eerste woordjes, stapjes, kruipen...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door judithteresa, 22 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. judithteresa

    judithteresa Bekend lid

    2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    nou kom ik vanmiddag bij de arts vandaan, 9 maanden controle.. en alles is goed, maar nu vond ze dus dat keira eigenlijk al zelf zou moeten kunnen opzitten(ze kan zitten, maar niet uit een liggende positie rechtop zeg maar) en dat ze al papa en mama zou moeten kunnen zeggen, en dat ze eigenlijk al zou moeten kunnen kruipen, maar aangezien keira steeds wil staan, ze mischien wel loopt ipv kruitp..

    nou kruipt/Schuift ze eigenlijk achteruit en opzij, en brabbelt ze meer bababa dan papa of mama.. wel zegt ze hoja-lijkt op hola(hallo in het spaans, ik woon in spanje)en zwaait erbij.. maar dat is het..

    nu wilde ik weten, met welke leeftijd konden jullie kindjes het? of ook juist nog niet, ik zit even helemaal paranoia te worden dat me kind superlangzaam is:( hoe stimuleer je dat dan? ik dacht echt dat praten en kruipen veel later was?

    dank je wel!
     
  2. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Quinn is iets ouder dan jouw dochter en kan sinds 2 weken zelf gaan zitten. Tijgeren doet hij al een tijdje. Pappa & mama zeggen, nee het is bababa. Wel gaat hij sinds gisteren ook uit zichzelf staan (tegen iets aan)
    Kijk eens op het topic van de september mamma's dan kan je zien dat jouw kindje absoluut niet voor en achter loopt.
    Buiten dat ieder kind heeft zn eigen ontwikkeling op zn eigen tijd.
     
  3. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Britt was 10 mnd toen ze zelf ging zitten maar met praten is ze niet erg vlot. Ze zegt dus ook nog geen papa en mama. Lopen doet ze weer wel. Zo zie je dus maar, ieder kind heeeft zijn eigen tempo
     
  4. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Nou Kylian is nu 10 maanden en gaat ook niet zelf zitten hoor. Hij zit prima en stevig maar krijgt zichzelf nog niet over het dode punt heen zodat hij het zelf ook gaat doen.

    Kruipen doet hij ook nog niet echt, hij gaat sinds kort wel op handen en knieën zitten maar laat zich ook vrij snel weer op zijn buik vallen. Hij buikschuift liever (is ook veel makkelijker met laminaat).

    Papa kan hij zeggen maar doet hij erg weinig terwijl hij dat toch als eerste kon en mama zegt hij bijna de hele dag door. ;)
    Hij begon met hmmma en dan reageerde ik met mama ja wat is er.
    Daardoor begon hij de klank met met mij te assosieren en nu is het dus een volmondige mama.

    En sinds deze week begint hij zich op te trekken tot op zijn knieën.

    Groetjes Anita
     
  5. stef

    stef Fanatiek lid

    19 apr 2006
    3.071
    26
    48
    Zitten kan die goed..... alleen als die iets achter zich wilt pakken dan gaat het mis dan is die zijn evenwicht kwijt en valt dan.
    Kaye kan sinds dat ik de boxplank naar beneden heb gedaan zich zelf goed optrekken om te staan.
    Nu ook aan de tafel en de bank!

    Beetje tijgeren soms doet die zijn beentje onder zijn buik dan wil die naar voren en dan ploft die weer neer! Want ja die benen moeten natuurlijk ook nog mee dan :)
    En schuiven op de grond met zijn handen trekt die zich voort.

    En papa zeggen deed die een 2 weken geleden mama nee dat kent die niet :)
     
  6. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Nou, Iman is bijna 11 maanden en ze kruipt sinds een week of 2, kan misschien een maand zelf gaan zitten en zegt..... NIETS... ja wel in haar eigen taaltje, maar niets bekends hahaha...

    Don't worry meis, ieder kind ontwikkeld zich op z'n eigen tempo!
     
  7. lianne

    lianne Bekend lid

    19 nov 2005
    893
    0
    0
    groepsbegeleidster
    Die kleine van mij is 6 mnd, en begint al te praten, kan gericht papa zeggen.maar zitten of kruipen doet ze niet, elk kind zijn eigen tempo.
     
