Ons zoontje van 14 weken heeft een lastige start gehad met steeds andere problemen: veel krampjes,veel spanning in zijn lijfje en vervolgens refluxachtige klachten. Slapen overdag deed hij amper, maar hij had wel een steady ritme van 7.00-11.00-15.00-19.00 langer slaapje 23.00-03.00-07.00 enzv. Ook hanteerden we een vaste volgorde: slapen-voeden-spelen-slapen. Sinds een paar week leek hij halverwege de voeding enorm last te krijgen van zijn darmpjes: persen, windjes en huilen. Vervolgens wilde hij steeds minder drinken en haakte hij na 60 cc af en nog weer later wilde hij niet meer drinken. Alleen s'nachts of als hij heel moe is. Toen hij niet meer wilde drinken is hij een week opgenomen in het ziekenhuis ter observatie. Conclusie: hij wil vermoedelijk minder drinken, dus ipv 5x 200 terug naar 6 of 7 x 135. Sindsdien is zijn ritme compleet foetsie. Hij slaapt vaak kort. Als hij drie uur na de vorige voeding klaar wakker is haal ik hem uit bedje en geef ik de fles. Vaak is hij al eerder wakker. Hij drinkt dan 30-60cc en wil daarna niet meer. Vaak ga ik dan even met hem spelen. Al snel is hij moe (60 min haalt hij niet eens), baker ik hem in en geef ik de rest van de fles. Omdat hij moe is lukt dit vaak, maar hij valt tijdens de fles in slaap waardoor hij slecht slaapt daarna. Hij meldt zich ook s'nachts nog en komt daardoor vaak op 7x 135cc, maar lijkt eigenlijk helemaal niet zo'n honger te hebben, met name overdag. Soms spuugt hij ook wat terug een half uur tot een uur na de voeding. Geven we s'nachts geen voeding, dan meldt hij zich zo'n 3 tot 4x s'nachts. Geven we overdag niet meer dan de 36-60cc per keer, dan meldt hij zich binnen twee uur weer. Ik merk dat we de hele rust en regelmaat kwijt zijn. Ons mannetje komt op de meest gekke tijden, slaapt slecht, is snel moe, drinkt weinig en de regelmaat in handelingen is ver te zoeken. De hele dag ben ik bezig met zijn slaapjes en voeding (tot 19.00 dan belandt hij vaak in een diepe slaap). Hoe kunnen we dit weer doorbreken? Sinds zijn geboorte is het voortdurend zoeken geweest omdat ons mannetje zich niet lekker voelde. Nu voelt hij zich wat beter lijkt het, maar het is voor ons allemaal slopend. Nog twee week en dan mag ik weer aan het werk. Ik maak me zorgen om ons zoontje, maar ook over hoe ik dit moet doen naast mijn werk.
Wat vervelend dat het zo stroef loopt. Wat ik me afvraag; voed je omdat het tijd is of omdat hij honger heeft? Hier heeft het geen zin hem eerder de fles te geven dan dat hij honger heeft. Soms heeft hij na 2,5 uur honger en soms na 4 uur. Ook wat betreft slapen (hoewel ons mannetje wel doorslaapt) ik heb hem nooit in een slaapritme of in ee bepaalde hoeveelheid voeding proberen te krijgen. Alles gaat op verzoek en het gekke is; hij vormtzijn eigen ritme en regelmaat Onze eerste was een echte huilbaby, onze tweede niet, beiden hebben ze kma en reflux en daardoor ernstige buikkrampen gehad, maar beiden werden volledig op verzoek bediend en dat lverde uiteindelijk heel veel gemak op
Eerder voedde ik zodra ons zoontje zich meldde, vaak strak om de vier uur. Later merkte ik dat hij soms eerder wakker was en dan liet ik hem eerst spelen voor ik hem voedde. Nu heeft de arts geadviseerd om hem om de drie uur te voeden, maar hij lijkt inderdaad dan niet altijd honger te hebben, behalve s'nachts als hij wakker wordt. Het lastige is dat hij soms véél eerder wakker is en dan alweer moe is voordat hij heeft gedronken. Ik probeer hem dan toch in bedje te leggen, zodat hij wel voldoende slaapt en goed hongerig is om te drinken, maar hij slaapt dan hazenslaapjes. Vandaag leek hij na de 30cc om 8.30 pas rond 13.00 weer hongerig te zijn en dronk toen 100cc. Nu hij weinig drinkt en er zoveel onrust is wordt hij snel weer wakker en blijft hij kleine beetjes drinken. Ik heb het vermoeden dat hij er aan toe is om minder te drinken (hij weegt 2x zijn geboortegewicht nu), maar hoe kan ik deze onrust doorbreken? Een vast schema hoeft voor mij niet persé, maar ik wil graag af van het slechte slapen, de moeheid van mijn kleine mannetje en het steeds vaker moeten voeden...
