Voeding en ontlasting

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Caro25, 22 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caro25

    Caro25 Bekend lid

    16 jan 2017
    542
    354
    63
    Vrouw
    #1 Caro25, 22 okt 2019
    Laatst bewerkt: 22 okt 2019
    Dochter is nu 15 maanden en een moeilijke eter. Heel frustrerend soms. De flessen gingen al moeizaam, de eerste hapjes ook en dat is altijd gebleven. Ik denk dat we ondertussen zo ongeveer alles al geprobeerd hebben. We staan nu iets strenger onder controle bij het CB vanwege het gewicht. Ze is ook vrij klein en tenger en heeeel actief dus ze zal voorlopig ook niet ineens kilo's aankomen, maar iets meer zou wel fijn zijn.

    Ze wil bijvoorbeeld geen stukjes. Geen brood, geen pap. De meeste babykoekkes, beschuiten, stukjes fruit. Alles word op de grond gesmeten en het liefst nog even met haar voetje er op stampen

    Ze ontwikkeld zich verder wel razendsnel en is wat dat betreft een slimme tante, dus je zou denken dat ze genoeg binnenkrijgt.

    Ik zit regelmatig met het handen in mijn haar. Wat moeten we er nou mee? CB en kdv geven ook aan zo min mogelijk strijd maken dus dat probeer ik dan ook niet, maar toch is het vaak gillen en de lepel weg slaan. Nibbit en friet vind ze overigens wek lekker:rolleyes::oops:
    Ik ben de hele dag met eten en voeding bezig. We zitten lang aan tafel, proberen en maar weer proberen. Ik merk dat ik er soms tegenop begin te zien. Weer een lange zit aan tafel en hopen dat ik er weer wat happen in krijg.

    Omdat ik er wel een beetje flauw van ben om steeds strijd te maken en ze toch haar voedingstoffen binnen moet krijgen maak ik overal smoothies van. Sochtends bjjv 1,5 boterham en een banaan in de blender, warm eten (potje, want vers wil ze niet:$) en daar mix ik nog wat extra groenten doorheen. Ze vind een cracker of soepstengel wel lekker. Dus toch nog iets om te leren kauwen. Die krijgt ze dus ook regelmatig extra aangeboden.
    - klontje boter door het eten
    - samen eten
    - zelf laten eten
    - afleiden met speelgoed
    - mijn eten laten proeven
    - voor haar eten aan eerst stukjes brood aanbieden. Eet ze vaak 1 a 2 stukjes van:rolleyes:
    - rustmoment aan tafel, alle tijd geven.
    Enz enz..

    Nu heeft ze ook sinds een week of 5 vieze stinkende ontlasting. Vaak breiïg. Paar keer op een dag. Billen ook wat rood. Zou het van het eten kunnen komen? Ze krijgt ook aan alle kanten tanden en kiezen door. Daar heeft ze vaak ook wel vieze ontlasting van. Maar zolang?
    Wil ook niet meteen bij de huisarts staan, maar herkennen jullie dit?

    Ze is overigens bijna nooit ziek, altijd vrolijk, altijd in beweging. Ze wil het gewoon niet. Ze kan prima kauwen, maar vertikt het.
    De tip: Laat maar honger krijgen, dan eet ze wel gaat hier niet op. Dan is ze hysterisch aan het huilen en eet ze helemaal niks meer. Het enige wat dan nog helpt is een fles melk...

    Erg lang verhaal.. Iemand nog tips? Of bemoedigende woorden dat het ooit goed komt? ;)
     
  2. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.611
    790
    113
    Misschien overdag het en der wat bakjes weg zetten met eten er in?
    Dat ze zelf kan pakken en dat het dan misschien wel interessant wordt voor haar?
    En voor jou ook minder een strijd
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Die ontlasting kan ook komen door doorkomende kiezen. Hier ook weken gehad.

    En voor wat het waard is, mijn zoontje eet al een jaar niet warm. En geen vers fruit.
    En hooguit 1 boterham op een dag.
    Die is van allesetende hongerige spekboedha naar een slanke eetweigeraar gegaan.

    Tja... Het is wat het is. Kan het er niet inpompen. Kon ik het maar...
     