  8. wens3

    wens3 Fanatiek lid

    29 mei 2007
    1.093
    0
    0
    Mijn beide kindjes gingen pas met 1 jaar zelf zitten en kruipen, tijgeren wel al eerder (dus op de buik kruipen) met een maand of 8/9.
    Met taal waren ze beide wel weer wat sneller dan gemiddeld. Maar echt gericht woordjes zeggen begint volgens mij pas rond 1 jaar hoor.
    Het is zoooooooo verschillend. Maak je niet te druk!
     
  9. lies32

    lies32 Bekend lid

    26 jan 2007
    636
    0
    0
    Amsterdam
    Ik zou me ook maar geen zorgen maken hoor, ik hoorde laatst van mijn schoonmoeder dat mijn vriend pas liep met 16 maanden en kroop met 13 of zo. Nou dat is meer dan goed gekomen. Vaak hoor je dat die kinderen dan opeens heel goed lopen, en opeens een heleboel woordejes kennen. Ik vind het wel raar dat ze je bij het CB zo ongerust maken.

    Lies
     
  10. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Mijn neefje heeft tot hij ongeveer 1,5 jaar was geen woord gezegt! Het bleef bij kleine kreuntjes en dat soort dingen. Maar op het moment dát hij begon met praten kletste hij je ook gelijk de oren van het hoofd! Waarschijnlijk had hij gewoon nog geen zin om te praten en vond hij andere dingen om te oefenen belangrijker. Zo kon hij al wel heel vroeg lopen, kruipen en dat soort dingen. Zoals al eerder gezegt: gewoon geen zorgen maken! Ieder kind doet alles op zijn/haar tempo ;)

    Liefs,Minya.
     
  11. chacha

    chacha Fanatiek lid

    20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Lynn kan nog niet kruipen, van lig tot zit komen (komt ook niet over het dooie punt heen) of zich optrekken tot staan.

    Op de buik draait ze om haar as en rollen is geen favo bezigheid (ze kan het wel als ze per se iets moet hebben). Ze wil wel de hele dag stappen aan mijn handen

    Ze kletst wel ontzettend veel. Mama, papa, oma, aai, Ka(?), dada

    Ik geloof dat kindjes niet overal tegelijk in kunnen groeien, ze zijn hard bezig op 1 gebied.

    Toch maak ik me ook wel eens zorgen hoor en vraag me af of ze motorisch niet achterloopt. Maar volgens ons CB moet ze met 9 maanden alleen kunnen rollen en wat brabbelen. De rest komt later wel.
     
  12. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    ik ben bij het Cb geweest toen youame precies 9 maand was
    en ik moest har vaker op de buik leggen want ze Moest kruipen

    ze wil alleen maar staan of zitten
    woordjes zegt ze nog niet komt waarschijnlijk omdat ze een gehemlte spleet heeft
    dus kan daar niks over zeggen met hoeveel maand
     
  13. chacha

    chacha Fanatiek lid

    20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Marline. Ik moet Lynn ook vaker op haar buik neerleggen, maar dat heeft hier geen zin. Binnen 1 seconde ligt ze weer op haar rug. :rolleyes:

    Ik mocht haar ook niet vaak zittend neerzetten, want dan creëer ik een billenschuiver.
     
  14. judithteresa

    judithteresa Bekend lid

    2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    ja keira trekt zich ook aan alles op om te staan, heb vandaag de hele dag mama gezegd, dat vertelde mijn schoonzusje, di ehad met haar eerste te veel tijd over en die zei de hele dag mamamamamama en die kleine zei dus heel vroeg al mama papa en nog wat woordjes. ze schuift wel op haar buik heen en weer, maar vooruit nog niet, achteruit en opzij:)

    ja de cb kan je vaak in paniek brengen! blij te horen dat ze dus niet achter is:)

    ze brabbelt wel veel, maar woordjes komen er echt niet uit hoor!

    hoorde wel van wat andere moeders op de speeltuin dat keira idd langzaam is..zijn die spaanse kindjes nou gewoon overdreven snel ofzo? ze lopen eigenlijk allemaal voor 1 jaar... en kunnen behoorlijk wat woordjes.. best raar hoor...
     
  15. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Het kindje van een vriendin van mij is bijna 2 en zegt net mama. No worries dus.
     