Ik zou echt loslaten wat allemaal 'moet'. Dit levert jou en hem veel te veel stress en gedoe op. Voorheen hadden jullie het ritme goed te pakken toch? Ons zoontje heeft nu ook een wat onrustige periode qua drinken (veel flessen maar half of met moeite en het liefst vaker en kleiner) Dit is ook de periode waar borstvoedingsbabies regeldagen hebben. Ook het vast patroon van wakker, verschonen, voeden, spelen, slapen loslaten. Kijk naar hem en zie waar hij behoefte aan heeft. Is hij moe, en geeft hij moe signalen (gapen, jengelen, wegdraaien met zijn ogen) bedje in (kamer donker, slaap/bakerzakje aan, kusje, speentje etc. ) Is hij niet moe lekker zo laten, ik zou ook niet kunnen slapen omdat iemand anders vindt dat dat op dat moment moet. Datzelfde geldt voor honger, ik geef hem te eten als hij aangeeft dat hij honger heeft, maar laat er niet meer dan vier uur tussen. Is hij dan nog niet gekomen, dan geef ik hem de fles. Drinkt hij hem niet op? Dan niet, over een paar uur meer succes. Maar ik geef niet elk uur een hlaf flesje, dan ga ik hem afleiden (draagdoek werkt altijd) Hoeveelheden wisselen hier sterk per dag. Gemiddeld drinkt hij: 7.00 150cc 10.30 150cc 14.00 180cc 18.00 180cc 22.30 150cc tuurlijk laat hij wel eens wat staan in een fles, je moet dan denken aan 50cc ofzo. Ik moet er wel bijzeggen dan ons mannetje nu al 64 cm en 6600 gram is, dus ook best wat voeding nodig heeft. Conclusie is: wat zegt je onderbuikgevoel? Wat lijkt jou en je zoon prettig qua ritme of hoeveelheden? Probeer hier naar toe te werken. Jij kent hem het beste, je moet het alleen weer gaan voelen en zien Sterkte!
Dank je! Je hebt gelijk.. Ik moet het idd wat meer loslaten. Doordat de afgelopen maanden zo moeizaam verliepen en veel stress bezorgden merk ik dat ik me snel weer zorgen maak en een beetje een controlfreak word Jouw verhaal lezen maakt me al wat relaxter. Ik leg mijn zoontje inderdaad weg als hij moe is, maar denk dat ik hem soms wel te snel heb gevoed de afgelopen periode, omdat hij bijvoorbeeld zijn fles niet leeg dronk en sneller wakker werd. Dan keek ik op de klok en als het (bijv) 3 uur later was, gaf ik hem de fles. Ik voed idd nooit binnen de 2 uur. Ik probeer nu meer te wachten op zijn signalen. Momenteel zit hij ook in een sprongetje (de derde, hij is 2,5 wk te vroeg geboren), dus zijn drink- en slaappatroon is nu natuurlijk nog meer in de war. Hij heeft weinig trek lijkt het. Hij drinkt niet meer dan 135cc en zou dan eigenlijk 6 flessen moeten drinken, maar hij laat de nachtfles van 3.00 nu staan en heeft gewoon echt geen trek om de 3 uur. Gisteren: 7.00: 135 10.30: 50 14.30: 135 18.30: 115 24:00: 125 Vandaag: 7.00: 115 10.30: 85 en nu slaapt hij nog.. Dus echt een stuk minder, terwijl hij 3 week geleden nog 6x 165 dronk. Hij weegt trouwens 6,5 kilo en is 62 cm. Ik ga er van uit dat het bij het sprongetje en de leeftijd hoort, misschien ook de overgang naar minder cc nu hij zijn geboortegewicht verdubbeld heeft en maak me dus maar niet te druk. Hij gaat vast straks weer wat meer drinken denk ik...
Hij drinkt inderdaad echt weinig. Wat een slapertje! Ik zou hem s nachts niet wakker maken voor een voeding als ik jou was. Misschien dat dan overdag zijn honger groter wordt. Wat ik gisteravond hier ontdekte: wij hadden nl ook een drama dag qua hoeveelheden en krijsen aan de fles is dat wijzen grotere speen qua grootte van het gaatje nodig hadden! Ik zet gisteravond de drie maanden speen erop (m van difrax) en hij drinkt weer als vanouds!! Ik had niet in de gaten dat zijn zuigkracht was afgenomen, zou dat ook bij jullie de issue kunnen zijn?
Dat was ook waar ik aan dacht toen ik je bericht las, de grootte van de speen. Dat punt hadden wij op een gegeven moment ook. Dan was hij halverwege de fles al zo moe dat hij hem niet leeg dronk, maar 1,5 uur later was het weer huilen en zo duurde dat een paar dagen. Heb toen nr. 2 erop gezet (avent) en toen was het weer als vanouds. Probeer het los te laten en goed op signalen te laten wat slapen en honger betreft en dan komt het echt wel goed!! Vertrouw op jezelf en je zoon!!
