschijnlijk is je melkproductie afgenomen doordat je de laatste voeding bent gaan vervangen door kv en dat hij er overdag meer tussen laat. Ik sluit me aan bij Marjanneke. Een paar dagen achter elkaar je kindje vaak aanleggen met 2-3 uur tussen de voedingen. Dat geeft een enorme boost. Tussendoor zou je nog kunnen kolven. Tegelijk kan je contact opnemen met een lactatiekundige die je hierin kan begeleiden. Succes ermee!
bedankt dames, ik zal vaker gaan kolven en vaker aanleggen... hopen dat het dan weer goed komt! wellicht is het inderdaad een vicieuze cirkel.. geen melk... stress.. = nog minder melk.. ik ga mn best doen!!
meis ook even iets anders gezien de leeftijd van je kindje kan het best wel een fase zijn dat hij aant donderen is aan de borst. zo gauw als hij aangeeft dat hij wil drinken leg hem dan aan een kindje kan het heel goed zelf regelen de melkproductie. stoppen zou ik zeker nog niet doen. dat je geen stuwing hebt betekend echt niet dat je geen melk meer hebt je borsten raken gewend aan de hoeveelheid. wat ik deed met deze periodes is echt alleen de tijd nemen ene paar dagen en paraat staan met de borst gewoon gelijk aanleggen als hij dat aan geeft is dat na 1 uur al gewoon aanleggen dat bevorderd de productie. en als het dan op orde is dan zou je eventueel kunnen beginnen met een fruithapje? het cb is meestal niet goed op de hoogte van bv en dat geeft dan meestal veelste snel het advies voor de fles. als ik naar het cb had geluisterd hab ik al 6x gestopt moeten zijn.al met al heb ik door tips van hier 2 jaar bv gegeven.
Klinkt alsof je geen TSR krijgt, ik zou even een lactatiekundige in schakelen. En idd wat je zelf zegt, stress werkt écht averechts op je borstvoeding! Ik zou zeggen, LK bellen, en aanleggen, aanleggen, aanleggen. Al wil hij ieder uur, lekker laten drinken! Absoluut geen KV bij geven! Ik heb een soortgelijke dip gehad rond diezelfde periode. Hier hielp syntocinon spray maar ik zou dat niet gebruiken zonder overleg met een lactatiekundige. Even een belletje doen dus!
ja als het dit weekend zo blijft, zal ik maandag de lactatiedeskundige bellen.. ik wil wel naast de bv dat de kleine uit de fles leert te drinken, gekolfde melk, of nutrilon.. zal dan een beetje aan de voorraad liggen, maar ik zou zo graag eens iets langer dan 3 uurtjes van huis gaan, heb zin om met manlief eens uit eten te gaan en dat opa en oma dan de kleine gewoon de fles kunnen geven. en ik ga in september weer werken, ook dan moet hij gewoon de fles geaccepteerd hebben.. maar ja, eerst maar die bv weer goed op gang krijgen, daarna is oefenen met de fles pas weer aan de beurt.. bedankt meiden
Voor september gaat hij neem ik aan ook bijvoeding krijgen, dan verandert er zoveel! Je hebt nou eenmaal veel borstkindjes die echt geen fles willen. Ik ken er meer, helaas. Erg moeilijk, maar niet onmogelijk! September is 3 maanden verder, dan zijn er al veel meer mogelijkheden.
Als je nog heel graag bv wilt geven, dan zou ik me er ook goed in verdiepen. Maar als je kindje straks door een ander gevoed moet worden, zou ik straks wel weer gaan oefenen met fles (en bv in de fles). Hier namelijk met enige regelmaat een drama dat een kind niet uit de fles wil drinken. Nou, hou het dan maar eens vol met een hongerige baby de hele dag! Erg sneu!
Je kunt inderdaad tussendoor gaan kolven. Maar kolven is anders dan aan de borst leggen daar moeten je borsten ook aan wennen. Dat heeft al met al een week of misschien twee weken nodig. Inderdaad lactatiekundige bellen (niet wachten tot maandag hoe sneller hoe beter) en ik denk dat je ook van haar/hem het advies krijgt om vaker aan te leggen. Daarbij kolven (er moet tussen een borstvoeding en kolven minimaal een uur zitten dan zijn je klieren weer up to). Succes het is af en toe even 'doorbijten'.
Wat lastig! Even een vraag waarom geeft je de laatste fles met pap? Hierdoor loopt je bv terug. Mijn dochtertje bijde trouwens hebben z"n fase gehad! Als je een paar dagen om de twee uur aanleg of kolf dan heb je de productie zo weer op peil. Mijn dochter weigert pertinent de fles en ik ga ook wel is weg langer dan drie uur de oppas geeft dan melk met een lepel of kupje. Ik heb er nooit zo probleem van gemaakt dat ze de fles niet pakt! Succes
In september is je kindje alweer 8 maanden ongeveer, dan hoeft die niet perse borstvoeding uit fles te drinken, kan ook gekolfde bv aangemaat tot pap zijn bijvoorbeeld! Verder eens met de tips, aanleggen!
bedankt voor de tips, ik heb inderdaad veel aangelegd en gekolfd, heb ook het idee dat het nu langzaam aan ietsjes beter gaat. Daarnaast heb ik een trucje gevonden.. als de kleine weer onrustig is omdat ik niet toeschiet, ga ik kolven tot er melk komt en dan leg ik de kleine aan de borst! wat betreft het weigeren van de fles, vind ik het drinken uit een cupje een goede tip, ga dat eens proberen, zodat papa de kleine dan uit een cupje te drinken kan geven! de papfles deed ik omdat ik hoopte dat hij met een voller maagje wat langer zou doorslapen, dit tip had ik op het cb gekregen, maar hij sliep er geen minuut langer door! bedankt dat jullie wilden meedenken!