  16. Minime

    Minime Actief lid

    29 jul 2005
    120
    0
    0
    Salesadministrator
    Schiedam
    Hai hai,

    Nou die jongedame van je is heeft gewoon een eigen tempo, ik kan je namelijk wel laten weten hoe en wat met mijn kleine maar die is volgens de maatstaven weer snel

    Tuurlijk er zijn dingen die je kan stimuleren en oefenen maar dan moet de kleine er aan toe zijn.. begin bijv zelf oefenen met op de buik liggen door ze erop te leggen en ernaast te liggen... doe in je dagelijkse bezigheden dingen "voor" klets lekker tegen de kleine, kijk of ze wil gaan zitten, leg speelgoed net buiten bereik etccc... maar nogmaals, de kleine doet pas dingen als ze er aan toe zijn..

    Ik denk dat je t niet leuk vind als je kind 8 maanden is en al kan lopen... (niet die van mij hoor die liep los met een jaar)

    Maak je nu nog maar geen zorgen en geniet van je kleine zou ik zo denken

    maar als je de ontwikkeling wil weten moet je eens in de dreumesboek op de site van mijn kleine kijken
     
  17. judithteresa

    judithteresa Bekend lid

    2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    ja dat stimuleren doe ik wel, niet overdreven, maar ik klets een end weg tegen haar:) en zij babbelt heel vrolijk of heel seriues terug. aleen geen echte woordjes. ze weet heel goed iets te pakken wat ver van haar af ligt, ze schuift all kanten op, behalve vooruit, maar hoe ze het doet dat weet ik niet, maar ze krijgt het wel:)

    leuke site trouwens minime!
     
  18. Minime

    Minime Actief lid

    29 jul 2005
    120
    0
    0
    Salesadministrator
    Schiedam
    Welnu zo te horen is je dochter zich goed aan t ontwikkelen hoor. En t kan best weleens zo zijn dat madameke zich lekker voelt bij t 'billenschuivelen' dat ze in mijn idee weleens kruipen zal gaan overslaan.

    Laat ik t anders zeggen, kleine Fleur heeft een neef die 3 maanden jonger is en gewoon 'lui' is en nog steeds lekker zit, niet kruipt etc.. maar als je goed gaat kijken zie je dat tie meer kan dan dat je denkt maar t gewoon wel best vind zo

    En als die van jou al zo vrolijkt babbelt etc... haha nou maak je dan helemaal maar geen zorgen

    Er zijn kinderen die kijken en luisteren en 'stiekum' oefenen totdat ze t onder de knie hebben en opeens laten zien

    En er zijn kinderen die t gelijk doen zeg maar maar t pas na een poosje echt kunnen

    Ik zou me nu nog geen zorgen maken. Tot een jaar of 2 lopen de meeste leerfases pas op redelijk gelijk nivo, tot aan die tijd leert een ieder op zijn eigen tempootje
     
  19. brussie

    brussie Fanatiek lid

    22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Ik heb er een beetje moeite mee dat het cb zo hamert op bepaalde ontwikkelingen. Ze maken ouders alleen maar onzeker. 't Lijkt wel of ze een negatief punt moeten vinden van je kind!

    Bij mijn dochter was het altijd dat ze niet goed groeide. Ze is nou eenmaal klein, zal misschien wel klein blijven, maar moet ik nou 't eten door haar strot proppen? Nee, dat doe ik niet. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je daardoor alleen maar nog meer problemen veroorzaakt voor wat betreft eten. Ik laat haar zelf gewoon ontdekken en eten gaat steeds beter (gewoon negeren, dan gaat ze vanzelf eten).

    Wat betreft ontwikkelen: ik denk dat ieder kind een 'deel' kiest eerst te ontwikkelen. Het ene kind kan sneller lopen en het andere kind kletst al heel snel de oren van je kop!

    Maak je geen zorgen! Zolang je kindje lekker in zijn/haar vel zit moet het goed zitten toch?
     
  20. kristel

    kristel Niet meer actief

    Wat betreft het papa en mama zeggen zou ik me zeker niet druk maken. Mijn oudste was 19 maanden en mijn 2e was bijna 2 toen hij met papa en mama begon. Dat is wel laat maar volgens ons consultatiebureau niet te laat.
     

Deel Deze Pagina