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Driften, gooien, ontploffingen...mja herkenbaar. Hier ook zo'n dametje met pit.

    Ze is wel een goeie eter overigens en ja soepstengels...pakken vol soepstengels.

    Hier hoefde ik met 15 maanden echt niet meer proberen te helpen met eten. Was van het ene op t andere moment echt helemaal over. Pisnijdig werd ze dan.

    Dat het nog niet altijd even goed lukte met een lepel...tja dat was niet relevant. "Zelluf doen!" ik geloof dat ze daarmee geboren is...

    Dus die kreeg twee boterhammen op elkaar en doorgesneden op dr bord en prima kind, zoek t uit. En dat was precies wat ze wilde. Stukkie zijn voor babies ofzo.

    Prakkie op dr bord en een lepel (of ja hier ook geregeld een potje of een zakje van ella's kitchen (runderstoofpotje was het hier helemaal)) veel plezier meid en ik bereidde me mentaal voor op dweilen voor de 1000e keer.

    Periode van niet eten, survival op danoontje/soepstengels/brood/knijpfruit etc hebben we hier ook meegemaakt. Ik zette t neer, draaide me om en telde tot 100 en bedacht me, zolang ze maar drinkt is alles bonus.

    Bij de zoveelste verse warme prak door de kamer, lekker demotiverend als je uit je werk voornamelijk voor haar staat te koken...ook herkenbaar.

    "Laat het gaaaaaan, laat het looooooos" voor jezelf zingen. Ik heb altijd geweigerd een gedoe ervan te maken ookal was t al best lang geleden dat er normaal iets in ging.

    Misschien is jullie eigenwijsje net zo eigenwijs als die van ons.

    Laat het eens een paar avonden/dagen los.

    Smeer een boterham snij doormidden (geen stukjes) zet het neer en loop weg.
    Idem met avondeten zet neer met een lepel laat maar klooien met een lepel en eet je eigen eten. Ja het wordt een chaos.

    Bord op de grond? Niet op reageren, geef maar een boterham als alternatief en toetje als doodnormaal alsof er niks gebeurd is.

    Als er tanden in t spel waren of verkoudheid/keelpijn was t hier helemaal een verschrikking. Warme prak kon je echt vergeten dan. Alles uit de koelkast hielp enigzins.

    Was het helemaal prut en moest er toch echt wel wat naar binnen een keer, dan maar pedagogisch verantwoord (kuch) tv aan en eten.

    Warme prak favorietjes:
    Ella's kitchen runderstoofpotje (zakje)
    Surinaamse kip (bonbebe potje)
    Bruine bonen (potje)
    Zalm met groente (bon bebe potje)
    Chili con carne (vers, mild gekruid maar wel pit)
    Aardappels spinazie en vissticks (vers)

    Fruit:
    Verse banaan (geprakt/blender)
    Banaan/appel met peer (1,1,1: blender)
    Aardbei quinoia (knijpfruit organix)
    Appel/koek (olvarit potje (belgie))
    Banaan koek (olvarit potje)

    Toetjes:
    Danoontje (kuipje)
    Danoontje (knijp yoghurt)
    Fruit
    Paula vla
    Yoghurt
    Chocolade vla
    IJs
    Soepstengel (vond t ook een rare keuze)

    Overigens waren wij ooit begonnen als gematigd bewerkt, bij voorkeur vers en suiker vrij (als in onnodig kristalsuiker). Komt ooit vast wel weer goed denken we maar.

    Toetjes lijken extreem maar ze heeft lactose dingetje, heeft ze die dag al voldoende melk op dan slaat ze zelf een toetje met lactose over. We dachten dat t toeval was maar ze is bijna 3 en het is wel echt een patroon.
     
    cherrytomaatjes vindt dit leuk.
  5. Caro25

    Caro25 Bekend lid

    16 jan 2017
    542
    354
    63
    Vrouw
    Bedankt voor de tips! Vind het ook fijn om te lezen dat er meer eigenwijsjes zijn. Hopelijk gaat ook deze fase weer voorbij. Haar interesses liggen voornamelijk bij klauteren en bewegen.
     

Deel Deze Pagina