Klopt.. Van bijna een liter naar iets meer dan de helft per dag. Maar het is pas twee dagen en ook in zijn sprongetje, dus ik maak me nog niet meteen zorgen. Het afhaken tijdens de voeding begon een paar week geleden. Toen had hij tijdens de voeding duidelijk last van zijn darmpjes. Hij perste en liet scheetjes die hem zeer deden. Van pauzeren tijdens de voeding, naar minder drinken, naar helemaal flesweigeren ging het, waardoor hij opgenomen is een weekje. Sindsdien drinkt hij minder per fles. Voor het sprongetje voedde ik hem dan iig om de 3 uur, maar nu ik hem meer volg, krijgt hij minder voeding binnen. Heb idd ook al gedacht aan een grotere speen omdat hij minder hard zuigt en toen hij nog meer dronk lang deed over zijn fles. Maar hij liet toen hetzelfde gedrag zien bij een andere speen. Ik heb nu een gaatje bijgeprikt in de Fase 1 speen van Dr. Brown, want bij Fase 2 loopt het zijn mondje uit, zo hard gaat het. Hij drinkt nu duidelijk sneller, maar haakt nog steeds af.. Ondanks die kleine beetjes drinken geeft hij toch vaak wat voeding terug na de voeding sinds dit weekend. Ik zal de volgende voeding ook de drie standen speen van Difrax proberen op standje 2. Ik ben benieuwd! Ons mannetje was niet zo'n slapertje hoor Hij sliep altijd in de vooravond het langst, maar nooit meer dan 5 uur tussen de voedingen eigenlijk. En daarna kwam hij vaak 3 of 4 uur later weer. Daardoor soms om 01.30 en om 04.30 nog voedingen tot voor kort. Eergister was de eerste nacht dat hij na de voeding van 24.00 doorsliep tot 05.00. Dan geven we een speentje en slaapt hij nog even verder. Vannacht ging dit precies zo. Maar wat jij zegt bedacht ik me vanmorgen ook al even: zou hij die voeding misschien niet nodig hebben om 24.00? We kunnen het altijd proberen.. Ik denk wel dat hij zich dan midden in de nacht gaat melden, helemaal omdat hij nu overdag zo weinig drinkt. Een nacht geen voeding geven terwijl hij wel wil is geen optie natuurlijk, dus het was mooi geweest als hij al een buffertje had van overdag
De 3 standen speen op stand 2 was niet echt een succes.. Hij morste en klokte, volgens mij ging dit nog wat te hard. Hij haakte nog eerder af dan hij nu doet. Vandaag zag ik wel dat hij erg vieze oortjes had en hij niest ook wat meer. Wie weet zit hem ook een verkoudheid dwars naast een sprongetje waardoor hij niet helemaal lekker drinkt. Sinds een weekje loopt er ook vaak wat voeding terug als hij boert, ongeacht hoeveel hij drinkt. Niet fit? Te vol? Geen idee! Heb vandaag twee keer zijn neusje gesprayd, wie weet heeft dat effect. We hebben hem trouwens vannacht niet gewekt na de voeding van 19.30 en hij meldde zich om 03.00. Speentje gegeven, en gevoed om 03.30. Hij had toen flink honger (niet gek na 550cc de afgelopen 24 uur), maar om 07.30 vanmorgen dronk hij maar 60. Vannacht laten we hem weer slapen en dan geven we iets minder voeding. Kijken of hij dan in de ochtend meer drinkt. Het is uiteindelijk de bedoeling natuurlijk dat hij overdag het meeste drinkt..
Laat het aan je kind over. Kinderen weten doorgaans zelf heel goed wanneer ze honger hebben en hoeveel ze drinken willen. Enige wat jij hoeft te doen is op de signalen van je kind te letten. Nu hij 14 weken is hoeft hij ook helemaal niet zo ontzettend veel meer te drinken, ongeveer 120-110cc aangemaakte voeding per kilo lichaamsgewicht is nu al voldoende, dus met 6,5 kilo is iets van 20 schepjes per dag al voldoende. De flessen hoeven ook niet steeds even groot te zijn...jij eet ook niet evenveel bij ontbijt en avondeten...
Hij dronk drie dagen veel minder dan die 20 schepjes, maar sinds gisteren lijkt hij weer wat meer te willen drinken. Zat gister op bijna 800cc, werd zelf om 23.30 wakker met honger en om 3.30 weer.. Dus zijn oude nachtritme ook weer terug (da's wel weer jammer ). Ga vandaag 5x 150 aanbieden en net als afgelopen dagen voeden wanneer hij vraagt. En dan maar zien of hij zijn lange nachten weer gaat oppakken. Ondertussen heb ik een gaatje bijgeprikt in de fase 1 speen van Dr. Brown, kijken of hij dat prettiger vindt. Fase 2 gaat veel te snel, dan haakt hij om de slok af. Moesten jullie kindjes echt leren drinken met een grotere speen of ging dit gelijk goed?