Sinds ik een cursus over voeding heb gevolgd en weet dat transvet slecht is, komt er bij mij geen margarine/halvarine meer op tafel.. Wat smeer jij op t brood?
Ik smeer Blue Band Idee op het brood van de kinderen, en meestal ook op dat van mezelf. Je suggereert hierboven dat er transvetten in margarine/halvarine zitten. Bij mijn weten is dit al jaren niet meer zo. Op welke informatie baseer jij je?
de info baseer ik op wat ik in de cursus (voeding volgens orthomoleculaire principes) geleerd heb.. transvet is smeerbaar gemaakte plantaardige olie... ( schijnt na verdere bewerking als koffiebeker op de markt te komen..).. Plantaardige olie is van zichzelf niet smeerbaar, maar vloeibaar...
en wat zijn precies de gevaarlijk gevolgen hiervan!? met welke hoeveelheid is dat dan schadelijk!? hier becel light, als hij boter als beleg krijgt dan
Transvetten zijn belangrijke veroorzakers van problemen aan hart- en bloedvaten. Vroeger zaten ze volop in margarines, tegenwoordig veel minder (van 50% naar minder dan 2%). Vandaar mijn stelling dat margarine en halvarine bij normaal gebruik (je moet er geen hele klonten van gebruiken om in te bakken) qua transvetten niet problematisch zijn. Transvetten ontstaan onder andere bij bewerking en verhitting van meervoudig onverzadigde vetten - vetten waarvan vroeger vaak werd beweerd dat ze erg gezond voor je waren. Dat was misschien ook zo, maar niet als je ze verhit. Sowieso zijn enkelvoudig onverzadigde vetten beter voor je dan meervoudig onverzadigde. Ingewikkeld allemaal, en het is jammer dat er op etiketten niet staat hoeveel transvetten ergens in zitten.
http://www.cardiolabel.be/Hartinfarct%20meer%20dan...htmlDeze site geeft (in mijn ogen) wel heldere informatie over transvetten. Zij stellen overigens zelfs dat het gehalte aan transvetten in margarines tegenwoordig nagenoeg gelijk is aan 0. Voor 1995 was het nog ongeveer 50%.
Hier plantaardige margarine of olie ivm allergieen dochter. Zelf eet ik geen boter op brood. Als ze geen allergieen had, kreeg ze roomboter op brood.
Hier afwisselend niets of roomboter op brood bij de kinderen. Zelf gebruiken wij niets op ons brood. (heb dus niet gestemd in de poll omdat je maar 1 antwoord kan geven)
grasboter... Maar eigenlijk wil ik van t brood af.. Want ook dat is niet zo goed, als ik t begrepen heb.. Tuurlijk gaat t om hoeveelheden.. maar volgens mij zijn structureel kleine beetjes (van dingen die niet goed voor je zijn) ook slecht..
Onzin, brood is niet slecht. Brood is al duizenden jaren onderdeel van onze voeding! In het fabrieksbrood dat in Nederland gegeten wordt zitten wel toevoegingen waar niet iedereen blij van wordt. Als je er niet blij van wordt: met een broodmachine bak je op een supermakkelijke manier zelf je brood, en meer dan meel, water, gist of desem en een beetje suiker en zout heb je er niet voor nodig. Of je haalt brood bij een natuurwinkel. Transvetten worden inderdaad al sinds de vorige eeuw niet meer in de Nederlandse broodsmeersels gebruikt, dus degene die je de cursus gaf beschikte blijkbaar niet over echt up to date informatie.
en waar stop je dan? Beetje kortzichtig vind ik het eerlijk gezegd....Want dan kun je ook geen groente en fruit meer eten, want die zijn ook bespoten en genetisch gemanipuleerd en nou ja zo kan ik voor alles wel wat verzinnen. Ik ga uit van gevarieerd en voornamelijk gezond eten. En daar hoort brood bij, en al het andere, en ja soms ook gewoon een lekker koekje of een stukje chocola. Alles met mate. En qua smeersels smeren we hier Blue Band goede start op brood. Er zitten niet allerlei rare E-nummers in (waar ik wel op let) en het is lekker. Roomboter vind ik persoonlijk niet lekker.
Er is ons verteld dat er in brood zit ( en die vallen onder de noemer "anti-nutriënten) Fytinezuur ( brood dat op "ouderwetse manier" gebakken is heeft dit niet.. alkylresorcinols alpha amylase remmers gliadine lectines Voor wie hier meer over wil weten... google maar... Door de cursus heb ik dingen gehoord waarvan ik soms denk "wist ik t maar niet".. Aan andere kant.. met die kennis kan ik wel keuzes maken.. Zo kies ik nu liever bio-vlees, groente&fruit en snij vaker mn eigen groentes ipv voorgesneden zakken uit de super..